AMD مدعی شد: Ryzen 7000 تا ۳۱ درصد سریع‌تر از بهترین پردازنده دسکتاپ اینتل است

دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
مطالعه 2 دقیقه
آن‌طور که AMD ادعا می‌کند پردازنده‌های سری Ryzen 7000 در برخی سناریوهای خاص تا ۳۱ درصد قوی‌تر از پردازنده‌ی پرچم‌دار Intel Core i9-12900K ظاهر می‌شوند.
تبلیغات

AMD در کنفرانس مطبوعاتی خود در همایش کامپیوتکس 2022 از پردازنده‌های کلاس دسکتاپ سری Ryzen 7000 پرده‌برداری کرد. پردازنده‌های جدید برپایه‌ی معماری Zen 4 تولید شده‌اند و تیم قرمز ادعا می‌کند این معماری در برخی سناریوها تا ۳۱ درصد قوی‌تر از بهترین پردازنده‌ی حال حاضر اینتل ظاهر می‌شود.

در حال حاضر جزئیات زیادی درباره‌ی پردازنده‌های جدید نمی‌دانیم، اما AMD از عرضه‌ی آن‌ها در پاییز امسال خبر می‌دهد.

براساس گزارش دیجیتال ترندز، AMD در کنفرانس خود به نام و مشخصات فنی پردازنده‌های نسل جدید اشاره نکرد، بااین‌حال در یکی از اسلایدهایش پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای سری Zen 4 را به نمایش گذاشت. پردازنده‌ی AMD در آن اسلاید فرایند رندرگیری از یک عکس را در Blender به‌میزان ۳۱ درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی Intel Core i9-12900K انجام می‌داد.

ای ام دی همچنین نمونه‌ای پیش‌تولید از پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای Zen 4 را نمایش داد که بدون اورکلاک در بازی Ghostwire Tokyo به سرعت کلاک ۵٫۵ گیگاهرتز دست پیدا کرد.

AMD می‌گوید پردازنده‌‌های سری Ryzen 7000 مبتنی‌بر طراحی چیپلت هستند که شامل دو چیپلت Zen 4 است و هر یک از این چیپلت‌ها از حداکثر هشت هسته میزبانی می‌کنند. این یعنی حداکثر هسته‌ی پردازشی در تراشه‌های دسکتاپ Ryzen 7000 به ۱۶ عدد می‌رسد. پردازنده‌ی پرچم‌دار فعلی AMD یعنی Ryzen 9 5950X نیز ۱۶ هسته دارد. AMD در نسل جدید پردازنده‌هایش به جای افزایش تعداد هسته روی بهبود معماری و بالا بردن سرعت کلاک تمرکز کرده است.

AMD می‌گوید یکی از دلایلی که باعث شده فضای کافی برای استفاده از بیش از ۱۶ هسته وجود نداشته باشد، بهره‌مندی پردازنده‌های Ryzen 7000 از چیپلتی دیگر است. این چیپلت I/O از حافظه‌ی گرافیکی مجتمع RDNA 2 میزبانی می‌کند.

دکتر لیزا سو، مدیرعامل AMD، می‌گوید پردازنده‌های سری Ryzen 7000 می‌توانند به سرعت کلاک بسیار بیشتر از ۵٫۰ گیگاهرتز دست پیدا کنند. براساس اعلام ای ام دی، IPC پردازنده‌های نسل جدید رشد ۱۵ درصدی تجربه کرده و این پردازنده‌ها نسبت‌ به نسل قبل دو برابر کش L2 بیشتر به ازای هر هسته دارند. مشخص نیست پردازنده‌های جدید همچون Ryzen 7 5800X3D از 3D V-Cache هم پشتیبانی می‌کنند یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات