تاریخ عرضه پردازنده‌های دسکتاپی AMD Ryzen 7000 فاش شد

شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تصویر مربوط به کنفرانسی کوچک که ظاهراً در چین برگزار شده است، نشان می‌دهد AMD پردازنده‌های موردانتظار سری Ryzen 7000 را اواخر شهریور امسال عرضه می‌کند.
تبلیغات

AMD حدودا یک ماه پیش اطلاعات کلی پردازنده‌های کلاس دسکتاپ سری Ryzen 7000 را اعلام کرد که برپایه‌ی معماری Zen 4 ساخته می‌شوند؛ اما هیچ پردازنده‌ای رونمایی نشد. در بخشی از مراسم، نمونه‌ای ناشناس از پردازنده‌های سری AMD Ryzen 7000 توانست هنگام اجرای بازی به سرعت کلاک ۵٫۵ گیگاهرتز دست پیدا کند. تیم قرمز بعداً گفت این پردازنده اورکلاک نشده بود.

جزئیات مربوط به پردازنده‌های نسل جدید ای‌‌‌ام‌‌‌دی چندان زیاد نیستند و این گفته برای مادربردهای نسل جدید مبتنی‌بر سوکت AM5 نیز صدق می‌کند. به‌‌‌گفته‌ی AMD، نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپی پاییز امسال از راه می‌رسند. به‌نوشته‌ی تامز هاردور، اسلایدی به‌ظاهر رسمی فاش شده است که نشان می‌دهد پردازنده‌های جدید تیم قرمز قرار است ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۴ شهریور ۱۴۰۱) عرضه شوند.

تصویر رویداد AMD در چین و تاریخ عرضه پردازنده های Ryzen 7000

فردی با نام کاربری Wxnod در توییتر تصویر بالا را منتشر کرده است که ظاهراً به کنفرانسی کوچک ارتباط دارد. در بالای اسلاید، متنی نوشته شده است که اعلام می‌کند ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) «زمان فروش» است. این یعنی تاریخ اعلام‌شده مربوط به کنفرانس مطبوعاتی رونمایی پردازنده‌ها نیست؛ بلکه AMD قصد دارد در آن روز نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپی را به‌دست مشتریان برساند.

متن‌های استفاده‌شده در اسلاید به‌گونه‌ای است که نشان می‌دهد کنفرانس کوچک AMD در چین برگزار شده است نه تایوان. اسلایدی که تاریخ عرضه‌ی پردازنده‌های جدید AMD را نشان می‌دهد، قبلاً در نمایشگاه کامپیوتکس نیز دیده شده بود؛ اما متن مربوط به تاریخ عرضه در بالای آن دیده نمی‌شد.

طبق اعلام AMD، پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری Zen 4 حداکثر ۱۶ هسته و ۳۲ ترد دارند و با لیتوگرافی پنج‌نانومتری شرکت TSMC ساخته می‌شوند؛ البته واحد پردازشی I/O با لیتوگرافی شش‌نانومتری ساخته خواهد شد.

تیم قرمز گفته است که سرعت کلاک این پردازنده‌‌ها بسیار بیشتر از ۵ گیگاهرتز است و دمویی که در کامپیوتکس دیدیم، نشان داد یکی از این پردازنده‌ها می‌تواند به سرعت کلاک ۵٫۵ گیگاهرتز نیز دست پیدا کند. نکته‌ی دیگر اینکه APUهای مبتنی‌بر Zen 4 به واحد گرافیکی مجتمع RDNA 2 مجهز خواهند بود.

AMD می‌گوید قدرت پردازنده‌های نسل جدید درمقایسه‌با نسل قبل ۸ تا ۱۰ درصد بهبود پیدا می‌کند. طبق بنچمارک‌های رسمی، پردازنده‌های Ryzen 7000 در پردازش‌های تک‌تردی بیش از ۱۵ درصد و در پردازش‌های چندتردی بیش از ۳۵ درصد بهبود پیدا می‌کنند. همچنین، عملکرد به‌ازای وات در این پردازنده‌ها بیش از ۲۵ درصد بهبود می‌یابد. برای استفاده از پردازنده‌های AMD Ryzen 7000، به مادربردهای جدید مبتنی‌بر سوکت AM5 (یا LGA 1718) نیاز خواهید داشت که با خنک‌کننده‌‌های AM4 سازگار‌‌ند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات