کنسول اقتصادی AYANEO AirPlus از گرافیک به‌مراتب ضعیف‌تر از SteamDeck استفاده می‌کند

دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
طبق گزارش‌های اخیر، تراشه‌های سری AMD Mendocino که در کنسول دستی AYANEO AirPlus استفاده شده است، فقط دو واحد محاسباتی دارند و به‌همین دلیل تهدیدی برای APU کنسول Steam Deck محسوب نمی‌شوند.
تبلیغات

یکی از افشاگران شناخته‌شده‌ی خبرهای فناوری پس از معرفی کنسول‌های دستی AYANEO Air Plus که به APU جدید AMD Mendocino مجهز شده‌اند، اعلام کرد تراشه‌ی این کنسول‌ها فقط دو واحد محاسباتی دارد.

به گزارش ویدئوکاردز، AMD اوایل هفته‌ی جاری در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۲ از APUهای سری Mendocino رونمایی کرد. این تراشه‌های کم‌مصرف از واحد پردازشی Zen2 و گرافیک مبتنی‌بر معماری RDNA2 بهره می‌برند. درحال‌حاضر این پیکربندی غیرمعمول روی یک پردازنده‌ی جدید در کنسول دستی Steam Deck مورد استفاده قرار گرفته است. با معرفی APU جدید چهارهسته‌ای AMD که از مشخصات فنی مشابهی بهره می‌برد، احتمالاً وجه‌اشتراک Mendocino و Van Gogh بیش از معماری به‌کاررفته در آن‌ها است.

AMD قبلاً تأیید کرده بود این دو تراشه، تفاوت دارند اما مشخصات کامل زیرسیستم گرافیکی RDNA2 Mendocino را ارائه نکرد. بااین‌حال، با توجه به توئیت Golden Pig، تراشه‌ی Mendocino از واحدهای محاسباتی کمتری نسبت به آنچه پیش‌بینی شده بود، برخوردار است. طبق گزارش‌ها، این APUها فقط دو واحد محاسباتی ارائه می‌دهند که نسبت به تراشه‌های Van Gogh چهاربرابر کمتر است.

توئیت GOLDEN PIG از مشخصات AMD Mandecino

دو واحد محاسباتی RDNA2 حتی کمتر از مشخصات شایعه‌‌شده برای AMD Raphael iGPU خواهد بود؛ تراشه‌ای که براساس گزارش‌ها از چهار واحد محاسباتی بهره خواهد برد و درواقع Mendocino به‌عنوان تراشه‌ی غیرگیمینگ معرفی شد. نکته‌ی جالب این است که کنسول AYANEO Air Plus از نمایشگری با وضوح 1080p بهره می‌برد، درحالی‌که استفاده از صفحه‌نمایش‌های 720p معمولاً برای گرافیک‌های یکپارچه‌ی کم‌مصرف، بهتر است.

البته AMD و AYANEO هیچ‌کدام پیکربندی دو واحد محاسباتی Mendocino را تأیید نکرده‌اند. به‌هرحال، فاش‌کننده‌ی این خبر پیش از تأیید منابع رسمی، اطلاعات صحیحی از تراشه‌ی موردبحث ارائه کرده است. علاوه‌براین، استفاده از فقط دو واحد محاسباتی در سری Mendocino غیرمنطقی به‌نظر نمی‌رسد زیرا این تراشه‌ها بازار لپ‌ تاپ‌های سبک و باریک را هدف قرار داده‌اند.

آنگسترونومیکز (Angstronomics) تأیید کرده است Mendocino فقط یک پردازنده‌ی کاری (WGP) دارد. در معماری RDNA2 هر WGP از دو واحد محاسباتی بهره می‌برد و این گزارش، اطلاعات فاش‌شده در مورد این APUها تأیید می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات