نتایج بنچمارک‌های اولیه Snapdragon 8+ Gen1 از امتیازهای درخورتوجه آن حکایت می‌کند

شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
کوالکام سرانجام رسماً نسل جدید تراشه‌ی پرچم‌دار خود، ‌یعنی Snapdragon 8+ Gen1 را رونمایی کرد. اکنون نتایج بنچمارک‌های اولیه‌ی این پردازنده دردسترس قرار گرفته که نشان‌دهنده‌ی امتیازهای خیره‌کننده است.
تبلیغات

کوالکام نسل به‌روزشده‌ی پردازنده‌ی پرچم‌دار خود را معرفی کرد. Snapdragon 8+ Gen1 نوید بهبود ۱۰ درصدی فرکانس و مهم‌تر از آن بهبود ۱۵ تا ۳۰ درصدی مصرف انرژی را درمقایسه‌با مدل استاندارد این تراشه می‌دهد. اگر این وعده‌ها در دستگاه‌هایی پابرجا باقی بماند که شرکت‌های مختلف تولید می‌کنند، جدیدترین تراشه‌ی پرچم‌دار کوالکام گامی مهم درمقایسه‌با Snapdragon 8 Gen1 خواهد بود.

کوالکام به‌تازگی در رویدادی که در سن‌دیگو برگزار کرده است، گوشی هوشمند مرجعی برای نمایش قابلیت‌های Snapdragon 8+ Gen1 دردسترس بازدیدکنندگان قرار داده است. ایسوس نیز نمونه‌ی مهندسی گوشی ROG SM8475 را برای آزمایش در این رویداد ارائه داده است که به‌گفته‌ی این شرکت، بنچمارک این دستگاه با تراشه‌ی جدید کوالکام تغییر چشمگیری را درمقایسه‌با Snapdragon 8 Gen1 نشان می‌دهد. درواقع، این مقایسه نگاهی از نحوه‌ی انطباق آمار ارائه‌شده‌ی کوالکام و دستگاه‌های شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند ارائه می‌دهد.

بنچمارک‌های Snapdragon 8+ Gen1 درمقابل Snapdragon 8 Gen1

بنچمارک snapdragon 8+ gen1 گیک بنچ

برای اینکه ببینیم اعلامیه‌ی کوالکام درباره‌ی Snapdragon 8+ Gen1 صحت دارد یا خیر، ابتدا مدل‌های مرجع مجهز به Snapdragon 8+ Gen1 و Snapdragon 8 Gen1 را مقایسه خواهیم کرد. فرکانس هسته‌های مدل پلاس تقریباً ۱۰ درصد درمقایسه‌با مدل استاندارد افزایش یافته است و روی ۳٫۲ گیگاهرتز و ۲٫۷۵ گیگاهرتز و دو گیگاهرتز تنظیم شده است. در مقام مقایسه، فرکانس هسته‌های مدل استاندارد این تراشه روی ۳ گیگاهرتز و ۲٫۵ گیگاهرتز و ۱٫۸ گیگاهرتز تنظیم شده است.

همچنین، کوالکام مدعی شده است فرکانس پردازنده‌ی گرافیکی Snapdragon 8+ Gen1 نیز تا ۱۰ درصد از مدل استاندارد این تراشه بهبود یافته است. از دیگر ویژگی‌های مهم پردازنده‌ی پرچم‌دار جدید کوالکام می‌توان به صرفه‌جویی ۱۵ درصدی در مصرف انرژی با‌‌‌توجه‌‌‌به نوع استفاده و ۲۰ درصد عملکرد گرافیکی بهتر اشاره کرد.

همان‌طور‌که Androidauthority اشاره می‌کند، نتایج گیک‌بنچ ۵ از عملکرد پردازنده‌ی مرکزی Snapdragon 8+ Gen1 در بخش عملکرد تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به‌ترتیب از افزایش ۶٫۴ درصدی و ۱۲٫۳ درصدی حکایت می‌کند. این دقیقاً همان چیزی است که از فرکانس بیشتر هسته‌های Snapdragon 8+ Gen1 انتظار داریم.

بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد افزایش عملکرد در کل سیستم و در بخش انجام وظایف رایج بسیار کمتر است. معیار‌های آنتوتو و PCMark در کل سیستم به‌ترتیب فقط ۳٫۵ و ۳٫۲ درصد بهبود را درمقایسه‌با نسل قبلی این پردازنده نشان می‌دهند. البته باید توجه کنیم که این معیارها بیشتر به حافظه و پردازنده‌ی گرافیکی وابسته هستند و پردازنده‌ی مرکزی را نیز آزمایش می‌کنند.

بنچمارک‌های Snapdragon 8+ Gen1 درمقابل Snapdragon 8 Gen1

وقتی از گرافیک سخن به‌میان آید، در Snapdragon 8+ Gen1 شاهد تغییرات کوچکی هستیم. معیار 3DMark با انتقال به Snapdragon 8+ Gen1 در گوشی مرجع کوالکام درمقایسه‌با Snapdragon 8 Gen1 حدود ۴٫۶ درصد بهبود در عملکرد را نشان داد.

بنچمارک گیک‌بنچ ۵

بنچمارک گیک بنچ ۵ Snapdragon 8+ gen1

آنتوتو

بنچمارک آنتوتو از snapdragon 8+ gen1

PCMark

بنچمارک PCMArk از snapdragon 8+ gen1

آزمایش T-Rex معیار GFXBench نیز بهبود ۵٫۶ درصدی عملکرد گرافیکی تراشه‌ی پرچم‌دار جدید کوالکام درمقایسه‌با مدل استاندارد این پردازنده را نشان می‌دهد. آزمایش Aztec نیز از بهبود ۹٫۳ درصدی در عملکرد گرافیکی Snapdragon 8+ Gen1 درمقایسه‌با Snapdragon 8 Gen1 حکایت می‌کند.

گوشی هوشمند مرجع کوالکام با توجه به حجم کاری، از افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی عملکرد Snapdragon 8+ Gen1 درمقایسه‌با مدل استاندارد این تراشه حکایت می‌کند

براساس معیارهای عملی، تفاوت بین Snapdragon 8+ Gen1 و نسل استاندارد این تراشه نسبتاً معمولی است؛ ولی اگر اکنون دستگاهی مجهز به Snapdragon 8 Gen1 دراختیار دارید، دلیل خاصی برای ارتقا به دستگاه‌های مجهز به نسل جدید پردازنده‌ی پرچم‌دار کوالکام وجود ندارد. نتایج مربوط به مصرف انرژی این تراشه‌ی جدید هنوز دردسترس نیست؛ اما این ویژگی می‌تواند مشکلات مربوط به گرما را تا حد زیادی برطرف کند.

بنچمارک گرافیکی 3DMark

بنچمارک گرافیکی 3dmark از snapdragon 8+ gen1

بنچمارک گرافیکی GFXBench

بنچمارک گرافیکی gfxbench از snapdragon 8+ gen1

Snapdragon 8+ Gen1 درمقابل گوشی‌های موجود

دستگاه مرجع کوالکام

در بسیاری از مقاله‌های مربوط به عملکرد دستگاه‌های مجهز به Snapdragon 8 Gen1، این دستگاه‌ها قدرت واحد مرجع کوالکام را ارائه ندادند. اکنون به عملکرد Snapdragon 8+ Gen1 در نمونه‌ی مهندسی ROG SM8475 ایسوس نگاهی خواهیم انداخت تا ببینیم وضعیت را بهبود می‌بخشد یا خیر.

ابتدا باید دو نکته روشن شود. نمونه‌ی مهندسی گوشی ایسوس محصول نهایی نیست و این شرکت خاطرنشان کرده است می‌توان بهینه‌سازی‌های مختلفی برای بهبود عملکرد دستگاه اعمال کرد. بنابراین، نتایج به‌دست‌آمده از این دستگاه را نباید کاملاً مطلق در نظر گرفت. علاوه‌براین، ROG SM8475 حالتی برای عملکرد سطح‌بالا به‌ نام X-Mode دارد.

آزمایش Snapdragon 8+ Gen1 روی این دستگاه با X-Mode فعال و غیرفعال انجام شده است تا تصویری واضح‌تر از حداکثر قابلیت Snapdragon 8+ Gen1 درمقابل نسخه‌ی معمولی این تراشه به‌دست آوریم. هسته‌‌های اصلی ROG SM8475 ایسوس روی فرکانس ۳٫۲ گیگاهرتز و هسته‌های کارآمد آن روی ۲٫۷۵ گیگاهرتز و هسته‌های بهینه‌ روی ۲ گیگاهرتز تنظیم شده است.

بنچمارک‌های پردازنده‌ی مرکزی و سیستم Snapdragon 8+ Gen1

نمونه‌ی مهندسی ROG SM8475 ایسوس در گیک‌بنچ ۵ با فعال‌بودن X-Mode عملاً به‌خوبی واحد مرجع کوالکام عمل می‌کند؛ حالتی که به تراشه اجاره می‌دهد با قدرت کامل کار کند. به‌نظر نمی‌رسد ایسوس از بازدهی این تراشه کاملاً متقاعد شده باشد تا برای استفاده‌های عمومی آن را روی حداکثر قدرت تنظیم کند؛ زیرا در این‌حالت امتیاز عملکرد تک‌هسته‌ای به‌شدت کاهش یافته است.

بااین‌حال، ازآن‌‌‌جاکه این گوشی نمونه‌ای مهندسی است، تصور می‌شود در محصول نهایی همه‌چیز تغییر خواهد کرد. خوشبختانه امتیاز عملکرد این دستگاه در بخش چندهسته‌ای بسیار بهتر است و از آنچه در گوشی‌های مجهز به Snapdragon 8 Gen1 دیده‌ایم، فراتر رفته است که این امر نشان‌دهنده‌ی عملکرد بهتر درمقایسه‌با واحد مرجع کوالکام است.

گیک‌بنچ ۵

snapdragon 8+ gen 1 گیک بنچ

آنتوتو

snapdragon 8+ gen 1 آنتوتو

PCMark

snapdragon 8+ gen 1 در PCMark

اجرای معیارهای آنتوتو و PCMark در سراسر سیستم کمتر قانع‌کننده است. با فعال‌بودن X-Mode، امتیاز نمونه‌ی مهندسی ROG SM8475 به امتیاز واحد مرجع کوالکام شباهت دارد؛ اما با غیرفعال‌کردن این حالت، امتیاز دستگاه در برخی مواقع حتی کمتر از گوشی‌های مجهز به Snapdragon 8 Gen1 است که اکنون در بازار فروخته می‌شوند. شواهد نشان می‌دهد عملکرد بالقوه‌ی Snapdragon 8+ Gen1 احتمالاً درباره‌ی تولیدکنندگانی پذیرفتنی نخواهد بود که عمر باتری بهینه‌ را برای محصولاتشان تضمین می‌کنند.

بنمارک‌های پردازنده‌ی گرافیکی Snapdragon 8+ Gen1

معیارهای پردازنده‌ی گرافیکی بدون توجه‌ به روشن یا خاموش بودن X-Mode، نتایج قانع‌کننده‌تری ارائه می‌دهند. نمونه‌ی مهندسی ROG SM8475 ایسوس در معیار 3DMark Wild Life مثل واحد مرجع کوالکام، امتیاز درخورتوجهی کسب نمی‌کند؛ اما در نزدیکی همان جایگاه قرار می‌گیرد. به‌طور مشابه، امتیاز GFXBench این نمونه‌ی مهندسی بسیار بهتر از گوشی‌هایی است که تاکنون به بازار عرضه شده‌اند و تفاوت درخورتوجهی در عملکرد آن‌ها با X-Mode فعال یا غیرفعال به‌چشم نمی‌خورد.

این ویژگی برای گیمرها بسیار اهمیت دارد؛ اما حفظ عملکرد در درازمدت مشکل بزرگ Snapdragon 8 Gen1 اصلی بود. بدین‌منظور می‌توان به چند آزمایش استرس روی نسخه‌ی Snapdragon 8+ Gen1 نگاهی بیندازیم تا متوجه شویم اوضاع بهبود یافته است یا خیر.

بنچمارک گرافیکی 3DMark

snapdragon 8+ gen 1 - بنچمارک 3dmark

بنچمارک GFXBench

snapdragon 8+ gen 1 - بنچمارک gfxbennch

نتیجه‌ی استاندارد از نمونه‌ی مهندسی ایسوس بسیار ناامیدکننده است. درحالی‌که دستگاه اوج قدرت عملکرد خود را تا سه‌ مرتبه ثابت نگه می‌دارد، پس‌از‌آن قدرت عملکرد دستگاه به سطوح کمتر از عملکرد گلکسی اس ۲۲ اولترا کاهش می‌یابد.

ایسوس باید تنظیمات دقیقی روی مدل نهایی ROG SM8475 اعمال کند و متغیرهای زیادی مثل دما و میزان مصرف انرژی وجود دارند که شاید این شرکت آن‌ها را در اولویت قرار دهد. بااین‌حال، این نتایج نشان می‌دهد سازندگان گوشی‌های هوشمند همچنان باید تعادل مناسبی میان قدرت عملکرد Snapdragon 8+ Gen1 دربرابر عمر باتری و گرما برقرار کنند.

آمار عملکرد آزمایش استرس ROG-sm8475

به‌نظر می‌رسد Snapdragon 8+ Gen1 ازنظر عملکرد در حالت استفاده‌ی حداکثری از ظرفیت‌های خود درمقایسه‌با گوشی‌های مجهز به Snapdragon 8 Gen1 بهبود چشمگیری یافته است؛ بااین‌حال، هشدار مهمی در این‌‌جا وجود دارد؛ زیرا دمای داخلی گوشی به ۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد و با غیرفعال‌کردن X-Mode، دما به ۳۷ درجه کاهش خواهد یافت. علاوه‌براین، مصرف باتری در حالت فعال‌بودن X-Mode دو برابر بیشتر است حالت استاندارد است.

به‌عبارت‌دیگر، حفظ حداکثر قدرت عملکرد Snapdragon 8+ Gen1 همچنان به مصرف انرژی بیشتری نیاز دارد و باعث ایجاد گرمای بیشتر در گوشی نیز خواهد شد. به‌نظر نمی‌رسد استفاده از فرایند چهارنانومتری TSMC به‌تنهایی باعث شود مشکلات مربوط به عملکرد نسل قبلی این تراشه کاملاً برطرف شوند. درهرصورت، افزایش فرکانس هسته‌های این پردازنده‌ی جدید می‌تواند به مصرف بیشتر باتری و تولید گرمای بیشتر منجر شود.

در‌ادامه، می‌توانید نتایج بنچمارک‌ 3DMark را از مقایسه‌ی Snapdragon 8+ Gen1 درمقابل مدل استاندارد این تراشه و پردازنده‌ی Apple A15 مشاهده کنید. گفتنی است کانال یوتیوب Dave2D این مقایسه را به‌اشتراک گذاشته است.

مقایسه بنچمارک Snapdragon 8+ gen1 درمقابل snapdragon 8 gen1 و apple a15

افزون‌براین، Dave2D نتایج عملکرد Snapdragon 8+ Gen1 را در بخش چند‌هسته‌ای معیار گیک‌بنچ ۵ درمقابل نسخه‌ی استاندارد این تراشه و Apple 15 به‌اشتراک گذاشته است که می‌توانید آن را در زیر مشاهده کنید:

مقایسه عملکرد چند هسته ای Snapdragon 8+ gen1 درمقابل snapdragon 8 gen1 و apple a15

بنچمارک‌های Snapdragon 8+ Gen1 و نتیجه‌گیری اولیه

Snapdragon 8+ Gen1 مثل مدل قبلی خود بسته‌ای ترکیبی است. بنچمارک‌های مختلف از بهبود عملکرد این تراشه درمقایسه‌با مدل استاندارد آن حکایت می‌کند و گوشی‌های مجهز به سیستم-روی-چیپ جدید احتمالاً نتایجی نزدیک به آنچه درابتدا از این تراشه انتظار داشتیم، ارائه خواهند داد. بااین‌حال، آزمایش استرس به مشکلات طولانی‌مدت مصرف انرژی و تولید گرمای زیاد اشاره می‌کند و این یعنی بعید به‌نظر می‌رسد بسیاری از گوشی‌های مجهز به این پردازنده حداقل در درازمدت از حداکثر ظرفیت و قدرت آن بهره ببرند.

براساس نتایج به‌دست‌آمده، احتمالاً عملکرد دستگاه‌هایی که با Snapdragon 8+ Gen1 روانه‌ی بازار خواهند شد، درمقایسه‌با نتایج عملکرد نمونه‌ی مرجع کوالکام ضعیف‌تر خواهد بود؛ زیرا تولیدکنندگان تلاش می‌کنند میان عملکرد تراشه و مصرف انرژی و گرمای آن تعادل برقرار کنند.

درنهایت، دستاوردهایی که کوالکام درباره‌ی کاهش مصرف انرژی Snapdragon 8+ Gen1 به آن‌ها اشاره کرده، در آزمایش‌های واقعی کمی متفاوت است. بعید به‌نظر می‌رسد بتوان هنگام استفاده از ظرفیت کامل این تراشه به نتایج اعلامی کوالکام دست یافت. به‌هرحال، بهتر است منتظر عرضه‌ی گوشی‌های جدیدی باشیم که به این پردازنده مجهز خواهند شد و در آن زمان، با انجام آزمایش‌های عملی می‌توان نتایج دقیق‌تری درباره‌ی ادعاهای کوالکام از این تراشه به‌دست آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات