تولید انبوه پردازنده‌های 7 نانومتری اینتل احتمالاً از نیمه دوم ۲۰۲۲ آغاز می‌شود

چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
دیجی‌تایمز می‌گوید اینتل تولید پردازنده بر پایه‌ی لیتوگرافی هفت نانومتری Intel 4 را از نیمه‌ی دوم امسال آغاز می‌کند. از این لیتوگرافی در پردازنده‌های نسل چهاردهمی استفاده خواهد شد.
تبلیغات

براساس گزارش Wccftech به نقل از دیجی‌تایمز، تولید انبوه پردازنده‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی هفت نانومتری اینتل که تیم آبی از آن با نام Intel 4 یاد می‌کند از نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی آغاز خواهد شد. اینتل ماه گذشته‌ی میلادی در جریان برگزاری سمپوزیوم سالانه‌ی مؤسسه‌ی مهندسان برق و الکترونیک جزئیات فنی لیتوگرافی هفت نانومتری را اعلام کرد و گفت اکنون آمادگی لازم را دارد تا در آینده‌ای نزدیک پردازنده‌هایش را با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته‌تر بسازد.

تیم آبی در مسیر دستیابی به لیتوگرافی‌های پیشرفته با مشکلات فراوانی مواجه شد و از رقیب دیرینه‌ی خود یعنی TSMC عقب افتاد. به نظر می‌رسد اینتل کم‌کم در حال بازگشت به میدان رقابت است.

اینتل می‌گوید پردازنده‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی جدید Intel 4 درمقایسه‌با پردازنده‌های نسل فعلی به شرط ثابت بودن مصرف انرژی بیش از ۲۰ درصد قدرت بیشتر ارائه می‌دهند. همچنین پردازنده‌های جدید در فرکانس مشابه با نسل فعلی تا ۴۰ درصد قوی‌تر می‌شوند که ادعای بسیار جالبی است.

اینتل همچنین اعلام کرده که در Intel 4 از فناوری EUV استفاده می‌کند. تیم آبی پیش‌تر در لیتوگرافی‌هایش هرگز از دستگاه‌های پیشرفته‌ی EUV استفاده نکرده بود. استفاده از EUV تراکم ترانزیستور را نسبت‌ به لیتوگرافی ۱۰ نانومتری Intel 7 دو برابر بیشتر می‌کند.

در سال‌های اخیر اینتل مجبور شد چند بار توسعه‌ی لیتوگرافی‌های جدید را به تأخیر بیندازد. لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تا مدت‌ها برای اینتل جوابگو بود، اما با افزایش رقابت این شرکت نتوانست در حد و اندازه‌ی TSMC خوب ظاهر شود. با آغاز تولید انبوه لیتوگرافی هفت نانومتری در نیمه‌ی دوم ۲۰۲۲، اینتل به مرور زمان خودش را برای تولید پردازنده‌های پیشرفته‌تر آماده می‌کند.

منابع ناشناسی به دیجی‌تایمز گفته‌اند تولید پردازنده برپایه‌ی لیتوگرافی Intel 3 از نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۳ آغاز می‌شود. انتظار می‌رود پردازنده‌های مبتنی‌بر Intel 3 درمقایسه‌با Intel 4 تا ۱۸ درصد قوی‌تر باشند.

اینتل امسال پردازنده‌های سری Raptor Lake را بر پایه‌ی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری برای سیستم‌های دسکتاپ عرضه می‌کند. این پردازنده‌ها پیشرفت‌هایی به خود می‌بینند، اما مخاطبان اینتل بیشتر برای پردازنده‌های نسل چهاردهمی سری Meteor Lake هیجان دارند. Meteor Lake قرار است اولین خانواده از پردازنده‌های اینتل برپایه‌ی لیتوگرافی هفت نانومتری باشد. تیم آبی در پردازنده‌های سازمانی سری Granite Rapids نیز این لیتوگرافی استفاده خواهد کرد. اینتل می‌گوید نمونه‌ی پیش‌تولید پردازنده‌ی Meteor Lake را در آزمایشگاه‌هایش ساخته و راه‌اندازی کرده است.

پردازنده‌های مورد انتظار سری Meteor Lake اولین پردازنده‌های مصرفی اینتل برپایه‌ی طراحی چیپلت خواهند بود. در این نوع طراحی از چند چیپلت مجزا استفاده می‌شود. اینتل ازطریق فناوری‌هایی ویژه این کاشی‌ها را روی تراشه‌ای واحد قرار می‌دهد و بین آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند تا در نهایت تمامی چیپلت‌ها در نقش یک CPU فعالیت کنند. AMD نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین رقیب اینتل سراغ این روش رفته و از لیتوگرافی پیشرفته‌ی N5 و N4 شرکت TSMC برای تولید چیپلت‌ها استفاده می‌کند.

کارشناسان می‌گویند توسعه‌ی لیتوگرافی هفت نانومتری Intel 4 یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ اینتل است. در این نسل از لیتوگرافی تیم آبی اصلاحاتی ساختاری در ویفرها اعمال می‌شود تا بازدهی آن‌ها افزایش یابد. Intel 4 جایگاه مهمی در تاریخ اینتل دارد، اما این شرکت پیشرفت‌های اصلی را برای لیتوگرافی Intel 3 کنار گذاشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات