اینتل در بدترین زمان ممکن پردازنده‌های مخصوص استخراج بیت کوین را عرضه کرد

یک‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
براساس اعلام یکی از مدیران اینتل،‌ پردازنده‌های مخصوص استخراج بیت کوین این شرکت را هم‌اکنون در بازار می‌توان تهیه کرد. این پردازنده‌ها در حالی عرضه می‌شوند که قیمت رمزارزها به‌شدت کاهش پیدا کرده است.
تبلیغات

اینتل اوایل امسال اعلام کرد روی مدل جدید واحدهای پردازشی ASIC (مدار مجتمع با کاربرد خاص) با نام Blockscale کار می‌کند. در زمان انتشار بیانیه‌ی اینتل، قیمت بیت کوین دو برابر بیشتر از قیمت امروز بود و بازار با تقاضای شدید برای قطعات سخت‌افزاری دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد. پردازنده‌های سری Blockscale در حالی از راه می‌رسند که بازار کمتر از هر زمان دیگری به آن‌ها نیاز دارد.

این موضوع چیزی از ارزش‌های خانواده‌ی Blockscale کم نمی‌کند؛ زیرا این شرکت در قالب خانواده‌ی Blockscale پردازنده‌های باکیفیتی تولید کرده است. ابعاد ASICهای اشاره‌شده ۷ در ۷٫۵ میلی‌متر و توان طراحی حرارتی آن‌ها ۴٫۸ وات تا ۲۲٫۷ وات اعلام شده است. با وجود داشتن توان اندک، این ASICها هنگام استخراج بیت کوین به نرخ هش ۵۸۰ گیگاهش‌برثانیه دست پیدا می‌کنند. البته به‌گفته‌ی اینتل، پردازنده‌های خانواده‌ی Blockscale صرفاً از محاسبات SHA-256 مبتنی‌بر الگوریتم اثبات کار پشتیبانی می‌کنند.

به‌گزارش تک‌اسپات، راجا کودوری،‌ قائم‌مقام ارشد و مدیرکل گروه تجاری گرافیک و سیستم‌های رایانشی شتاب‌یافته در اینتل، روز گذشته از عرضه‌ی پردازنده‌های سری Blockscale خبر داده بود. کودوری ASICهایی که اکنون در حال عرضه به بازار هستند، «اولین محصولات» خطاب می‌کند؛ اما اینتل پیش‌تر در اوایل سال ۲۰۲۲ نسل اول Blockscale را رونمایی کرده بود. اینتل در آن زمان گفت که روی نسل دوم این ASICها نیز کار می‌کند.

نسل دوم پردازنده‌های Blockscale اینتل عملکرد بسیار بهتری از نسل اول دارد. بازده انرژی نسل اول Blockscale نود ژول‌برتراهش بود؛ اما بازده انرژی در نسل دوم به ۲۶ ژول‌برتراهش رسیده است. پردازنده‌های نسل دوم Blockscale با سایر ASICهای بازار رقابت بهتری ترتیب می‌دهند. اینتل می‌گوید سیستم مجهز به ۲۵۶ واحد ASIC می‌تواند در توان ۳٬۸۵۰ وات به نرخ هش ۱۴۸ تراهش‌برثانیه دست پیدا کند‌؛ یعنی تقریباً عملکردی مشابه با Bitmain S19 Pro. این سیستم‌ها بین ۵٬۰۰۰ تا ۶٬۰۰۰ دلار قیمت دارند.

راجا کودوری در توییت جدیدش حساب کاربری GRIID Infrastructure و Hive Blockchain Technologies و Argo Blockchain را تگ کرده است. این سه شرکت با استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی رمزارز استخراج می‌کنند. اینتل می‌گوید ASICهای سری Blockscale دوست‌دار محیط‌زیست هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات