سامسونگ سرانجام جزئیات Exynos 1280 را منتشر کرد؛ تراشه‌ای جدید برای گوشی‌های میان‌رده کره‌ای‌ها

چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سامسونگ بالأخره اطلاعاتی درباره‌ی تراشه Exynos 1280 که قدرت سخت‌افزاری گوشی‌های میان‌رده سامسونگ ازجمله گلکسی A53 را تأمین می‌کند، ارائه کرده است.
تبلیغات

سازندگان گوشی‌های هوشمند مانند سامسونگ در طول چندین سال، راه و روش خود را برای عرضه‌ی گوشی‌های جدید تغییر دادند. این شرکت‌ها روی مشخصات سخت‌افزاری پردازش‌نشده هنگام رونمایی تمرکز کمتری دارند؛ اما درعوض، بیشتر توجه را به نرم‌افزار، دوربین‌ها و سایر ویژگی‌ها معطوف کردند. بدین‌ترتیب رویدادهای رونمایی امروزه بر تجربه‌ی کاربر تأکید دارند و به‌ندرت درباره‌ی نحوه‌ی عملکرد گوشی‌های هوشمند در چارچوب سخت‌افزار پردازش‌نشده صحبت می‌کنند.

بنابراین، سامسونگ زمانی‌که گلکسی A53 و گلکسی A33 را معرفی کرد، رمز و راز موجود در تراشه‌ی Exynos 1280 کسی را شوکه نکرد. باوجوداین، سامسونگ اخیراً در پورتال Semiconductor خود، جزئیات تراشه‌ی Exynos 1280 را منتشر کرده است.

به‌نقل از Sammobile، تراشه Exynos 1280 که قدرت سخت‌افزاری گوشی‌های میان‌رده گلکسی سامسونگ را تأمین می‌کند، برپایه‌ی فرایند ۵ نانومتری ساخته شده و دارای واحد پردازش عصبی هوش مصنوعی (NPU) است که می‌تواند تا ۴٫۳ تریلیون عملیات در ثانیه (TOPS) را انجام دهد. افزون‌براین، تراشه‌ی مذکور دارای CPU هشت هسته‌ای متشکل از ARM Cortex A78 و Cortex A55 و تراشه گرافیکی Mali-G68 است.

این تراشه از وضوح +Full HD و نرخ نوسازی (رفرش‌ریت) ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. در بخش دوربین امکان فیلم‌برداری 4K با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه را دارد و از وضوح تصویر تا ۱۰۸ مگاپیکسل نیز پشتیبانی می‌کند.

بااینکه گلکسی A53 و گلکسی A33 به حسگر ۱۰۸ مگاپیکسل مجهز نیستند، هر دو گوشی تعداد دوربین‌های پشتیبانی‌شده توسط پردازنده سیگنال تصویر (ISP) Exynos 1280 را به حداکثر رسانده و با سیستم‌های دوربین چهارگانه عرضه می‌شوند.

تراشه اگزینوس ۱۲۸۰ در بخش اتصال از Wi-Fi 802.11ac MIMO (2.4/5G)، شبکه‌ی 5G NR با امواج دارای فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز، شبکه‌ی 5G NR مبتنی بر امواج میلی‌متری و LTE Cat.18 و FM Radio Rx و بلوتوث ۵٫۲ پشتیبانی می‌کند.

سامسونگ تاکنون از تراشه‌ی Exynos 1280 در چند مدل از سری گوشی‌های میان‌رده‌ی گلکسی A و گلکسی M استفاده کرده است. این فهرست گلکسی M33 5G را نیز شامل می‌شود.

تراشه‌ی Exynos 1280 کاملاً کارآمد بوده؛ اما برای برخی از برنامه‌ها و بازی‌های موبایل بهینه نشده‌؛ بنابراین اگر می‌خواهید بازی‌های سنگینی را در گوشی مجهز به تراشه Exynos 1280 خود اجرا کنید، محتاط باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات