آمریکا به دنبال جلوگیری از فروش ابزارهای تراشه‌سازی ASML به شرکت‌های چینی است

چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود آمریکا در حال مذاکره با هلند است تا فروش تقریباً تمامی ابزارهای تولید تراشه به شرکت‌های چینی متوقف شود و صنعت نیمه‌هادی این کشور آسیب جدی ببیند.
تبلیغات

مقامات رسمی ایالات متحده در حال همکاری با همتایان هلندی خود هستند تا فروش تقریباً تمامی ابزارهای لیتوگرافی تراشه را به شرکت‌های چینی ممنوع کنند. اگر سیاست‌مداران آمریکایی بتوانند در این امر موفق شوند، تلاش‌های چین برای تبدیل شدن یکی از قدرت‌های اول دنیا در صنعت قطعات نیمه‌هادی به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد و طرح خبرساز «ساخت چین ۲۰۲۵» را تا حدی خنثی می‌کند.

براساس آنچه تامز هاردور می‌نویسد، شرکت هلندی ASML بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی ابزارهای گران‌قیمت لیتوگرافی در دنیا است که از آن‌ها برای تولید انواع تراشه استفاده می‌شود. این شرکت اجازه ندارد ابزارهای پیشرفته‌های EUV خود را به مشتریان چینی بفروشد.

باوجوداین، منابعی ناشناس به بلومبرگ گفته‌اند سیاست‌مداران آمریکایی به‌دنبال پی‌ریزی قوانین محدودکننده‌ی بیشتری هستند که به موجب آن‌ها ASML اجازه نخواهد داشت حتی ابزارهای لیتوگرافی DUV را نیز به چینی‌ها بفروشد. DUV برای تولید اکثر تراشه‌هایی که به‌صورت گسترده در حوزه‌های مختلف نظیر کامپیوتر شخصی، سرور، موبایل، خودرو و ربات استفاده می‌شوند، کاربرد دارد.

متقاعد کردن دولت هلند به توقف فروش تقریباً تمامی ابزارهای لیتوگرافی تراشه به شرکت‌های چینی کار ساده‌ای نیست. کارخانه‌های چینی که توسط شرکت‌های محلی مانند Hua Hong و SMIC و YMTC یا رهبران جهانی نظیر TSMC و SK Hynix سامسونگ مدیریت می‌شوند تقریباً ۱۶ درصد از کل درآمد ۱۸٫۶ میلیارد دلاری ASML در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص دادند. توقف فروش ابزار تولید تراشه به شرکت‌های چینی ضرر بزرگی به ASML می‌زند.

ASML می‌گوید تنها شرکت تولیدکننده‌ی اسکنرهای DUV نیست (البته بزرگ‌ترین آن‌ها به‌حساب می‌آید) و چینی‌ها می‌توانند ابزارهای مشابه را ازطریق شرکت‌های کانن و نیکون نیز خریداری کنند. کارشناسان می‌گویند اگر ایالات متحده بتواند جلوی فروش ابزارهای DUV شرکت ASML به شرکت‌های چینی را بگیرد، سایر تأمین‌کنندگان این ابزارها نمی‌توانند به‌این‌زودی‌ها جایگزین ASML شوند. سیاست‌مداران آمریکایی می‌گویند پیشرفت‌های اخیر در فناوری‌های مدرن پکیجینگ تراشه به شرکت‌های چینی امکان می‌دهند تراشه‌های بسیار پیچیده‌ای برای تقویت ابرکامپیوترها و در نهایت قدرت نظامی‌شان بسازند.

ایالات متحده شماری از شرکت‌های چینی را از دسترسی به فناوری‌هایی که توسط شرکت‌های آمریکایی توسعه داده شده‌اند منع کرده است و با این کار باعث شد کسب‌و‌کار تراشه‌ساز هواوی یعنی HiSilicon تقریباً به‌طور کامل به پایان مسیر فعالیتش برسد. ممنوعیت فروش ابزارهای ASML به چین، صنعت محلی قطعات نیمه‌هادی چین را ویران می‌کند.

در همین حین جلوگیری از فروش اسکنرهای شرکت ASML به چین تنها راهکار آمریکا برای نابود کردن صنعت تراشه‌ی چین نیست. کارخانه‌های نیمه‌هادی از صدها نوع ابزار که توسط شرکت‌های آمریکایی نظیر Applied Materials و KLA و Lam Research تولید می‌شوند استفاده می‌کنند. جلوگیری از همکاری این شرکت‌ها با چین نیز می‌تواند اثری ویرانگر روی صنعت تراشه‌ی این کشور بگذارد. ایالات متحده نگرانی درباره‌ی امنیت ملی را دلیل اقدامات خود علیه شرکت‌های چینی عنوان می‌کند.

جلوگیری از دسترسی کارخانه‌های چین به ابزارهای پیشرفته‌ی تولید تراشه روی سایر نقاط دنیا نیز اثر می‌گذارد. بخش مهمی از DRAM و حافظه‌های 3D NAND در چین تولید می‌شود. نابودی کارخانه‌های چینی سامسونگ، SK Hynix و YMTC قطعاً روی زنجیره‌ی تأمین جهانی قطعات نیمه‌هادی اثر منفی می‌گذارد. به‌علاوه TSMC و SMIC و Hua Hong تعداد زیادی تراشه برای مشتریان بین‌المللی تولید می‌کنند؛ اگر این شرکت‌ها حجم تولید تراشه را کاهش دهند، طراحان آمریکایی تراشه نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات