تراشه M1 Ultra اپل هشت برابر بزرگ‌تر از M1 است

پنج‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
M1 اولترا، جدیدترین و قدرتمندترین تراشه‌ی اپل، از ترکیب دو تراشه‌ی M1 Max به‌دست آمده و در کمال تعجب، ابعاد دای آن ۸ برابر بیشتر از M1 است.
تبلیغات

سال ۲۰۲۰، اپل با رونمایی تراشه‌ی M1 رسماً فرایند تولید تراشه‌ی اختصاصی برای کامپیوترهای سری مک را آغاز کرد و با گذشت زمان، این تراشه‌ی مبتنی‌بر معماری آرم به دیگر محصولات اپل نیز به‌کار گرفته شد. اپل با برنامه‌ریزی قصد دارد در‌نهایت وابستگی خود به دیگر تراشه‌سازها را از بین ببرد و پردازنده‌های موجود در تمام دستگاه‌هایش را خودش بسازد.

منتقدان از همان زمان معرفی M1 گفتند معماری‌ای که اپل روی آن کار می‌کند، نمی‌تواند جواب‌گوی پردازش‌های پرقدرت کلاس دسکتاپ باشد و در حد رقبای دسکتاپ ظاهر شود. اپل در رویداد Peek Performance با رونمایی تراشه‌ی ام وان اولترا (Apple M1 Ultra)‌، این ادعای منتقدان را رد کرد. معرفی M1 Ultra یکی از اتفاقات مهم‌ رویداد اخیر اپل بود؛ جایی که کوپرتینویی‌ها اعلام کردند موفق شده‌اند تراشه‌ای بسیار قدرتمند تولید کنند که در عین قدرتمند‌بودن، مصرف انرژی بهینه‌ای دارد.

به‌نوشته‌ی Wccftech، اپل برای عملی‌کردن ایده‌ی تولید تراشه‌ی M1 Ultra مجبور بود تغییرات مهمی در محصول اولیه اعمال کند و ماجرا فقط به برخی قطعات جدید خلاصه نمی‌شود. اپل ادعا می‌کند ابعاد دای (Die) تراشه‌ی M1 Ultra بالغ‌بر ۸ برابر بیشتر از تراشه‌ی M1 است که عدد چشمگیری محسوب می‌شود.

با درنظرگرفتن ابعاد بزرگ M1 Ultra، به احتمال بسیار زیاد این تراشه در تمامی مک‌های قابل‌حمل نظیر مک بوک پرو ۱۳ اینچ یا مک بوک ایر M1 جا نمی‌شود و به‌طور خاص برای محفظه‌های بزرگ‌تری نظیر مک استودیو تولید شده است. با‌‌‌توجه‌‌به ابعاد دای و گرمای تولیدشده، سیستم خنک‌کننده باید قوی‌تر از سیستم خنک‌کننده‌ی دستگاهی نظیر مک بوک پرو ۱۶ اینچ M1 Max باشد.

اپل می‌گوید برای دستیابی به ابعاد M1 Ultra دو تراشه‌ی M1 Max را با استفاده از فریندی موسوم به اولترافیوژن (UltraFusion)‌ ترکیب کرده است.

ازآن‌جاکه دو تراشه‌ی موجود M1 Ultra با هم در ارتباط هستند، پهنای باند ۲٫۵ ترابایتی بین دو سیستم-روی-چیپ ارائه می‌شود.

همچنین با دانستن این حقیقت که M1 Max از M1 قوی‌تر و پیشرفته‌تر است، تفاوت‌های بین M1 Ultra و M1 بیش‌از‌پیش ملموس می‌شود.

تراشه‌ی M1 Ultra به‌دلیل داشتن دای بزرگ به ۷ برابر ترانزیستور بیشتر مجهز شده است. درحالی‌که M1 از ۱۶ میلیارد ترانزیستور استفاده می‌کند، اپل از حضور ۱۱۴ میلیارد ترانزیستور در تراشه‌ی M1 Ultra خبر می‌دهد. مدلی از تراشه‌ی جدید اپل با پردازنده‌ی گرافیکی ۶۴ هسته‌ای همراه می‌شود؛ اما M1 در قدرتمندترین حالت خود از پردازنده‌ی گرافیکی ۸ هسته‌ای بهره می‌گیرد.

در مقام مقایسه، تراشه‌ی M1 Ultra می‌تواند درکنار حداکثر ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی رم مجتمع با پهنای باند حداکثر ۸۰۰ گیگابایت‌برثانیه فعالیت کند. البته فراموش نکنید M1 Ultra و M1 دو تراشه در کلاس متفاوت هستند و قدرت بسیار زیاد M1 Ultra چیزی از ارزش‌های M1 کم نمی‌کند. بااین‌حال، دانستن تفاوت‌های بین این دو تراشه به وضوح نشان می‌دهد تولیدکننده‌ی آیفون توانسته است از زمان معرفی نسل اول اپل سیلیکون چه پیشرفت چشمگیری تجربه کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات