حمله جیم کلر به AMD: توقف تولید پردازنده آرم K12 تصمیمی احمقانه بود

دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
جیم کلر، از مهندسان سابق AMD، می‌گوید لغو پروژه‌ی تولید K12 تصمیمی احمقانه بود. کلر در دوران حضورش در AMD، با اعضای تیمش روی پردازنده‌ی مرکزی K12 برپایه‌ی معماری ARM کار می‌کرد.
تبلیغات

جیم کلر، مهندس معروف تراشه، در کنفرانسی جدید از AMD انتقاد کرده و لغو پروژه‌ی تولید هسته‌ی پردازشی K12 ARM را «احمقانه» دانسته است. کنفرانس مطبوعاتی Future of Compute را گروه علوم کامپیوتر و اتوماسیون مؤسسه‌ی دانش هند برگزار کرد. در این کنفرانس، جیم کلر فرصت پیدا کرد تا درباره‌ی اصول طراحی تراشه و پروژه‌هایی که قبلا روی آن‌ها کار می‌کرد بحث کند.

جیم کلر می‌گوید وقتی در شرکت ای‌‌‌ام‌‌‌‌دی مشغول کار بود، در توسعه‌ی معماری Zen 1 نقش داشت و برنامه‌هایی برای توسعه‌ی معماری‌های Zen 2 و Zen 3 نیز مشخص کرد. ظاهراً Zen 3 آخرین معماری‌ AMD بوده که جیم کلر در توسعه‌ی آن تا حدی ایفای نقش کرده است و معماری‌های Zen 4 و Zen 5 را تیمی کاملاً جدید طراحی کرده‌اند.

براساس گزارش Wccftech، جیم کلر و اعضای تیمش در AMD متوجه شدند طراحی کش پردازنده‌های مرکزی مبتنی‌بر ARM و پردازنده‌های مرکزی مبتنی‌بر x86 تا حد زیادی مثل هم است و این معماری‌ها از جنبه‌های دیگری مثل واحدهای اجرایی به‌هم شبیه هستند. به‌گفته‌ی کلر، در آن زمان تنها تفاوت بین دو معماری ARM و x86 واحد دی‌کد بود؛ به‌همین‌دلیل، جیم کلر و اعضای تیمش تصمیم گرفتند روی پردازنده‌ی جدیدی به نام K12 کار کنند.

بعدها اعلام شد پروژه‌ی تولید پردازنده‌ی K12 متوقف شده است. جیم کلر می‌گوید برخی از مدیران شرکت تولید این پردازنده را پس از خروج او از AMD متوقف کردند. به‌گفته‌ی کلر، اکثر مدیران از تغییردادن شرایط می‌ترسند؛ اما کلر به‌عنوان معمار تراشه از تغییرات این‌چنینی ترس ندارد. کلر می‌گوید فعالیت‌هایی که در طول دوران حضورش در AMD انجام داد، برایش سرگرم‌کننده بود.

جیم کلر می‌گوید پردازنده‌ی K12 مبتنی‌بر معماری ARMv8-A بود و AMD قصد داشت آن را به‌همراه پردازنده‌ی مبتنی‌بر معماری Zen معرفی کند. او و تیمش K12 را با تمرکز بر فرکانس درخوتوجه و بهبود مصرف انرژی برای استفاده در سرور و سیستم‌های توکار و سیستم‌های نیمه‌سفارشی تولید می‌کردند.

در سال‌های اخیر، AMD چند نوع پردازنده‌ی نیمه‌سفارشی برپایه‌ی معماری Zen برای سرور عرضه کرده است و قصد دارد سال آینده با معماری Zen 4C به‌طور جدی‌تر در این بازار حضور پیدا کند. این معماری در پردازنده‌های سری EPYC Bergamo استفاده خواهد شد. پردازنده‌های توکار AMD نیز از معماری Zen استفاده می‌کنند. این نشان می‌دهد AMD پس از لغو پروژه‌ی K12 تصمیم گرفته است به‌جای متمرکزکردن معماری ARM روی پردازش سرور، معماری اختصاصی Zen را برای این بخش از بازار نیز بهینه کند.

مدتی پیش، مدیر ارشد مالی AMD گفت صرف‌نظر از نوع معماری، این شرکت خودش را به سرمایه‌گذاری برای توسعه‌ی راهکارهای پردازشی جدید متعهد می‌داند: «پردازش کامپیوتری را به‌خوبی می‌شناسیم و حتی با ARM نیز رابطه‌ی بسیار خوبی داریم. مشتریانمان می‌خواهند در همکاری با ما ازطریق محصولات مبتنی‌بر ARM راهکار پردازشی ارائه دهند. معتقدیم x86 قدرت غالب صنعت تراشه محسوب می‌شود؛ اما آماده‌ایم که به خواسته‌ی مشتریانمان گوش دهیم و به جلو حرکت کنیم؛ حتی اگر مسیر پیش رو شامل معماری x86 نباشد.»

AMD چند بار به‌طور واضح گفته است که درصورت نیاز سراغ تولید پردازنده برپایه‌ی معماری ARM خواهد رفت. AMD قصد دارد وارد حوزه‌ی پردازنده‌های نیمه‌سفارشی نیز شود و در آینده‌ای نزدیک، از چیپلت‌های متفرقه (نظیر چیپلت ARM) در محصولاتش استفاده کند. جیم کلر در سال ۲۰۱۸ به اینتل ملحق شد و دو سال بعد، با تیم آبی نیز خداحافظی کرد. کلر اکنون به‌عنوان مدیر ارشد فناوری در شرکت Tenstorrent فعالیت می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات