بنچمارک پردازنده ۱۶ هسته‌ای کلاس لپ تاپ Core i7-12800HX اینتل منتشر شد

جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بررسی اولیه‌ی Core i7-12800HX نشان می‌دهد این پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای در زمینه‌ی عملکرد گیمینگ تغییر چندانی نسبت‌ به پردازنده‌ی ۱۴ هسته‌ای 12700H تجربه نکرده است.
تبلیغات

زمان زیادی از رونمایی پردازنده‌های لپ تاپی نسل دوازدهمی سری HX اینتل نمی‌گذرد و در فاصله‌ای کوتاه اولین بررسی عمیق مرتبط به این پردازنده‌ها توسط رسانه‌ای چینی منتشر شده است.

براساس آنچه VideoCardz می‌نویسد پردازنده‌های سری Alder Lake-HX اینتل را می‌توانیم دنباله‌‌ی معنوی سری Tiger Lake-H45 خطاب کنیم. پردازنده‌های سری HX برخلاف پردازنده‌های سری Alder Lake-P که چیپستی مجتمع داشتند، برای واحد پردازشی I/O به تراشه‌ی اضافی HM670 نیاز پیدا می‌کنند. این تراشه تعداد لاین‌های PCIe را برای پردازنده‌ی گرافیکی، حافظه‌ی ذخیر‌ه‌سازی و لوازم جانبی افزایش می‌دهد.

تراشه‌های سری HX تنها ۱۶ لاین Gen5 برای GPU و چهار لاین برای Gen4 SSD دارند و به‌لطف چیپست ۱۶ لاین Gen4 و ۱۲ لاین Gen3 دیگر ارائه می‌دهند. این موضوع در تصویر زیر نشان داده شده است؛ در این تصویر واحد GN20-E6‌ (تراشه‌ی گرافیکی RTX 3070 Ti) نیز دیده می‌شود:

پردازنده لپ تاپی سری HX نسل دوازدهم اینتل روی مادربرد با گرافیک انویدیا

این نخستین باری است که پردازنده‌های لپ‌تاپی سری HX اینتل را از نمای نزدیک می‌بینیم و یک‌سری تفاوت‌ها با پردازنده‌های دسکتاپ مشاهده می‌کنیم. در این پردازنده‌های کلاس لپ‌تاپ پکیج BGA (که هم‌اندازه با LGA است) ۲٫۲ میلی‌متر ضخامت کمتر دارد. همچنین در پردازنده‌های لپ‌تاپی اینتل شماری از خازن‌ها در جایگاه متفاوتی قرار گرفته‌اند. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد جایگاه واحد CPU دست‌نخورده باقی مانده است.

رسانه‌ی چینی برای بررسی پردازنده‌ی جدید اینتل از دو لپ‌تاپ Lenovo Y9000P استفاده کرده است که هر دو آن‌ها کارت گرافیک RTX 3070 Ti (با TGP بین ۱۲۵ تا ۱۵۰ وات) دارند و از حافظه‌ی DDR5-4800 استفاده می‌کنند. در بررسی یادشده به پردازنده‌های Intel Core i7-12700H (مدل ۱۴ هسته‌ای خانواده‌ی Alder Lake-P) و Core i7-12800HX (مدل ۱۶ هسته‌ای خانواده‌ی Alder Lake-HX) اشاره شده است.

یکی از تفاوت‌های مهم بین دو تراشه‌ی یادشده این است که PL1 و PL2 تراشه‌ی 12700H به‌ترتیب روی ۱۱۵ وات و ۱۳۵ وات تنظیم شده اما PL1 و PL2 تراشه‌ی 12800HX به‌ترتیب ۱۲۵ وات و ۱۷۵ وات است.

بنچمارک پردازنده 12800HX اینتل در لپ تاپ

پردازنده‌ی جدید 12800HX در عملکرد تک هسته‌ای تقریباً هم‌سطح با 12700H ظاهر می‌شود اما در عملکرد چند تردی تقریباً ۱۵ درصد سریع‌تر است. در زمینه‌ی عملکرد گیمینگ نیز دو تراشه هم‌سطح ظاهر شده‌‌اند. مدل HX در بازی‌های AAA حدوداً ۲٫۵۶ درصد بهتر ظاهر می‌شود که چندان به چشم نمی‌آید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات