هسته‌های Zen4 ای‌ام‌دی به یک مگابایت حافظه‌ی کش L2 مجهز هستند

سه‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده‌های کلاس سرور EPYC Genoa ای‌ام‌دی با دو برابر حافظه‌ی کش L2 نسبت به نسل قبلی، یعنی یک مگابایت حافظه‌ی کش L2 به ازای هر هسته عرضه خواهند شد.
تبلیغات

اطلاعات منتشرشده از بنچمارک گیک‌بنج نشان می‌دهند که ای‌ام‌دی قصد دارد نسل بعدی پردازنده‌های کلاس سرور سری EPYC خود را با دو برابر حافظه‌ی کش L2 نسبت به نسل قبل به بازار عرضه کند؛ این اطلاعات به پردازنده‌ای عرضه‌نشده مربوط می‌شود که به هسته‌ی OPN با شماره مدل 13-000000479-100 مجهز است و روی برد اعتبارسنجی به نام کوارتز (Quartz) آزمایش شده است.

شماره مدل این هسته‌ی OPN به نمونه‌ای آزمایشی از پردازنده‌های کلاس سرور Genoa EPYC تیم آبی اشاره دارد که مبتنی بر سیلیکون A0 تولید شده است. باید توجه داشت که هسته‌های OPN عموماً برای استفاده‌ی تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM‌ها) به کار می‌روند و ممکن است هیچ‌وقت به صورت کالای مصرفی استفاده نشوند.

به گزارش Videocardz و طبق اطلاعات افشاشده، این پردازنده از ۳۲ هسته و ۶۴ رشته‌ی پردازشی با فرکانس پایه‌ی ۱٫۲ گیگاهرتز بهره می‌برد، البته با توجه به آزمایشی بودن این پردازنده، انتظار می‌رود که فرکانس پایه‌ی نسخه‌ی نهایی از این مقدار بالاتر باشد.

با توجه به تصویر بالا، پردازنده‌ی Genoa EPYC به یک مگابایت حافظه‌ی کش L2 مجهز است؛ این مقدار دو برابر حافظه‌ی کش L3 موجود در پردازنده‌های سری Milan، Naples یا Rome است. در واقع حافظه‌ی کش L3 از زمان پردازنده‌های سری Milan تا به حال تغییری نکرده و برای هر چیپلت مجهز به ۸ هسته‌، ۳۲ مگابایت حافظه‌ی کش L3 ارائه می‌شود. بااین‌حال، ازآنجاکه پردازنده‌های سری Genoa ممکن است تا ۹۶ هسته نیز داشته باشند، حداکثر ظرفیت حافظه‌ی کش L3 آن‌ها از سری‌های قبلی بیشتر خواهد بود (به استثنای سری Milan-X که با حافظه‌ی V-Cache سه‌بعدی عرضه می‌شود).

این نمونه‌ی آزمایشی به پردازنده‌های سری Zen4 Genoa تعلق دارد و طبق برخی شایعات نمونه‌ی ۹۶ هسته‌ای از این سری نیز در حال آزمایش بوده، اما هنوز اطلاعاتی از ‌آن در بنچمارک گیک‌بنچ به بیرون درز پیدا نکرده است.

توییت executablefix

پردازنده‌های سری EPYC 7004 Genoa ای‌ام‌دی رسماً حداکثر تا ۹۶ هسته خواهند داشت و با لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید می‌شوند. این پردازنده‌ها به‌عنوان اولین پلتفرم سرور ای‌ام‌دی شناخته می‌شوند که از حافظه‌های DDR5 و فناوری PCIe نسل ۵ پشتیبانی می‌کنند. ای‌ام‌دی درحال‌حاضر در مرحله‌ی آزمایش و نمونه‌گیری برای تست این پردازنده‌ها به سر می‌برد و قصد دارد آن‌ها را تا پایان سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه کند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات