پردازنده‌های Ryzen 7000 ای‌ام‌دی به‌زودی به مرحله‌ی تولید انبوه می‌رسند

چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
افشاگر قابل‌اعتماد ای‌ام‌دی اعلام کرد که پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری Zen4 تیم قرمز در ماه آینده با اسم رمز رافائل به مرحله‌ی تولید انبود وارد می‌شوند.
تبلیغات

پردازنده‌های نسل بعدی رایزن ای‌ام‌دی با معماری Zen4 قرار است در زمان عرضه از فناوری نسل پنجم PCIe و رم‌ گیمینگ DDR5 پشتیبانی کنند و و به‌عنوان رقیبی قدرتمند برای پردازنده های نسل سیزدهم رپتور لیک اینتل شناخته شوند.

معماری Zen4 با افزایش ۱٫۸ برابری تراکم ترانزیستورها، همان ریزمعماری Zen استفاده‌‌شده در پردازنده‌های Ryzen 1000 و معماری تکامل‌یافته‌ی طراحی چیپلت پیشرفته‌ی Zen2 است که با فرایند ۵ نانومتری جدید تی‌اس‌ام‌سی ترکیب شده است.

به گزارش Videocardz و طبق گفته‌ی Greymon55، افشاگر معروفی که قبلاً نقشه راه ای‌ام‌دی را فاش کرده بود، تیم قرمز قرار است تولید انبوه پردازنده‌های نسل بعدی سری رایزن را در اوایل آوریل یا می (اواسط فروردین یا اردیبهشت) آغاز کند. با فرض اینکه پردازنده‌های سری 7000 رایزن از برنامه‌‌ی عرضه‌ی مشابهی با پردازنده‌های نسل‌های قبلی پیروی کنند، می‌توان امیدوار بود که پردازنده‌های نسل جدید تا چند ماه آینده در بازار به فروش برسند.

توییت greymon55

ای‌ام‌دی پردازنده‌های دسکتاپی Vermeer مبتنی بر معماری Zen3 خود را در ژو‌ئیه ۲۰۲۰ (تیر ۱۳۹۹) به تولید انبوه رساند و در نوامبر (آبان ۱۳۹۹) همان سال آن‌ها را به بازار عرضه کرد؛ تیم قرمز در ژانویه ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰) فناوری سه‌بعدی VCache‌ را برای پردازنده‌های Ryzen 5000 معرفی کرد و حالا قصد دارد در ماه آینده (اردیبهشت) این فناوری را به‌طور رسمی عرضه کند.

البته با توجه به اینکه پردازنده‌های سری Ryzen 7000 از طراحی سوکتی کاملاً جدید بهره می‌برند، ممکن است بین ۴ تا ۵ ماه بین تولید و عرضه وقفه ایجاد شود. بنابراین می‌توان انتظار داشت که پردازنده‌های سری 7000‌ رایزن در اوایل سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۲ (پاییز ۱۴۰۱) و دقیقاً هم‌زمان با رونمایی از پردازنده‌های نسل ۱۳ رپتور لیک اینتل به بازار عرضه شوند.

amdmainstreamdesktopcpuseries

پردازنده‌های سری Ryzen 7000 به حداکثر ۱۶ هسته مجهز خواهند بود، از ریزمعماری ۵ نانومتری Zen4 بهره خواهند برد و طبق برخی شایعات، توان طراحی حرارتی سریع‌ترین مدل این سری نیز به ۱۷۰ وات خواهد رسید.

فرکانس بوست تمام‌هسته‌ای این سری پردازنده ۵ گیگاهرتز برآورد شده بود و ای‌ام‌دی نیز در رویداد CES 2022 با اجرای دمویی از بازی آن را تأیید کرد.

علاوه‌براین، پردازنده‌های Zen4 با سوکت LGA جدید به نام AM5 معرفی خواهند شد و ای‌ام‌دی قصد دارد پشتیبانی چند ساله‌ای برای این سوکت و همچنین سازگاری با خنک‌کننده AM4 را برای آن‌ها ارائه دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات