AMD احتمالاً به‌زودی پردازنده‌های جدید سازگار با سوکت AM4 را معرفی می‌کند

دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
افشاگری در توییتر می‌گوید AMD به‌زودی پردازنده‌های جدیدی برای سوکت AM4 دردسترس قرار می‌دهد. این پشتیبانی بلندمدت از AM4، سوکتی که ۶ سال از آغاز به‌ کار آن می‌گذرد، تحسین‌برانگیز است.
تبلیغات

حساب کاربری Greymon55 در توییتر که سابقه‌ی خوبی در زمینه‌ی افشای اطلاعات سخت‌افزاری دارد، به‌تازگی ادعا کرده که AMD می‌خواهد در آینده پردازنده‌های جدیدی برای سوکت قدیمی AM4 معرفی کند. تیم قرمز پاییز امسال از پردازنده‌های کلاس دسکتاپ Ryzen 7000 برپایه‌ی سوکت AM5 پرده‌برداری می‌کند، اما ظاهراً به‌این‌زودی‌ها قصد ندارد به پشتیبانی از AM4 پایان دهد.

براساس آنچه Neowin می‌نویسد، ای ام دی به‌دنبال عرضه‌ی تعداد بیشتری پردازنده‌ی Zen3D است که از فناوری 3D V-Cache استفاده می‌کنند. درحال‌حاضر تنها پردازنده‌ی Zen3D بازار، پردازنده‌ی هشت هسته‌ای Ryzen 7 5800X3D است که قیمت بالایی دارد و از اورکلاک پشتیبانی نمی‌کند.

مدل‌های جدید این پردازنده‌ها ممکن است مجهز به هسته‌های بیشتری باشند و با قیمت پایین‌تری دردسترس قرار بگیرند. Greymon55 می‌گوید در ماه جاری میلادی جزئیات بیشتری درباره‌ی پردازنده‌های جدید Zen3D منتشر می‌شود.

پردازنده‌های مبتنی‌بر 3D V-Cache تنها اعضای جدید خانواده‌ی پردازنده‌های AM4 محسوب نمی‌شوند. AMD به‌تازگی گفته که سوکت AM4 فعلاً قرار نیست به پایان راه برسد. مدیران AMD به هیچ پردازنده‌ی جدیدی به‌صورت رسمی اشاره نکرده‌اند، اما Greymon55 می‌گوید تیم قرمز به‌دنبال عرضه‌ی پردازنده‌های پایین‌رده‌ی جدیدی برای سوکت AM4 است.

شماری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از AMD خواسته‌اند معماری جدید Zen 4 را روی سوکت AM4 نیز دردسترس قرار دهد. Greymon55 می‌گوید AMD چنین محصولاتی را در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی‌اش دارد، اما فعلاً در رابطه‌ با تولید انبوه آن‌ها تصمیم نگرفته است.

تیم قرمز در سال‌های اخیر پنج نسل CPU برای سوکت AM4 دردسترس قرار داد و به نظر می‌رسد سوکت قدیمی AM4 قرار است فعلاً تحت پشتیبانی باشد.

AMD به هنگام معرفی اولیه‌ی خانواده‌ Ryzen 7000 اعلام کرد تمامی پردازنده‌های این خانواده به مادربردهای جدیدی با سوکت AM5 نیاز دارند. این شرکت مادربردهای AM5 را با تراشه‌های X670 Extreme و X670 و B650 تولید می‌کند. مادربردهای نسل جدید ۲۴ لاین PCIe 5.0 دارند و از حداکثر ۱۴ درگاه USB 3.x استفاده می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات