اپل و اینتل احتمالاً باعث تأخیر در عرضه تراشه‌های 3 نانومتری AMD می‌شوند

یک‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
شایعه‌ها می‌گویند اینتل و اپل بخش اعظم ظرفیت تولید تراشه‌های سه‌نانومتری TSMC را رزرو کرده‌اند و درصورتی‌که AMD بخواهد از این لیتوگرافی استفاده کند، عرضه‌ی پردازنده‌های Zen 5 با تأخیر مواجه می‌شود.
تبلیغات

به‌گزارش Wccftech و بهنقل از DigiTimes، اگر شرکت ای‌‌ام‌‌دی بخواهد از لیتوگرافی سه نانومتری TSMC استفاده کند، عرضه‌ی پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری Zen 5 با تأخیر مواجه خواهد شد. منابعی ناشناس می‌گویند TSMC بخش اعظم ظرفیت تولید ویفرهای سه‌نانومتری خود را برای اینتل و اپل کنار گذاشته است؛ چون این دو شرکت سرمایه‌گذاری عظیمی در این زمینه انجام داده‌اند.

DigiTimes به‌طور مشخص‌تر می‌گوید اینتل و اپل اکنون مشتریان VIP شرکت TSMC محسوب می‌شوند و خواسته‌های آن‌ها در اولویت قرار دارد. شرکت تایوانی TSMC مشتریان بزرگ دیگری نظیر AMD و انویدیا و مدیاتک نیز دارد و این شرکت‌ها امیدوار هستند که به ظرفیت تولید ویفرهای سه‌نانومتری TSMC دسترسی داشته باشند. گفته می‌شود تولید تراشه‌های سه‌نانومتری تا اواخر سال ۲۰۲۳ آغاز نخواهد شد. این یعنی تولید محصولات مجهز به پردازند‌ه‌ی سه‌نانومتری احتمالاً سال ۲۰۲۴ یا حتی سال ۲۰۲۵ انجام خواهد گرفت.

درحال‌حاضر، نمی‌توانیم بهره‌مندی پردازنده‌های AMD Zen 5 از لیتوگرافی سه‌نانومتری را تأیید کنیم؛ چون تیم قرمز جزئیاتی در این زمینه ارائه نداده است. می‌دانیم پردازنده‌های Zen 4 با لیتوگرافی پنج‌نانومتری TSMC تولید می‌شوند و انویدیا نیز قصد دارد از همین لیتوگرافی (4N) برای تولید کارت‌های گرافیک نسل بعد استفاده کند.

طبق گزارش جدید DigiTimes، شرکت AMD سه گزینه‌ی احتمالی پیش روی خود می‌بیند. گزینه‌ی اول این است که AMD تا سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ منتظر بماند تا بتواند تراشه‌های سه‌نانومتری Zen 5 را بسازد. پردازنده‌های Zen 3 در سال ۲۰۲۰ عرضه شدند و تا پیش از پایان امسال، پردازنده‌های Zen 4 از راه می‌رسند. این یعنی احتمالاً فاصله‌ی دوساله‌ی بین عرضه‌ی Zen 3 و Zen 4 قرار است برای نسل جدید نیز تکرار شود. محتمل‌ترین سناریو این است که AMD عرضه‌ی پردازنده‌های سری Zen 5 را برای اواخر سال ۲۰۲۴ یا اوایل سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی کند.

گزینه‌ی دیگر برای AMD استفاده از لیتوگرافی N5P است که نسخه‌ی بهینه‌شده‌ی لیتوگرافی N5 محسوب می‌شود و کیفیت بهتری از لیتوگرافی 4N دارد که انویدیا به‌دنبال استفاده از آن است. با درنظرگرفتن این حقیقت که Zen 5 قرار است اصلاحاتی اساسی در سطح معماری به خود ببیند، منطقی نیست که تیم قرمز در این سری از پردازنده‌ها سراغ جدیدترین لیتوگرافی نرود.

غیرمحتمل‌ترین سناریو این است که AMD بتواند با مذاکره، سریع‌تر از حد انتظار به لیتوگرافی سه‌نانومتری TSMC دسترسی پیدا کند. البته بعید این است چنین اتفاقی رخ دهد؛ چون همان‌طورکه اشاره کردیم، دو شرکت بزرگ اپل و اینتل شدیداً خواستار استفاده از لیتوگرافی N3 هستند.

AMD شاید درنهایت سراغ سناریو اول برود و پردازنده‌های میان‌نسلی Zen 4 را با استفاده از V-Cache روانه‌ی بازار کند. AMD ازطریق پردازنده‌های میان‌نسلی Zen 4 تا یک سال با جدیدترین پردازنده‌های اینتل رقابت و سپس، Zen 5 را عرضه خواهد کرد. بدین‌ترتیب، پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری میلادی، عرضه‌ی Zen 4 و سال بعد نسخه‌ی بهبودیافته‌ی Zen 4 را با پشتیبانی از V-Cache شاهد باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات