احتمال معرفی پردازنده‌های AMD Ryzen 7000 در اواخر شهریور قوت گرفت

پنج‌شنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
منابعی ناشناس با تأیید ادعاهای افشاگری دیگر گفته‌اند AMD پردازنده‌های مورد انتظار کلاس دسکتاپ Ryzen 7000 را در اواخر شهریور امسال رونمایی می‌کند.
تبلیغات

گزارش جدیدی می‌گوید برنامه‌های AMD مطابق انتظار پیش می‌رود و این شرکت خودش را برای رونمایی پردازنده‌های کلاس دسکتاپ سری AMD Ryzen 7000 Raphael در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور و مهر ۱۴۰۱) آماده می‌کند. گفته می‌شود AMD قصد دارد تا پیش از شروع فصل بازگشت به مدرسه، موجودی فعلی پردازنده‌های دسکتاپی را به فروش برساند و سپس سراغ عرضه‌ی پردازنده‌هایی کاملاً جدید در پاییز برود.

پیش‌تر گفته شده بود که ای ام دی قصد دارد پردازنده‌های جدید مبتنی‌بر معماری Zen 4 را در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۴ شهریور ۱۴۰۱) عرضه کند و اکنون Tom's Hardware به‌نقل از رسانه‌ی معتبر DigiTimes، اواسط ماه سپتامبر را به‌عنوان تاریخ احتمالی معرفی پردازنده‌های جدید AMD اعلام می‌کند. بدین ترتیب می‌توانیم بگوییم تاریخ یادشده توسط دو منبع مختلف اعلام شده و احتمال دقیق بودنش بالا است.

پردازنده‌های مورد انتظار کلاس دسکتاپ Ryzen 7000 که آن‌ها را با کدنام Raphael می‌شناسیم قرار است با استفاده از معماری جدید و پیشرفته‌ی Zen 4 ساخته شوند و میزبان یک‌سری فناوری‌های جدید باشند. این پردازنده‌ها از حافظه‌ی DDR5 و استاندارد PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کنند و برای استفاده از آن‌ها ملزم‌ به خرید مادربردهای جدید سری ۶۰۰ با سوکت AM5 خواهید بود.

AMD می‌گوید پردازنده‌های سری Ryzen 7000 با استفاده از لیتوگرافی پنج نانومتری (N5) شرکت TSMC ساخته می‌شوند و به‌لطف این لیتوگرافی به سرعت کلاک بالا و کش‌ پرظرفیت‌تر دست پیدا می‌کنند، بااین‌حال ممکن است فضای زیادی برای اورکلاک CPU ارائه نشود. AMD در جریان برگزاری نمایشگاه کامپیوتکس مدلی ۱۶ هسته‌ای از پردازنده‌های Ryzen 7000 را به نمایش گذاشت که بدون اورکلاک توانست به سرعت کلاک بوست ۵٫۵ گیگاهرتز دست پیدا کند.

گفته می‌شود لیتوگرافی پنج نانومتری مختص‌ به چیپلت اصلی تراشه است و تیم قرمز قصد دارد برای تولید کاشی I/O سراغ لیتوگرافی N6 شرکت TSMC برود. استفاده از این لیتوگرافی مصرف انرژی کاشی I/O را نسبت‌ به نسل قبل پایین‌تر می‌آورد.

احتمالاً پردازنده‌های سری Ryzen 7000 به‌لطف معماری پیشرفته‌تر، سرعت کلاک بالاتر و کش پرظرفیت‌تر می‌توانند نسبت‌به نسل قبل به پیشرفت‌های مطلوبی دست پیدا کنند. در صورتی که پردازنده‌های جدید AMD مطابق انتظار ظاهر شوند، قطعاً تقاضا برای پردازنده‌های سری Ryzen 5000 به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. ازآنجاکه پردازنده‌های Ryzen 7000 به مادربرد جدیدی نیاز دارند، مشتریان مجبور به خرید مادربرد جدید نیز می‌شوند و این موضوع درآمد AMD را بیش از پیش بالا می‌برد.

به‌نظر می‌رسد AMD هیچ عجله‌ای برای معرفی Ryzen 7000 ندارد و می‌خواهد در ابتدا موجودی فعلی Ryzen 5000 را بدون تخفیف زیاد دردسترس مشتریان قرار دهد. گفته می‌شود AMD به همراه یکی از شرکای تجاری‌اش به نام ASMedia تولید انبوه مادربردهای X670 Extreme و X670 و B650 را شروع کرده است. منابعی ناشناس به DigiTimes گفته‌اند شایعه‌های مربوط به مشکل داغی بیش از حد در این مادربردها، حقیقت ندارد.

رونمایی رسمی پردازنده‌های Ryzen 7000 در اواسط ماه سپتامبر به معنی عرضه‌ی قریب‌الوقوع تمامی مدل‌های این خانواده به بازار نیست. با در نظر گرفتن این‌ که AMD باید پیش از عرضه‌ی محصولات جدیدش موجودی فعلی Ryzen 5000 و Ryzen 4000 را بفروشد، پیش‌بینی می‌کنیم بین رونمایی و عرضه‌ی Ryzen 7000 فاصله‌ای چند هفته‌ای تا چند ماهه وجود داشته باشد. به احتمال زیاد فروش پردازنده‌های AMD Ryzen 7000 پیش از پردازنده‌های Intel Raptor Lake آغاز می‌شود.

به‌طور معمول شرکت‌هایی مثل AMD برگزاری رویداد مطبوعاتی را چند ماه زودتر اعلام نمی‌کنند، بنابراین به‌ این‌ زودی‌ها شاهد تأیید برگزاری مراسم اواسط سپتامبر توسط تیم قرمز نخواهیم بود. AMD پیش‌تر در کامپیوتکس گفته پردازنده‌های جدیدش را پاییز عرضه می‌‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات