قدرت‌نمایی تراشه ۵۲ هسته‌ای اینتل در مقابل تراشه ۶۴ هسته‌ای AMD در بنچمارک‌های جدید

یک‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده‌ی Xeon Platinum 8470 اینتل (از خانواده‌ی مورد انتظار Sapphire Rapids) توانسته است در اکثر بنچمارک‌ها قوی‌تر از Threadripper 3990X ظاهر شود.
تبلیغات

بنچمارک جدید منتسب به پردازنده‌ی ۵۲ هسته‌ای Xeon Platinum 8470 اینتل متعلق‌ به خانواده‌ی مورد انتظار Sapphire Rapids به‌تازگی منتشر شده است و نشان می‌دهد معماری جدید اینتل قدرت پردازشی زیادی به همراه می‌آورد. مدل جدید پردازنده‌های Xeon توانسته در بسیاری از بنچمارک‌ها نظیر Cinebench R15 و R20 و R23 و CPU-Z و V-Ray قوی‌تر از پردازنده‌ی ۶۴ هسته‌ای AMD Threadripper 3990X ظاهر شود.

در نظر داشته باشید بنچمارک‌های منتسب به پردازنده‌ی اینتل رسمی نیستند و ممکن است عملکرد واقعی این پردازنده را به نمایش نگذارند. فرایند تولید خانواده‌ی Sapphire Rapids همچنان ادامه دارد و بنابراین تا پیش از اتمام فرایند تولید، ممکن است قدرت پردازنده‌ها تغییر کند.

براساس گزارش Tom's Hardware اینتل در نسل جدید پردازنده‌های کلاس سرور سراغ معماری Sapphire Rapids می‌رود و آن را جایگزین پردازنده‌های سری Ice Lake Xeon می‌کند. Sapphire Rapids قرار است اولین نسل از پردازنده‌های سرور بر پایه‌ی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری SuperFin (موسوم به Intel 7) باشد و به‌لطف استفاده از این لیتوگرافی، شاهد افزایش چشمگیر قدرت پردازشی در نسل جدید خواهیم بود.

به‌طور کلی Sapphire Rapids را می‌توانیم مدل سرور پردازنده‌های Alder Lake خطاب کنیم. هر دوی این پردازنده‌ها از هسته‌های پرقدرت Golden Cove استفاده می‌کنند. بااین‌حال Sapphire Rapids برخلاف Alder Lake در هسته‌های کم‌مصرف خود سراغ ریزمعماری Gracemount نمی‌رود.

مدلی از پردازنده‌ی Sapphire Rapids که در بنچمارک‌ها ظاهر شده، Xeon Platinum 8470 است که ۵۲ هسته و ۱۰۴ ترد دارد. مشخص نیست که اینتل Xeon Platinum 8470 را پرچم‌دار سری Sapphire Rapids می‌داند یا نه، بااین‌حال احتمال زیادی وجود دارد همین پردازنده مدل پرچم‌دار خانواده‌ی سفایر رپیدز باشد.

براساس بنچمارک CPU-Z، پردازنده‌ی مورد اشاره‌ی اینتل در حالت توربو به حداکثر سرعت کلاک ۳٫۸ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند.

بنچمارک / نام پردازنده

AMD Ryzen Threadripper 3990X

Intel Xeon Platinum 8470

تفاوت عملکرد

Cinebench R23

۷۴٬۴۲۲

۷۹٬۱۵۰

۶ درصد

Cinebench R20

۲۵٬۰۸۲

۲۹٬۳۴۴

۱۷ درصد

Cinebench R15

۱۰٬۰۵۵ تا ۱۰٬۰۸۸

۸٬۹۴۹

۱۲ درصد

CPU-Z

۳۲٬۲۱۵

۵۵٬۰۰۰

۷۰ درصد

V-Ray (4.10.03)

۷۴٬۴۴۹

۷۶٬۷۱۰

۳ درصد

پردازنده‌ی Ryzen Threadripper 3990X در بنچمارک Cinebench R20 امتیاز قابل‌احترام ۲۵٬۰۸۲ را کسب کرد،‌ بااین‌حال پردازنده‌ی Sapphire Rapids اینتل توانسته است ۱۷ درصد قوی‌تر ظاهر شود و امتیاز ۲۹٬۳۴۴ را کسب کند. این دستاورد با وجود بهره‌مندی پردازنده‌ی Xeon از تعداد هسته‌ی کمتر، جالب‌توجه است.

پردازنده‌ی Threadripper 3990X در بنچمارک Cinebench R23 توانسته امتیاز ۷۴٬۴۲۲ را کسب کند. Xeon 8470 امتیاز ۷۹٬۱۵۰ را کسب کرده است (تفاوت ۶٫۳ درصدی نسبت‌ به پردازنده‌ی AMD). به‌نظر می‌رسد نماینده‌ی AMD توانسته در Cinebench R15 اولین و تنها برد خود را کسب کند. امتیاز پردازنده‌ی 3990X در Cinebench R15 بین ۱۰٬۰۵۵ تا ۱۰٬۰۸۸ بوده و امتیاز پردازنده‌ی اینتل ۸٬۹۴۹ اعلام شده است (تفاوت حدوداً ۱۲ درصدی).

بااین‌حال وقتی نگاهی به بنچمارک CPU-Z می‌اندازیم شرایط دوباره تغییر می‌کند. پردازنده‌ی ۵۲ هسته‌ای اینتل در این بنچمارک ۷۰٫۷ درصد قوی‌تر از پردازنده‌ی ۶۴ هسته‌ای AMD ظاهر شده است. امتیاز پردازنده‌ی Xeon 8470 برابر با ۵۵٬۰۰۰ بود، اما پردازنده‌ی 3990X امتیاز ۳۲٬۲۱۵ را کسب کرد.

آخرین بنچمارک فاش‌شده، V-Ray است. در این بنچمارک نیز پردازنده‌ی اینتل سربلند از میدان بیرون می‌آید. امتیاز پردازنده‌ی اینتل ۷۶٬۷۱۰ بود که به میزان سه درصد بیشتر از امتیاز ۷۴٬۴۴۹ پردازنده‌ی AMD است.

متأسفانه درحال‌حاضر به بنچمارک‌های رسمی پردازنده‌های سری Threadripper 5000WX Pro و دیگر پردازنده‌های AMD نظیر EPYC Milan و Milan-X دسترسی نداریم. از روی نتایج عملکرد AMD 3990X می‌توانیم بگوییم که پردازنده‌های خانواده‌ی Sapphire Rapids قرار است بسیار قوی‌تر از پردازنده‌های Zen 2 شرکت AMD باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات