اینتل جزئیات نسل دوازدهم تراشه‌های سری Core آلدرلیک P/U را منتشر کرد

پنج‌شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
اینتل جزئیات کاملی از تراشه‌های نسل دوازدهم سری P و U منتشر کرده و مدعی شده است که امسال حدود ۲۵۰ محصول جدید با این پردازنده‌ها روانه‌ی بازار خواهد شد.
تبلیغات

اینتل در نمایشگاه CES 2022 جزئیات زیادی درباره‌ی نسل دوازدهم Core H منتشر کرد؛ تراشه‌هایی که برای بازی و محاسبات موبایلی با عمکرد سطح‌بالا طراحی شده‌اند. اگرچه این شرکت تأیید کرد پردازنده‌هایی عرضه خواهد کرد که در مصرف انرژی بهینه‌تر عمل می‌کنند، تا امروز اطلاعاتی از این تراشه‌ها دردسترس نبود.

مشخصات سری جدید اینتل آلدرلیک P و U

به‌گزارش ویدئوکاردز، بسته‌های اینتل آلدرلیک موبایل ازنظر قدرت به سه بخش تقسیم می‌شوند: ۲۸ و ۱۵ و ۹ وات. این سه دسته قدرت پایه‌ی سری P و U15 و U9 هستند. سری آلدرلیک P از دای مشابه سری H استفاده می‌کند و این یعنی حداکثر ۱۴ هسته (۸+۶) و ۲۰ ترد دارد. سری آلدرلیک P اینتل ازنظر فنی جایگزین سری تایگرلیک H35 خواهد شد.

حداکثر توان مصرفی سری P با توان پایه‌ی ۲۸ وات، معادل ۶۴ وات است. اینتل این سری از تراشه‌ها را با ۶۴ و ۸۰ و ۹۶ واحد اجرایی گرافیک داخلی Xe-LP دارند. سری U15 و U9 نیز برای لپ‌تاپ‌های بسیار نازک طراحی شده‌اند. این تراشه‌ها حداکثر ۹۶ واحد پردازش گرافیکی دارند؛ ولی حداکثر تعداد هسته‌های آن‌ها به ۱۰ هسته (حداکثر ۲ هسته‌ی قدرتمند و ۸ هسته‌ی بهینه) محدود می‌شود.

سری آلدرلیک P/U از انواع حافظه‌ها ازجمله DDR5-4800 ،‌DDR4-3200 ،‌LPDDR5-5200 و LPDDR4X-4267 پشتیبانی می‌کند. سری P از‌نظر توان بین ۲۸ تا ۶۴ وات و سری U15 بین ۱۵ تا ۵۵ وات و سری U9 بین ۹ تا ۲۹ وات تعریف می‌شوند.

اینتل در توضیحاتش تأیید کرده است که Core i7 1280P با PL1 ثابت در توان ۲۰ تا ۲۸ وات و ۳۵ وات، Core i5 1265U در ۱۲، ۱۵، ۲۰ و ۲۸ وات، Core i7 1195G7 در ۱۲ و ۱۵ و ۲۰ وات اجرا می‌شوند. گفتنی است که اینتل در بنچمارک‌های سری آلدرلیک P از حافظه‌ی LPDDR5-5200 و سری تایگرلیک از حافظه‌ی LPDDR4-4267 استفاده کرده است.

اینتل ادعا می‌کند که پردازنده‌ی i7 1280P در آزمون‌های چند ترد حداکثر ۷۰ درصد سریع‌تر از 1195G7 است. در همین‌ حال، Core i5 1265U طبق همان نمودار حدود ۲۰ درصد سریع‌تر است. سری آلدرلیک P/U اینتل در هفته‌های آینده دردسترس خواهد بود و این شرکت اعلام کرده ۲۵۰ طرح براساس این معماری جدید در راه است.

اینتل امروز عرضه‌ی رسمی پردازنده‌های سری P و سری U، نسل دوازهم پردازنده‌های موبایل Intel® Core™ را گسترش می‌دهد. این ۲۰ پردازنده‌ی موبایل جدید که با هدف ارائه‌ی عملکرد قدرتمند و مصرف انرژی بسیار بهینه طراحی شده‌اند، توان پردازشی موردنیاز نسل بعدی لپ‌تاپ‌های سبک و نازک را تأمین خواهند کرد.

اولین دستگاه‌های مجهز به این تراشه‌های جدید مارس ۲۰۲۲ دردسترس قرار خواهند گرفت و امسال بیش از ۲۵۰ دستگاه از ایسر، ایسوس، دل، فوجیتسو، اچ‌پی، لنوو، ال‌جی، NEC ،MSI، سامسونگ و سایر شرکت‌ها با این تراشه‌ها عرضه خواهد شد.

آلدرلیک ۱۲۹۰ پی
آلدرلیک ۱۲۸۰ پی - کارایی
اینتل آلدرلیک

پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل Core موبایل مثل بقیه‌ی اعضای خانواده‌ی نسل دوازدهم این شرکت، برای دستگاه‌هایی طراحی شده است که از طراحی نازک و سبک بهره می‌برند. معماری ترکیبی اینتل شامل هسته‌هایی با قدرت زیاد و هسته‌هایی با مصرف بهینه است. این تراشه‌های برای امور مختلفی مثل تماس‌های ویدئویی، مرور وب، ویرایش عکس و بارهای کاری نسبتاً سنگین مناسب خواهند بود.

فناوری ترد دایرکتور (Thread Director) اینتل در ویندوز ۱۱ می‌تواند به‌طور هوشمند پردازش موردنیاز را براساس نوع کارکرد تنظیم کند و قدرت پردازشی موردنیاز را به کاربر ارائه دهد. در‌ادامه، مشخصات کلی تراشه‌های موبایلی جدید نسل دوازدهم اینتل را مرور می‌کنیم:

  • گرافیک مجتمع Iris Xe با حداکثر 96EU
  • پشتیبانی گسترده از انواع حافظه DDR5/LPDDR5 و DDR4/LPDD4
  • مقیاس باورنکردنی با عملکرد چند ترد تا ۷۰ درصد سریع‌تر
  • عملکرد تقریباً دو برابر بهتر برای رندر سه‌بعدی
  • عملکرد بهتر در بهره‌وری و ۳۰ درصد سرعت بیشتر در ویرایش عکس
  • وای‌فای 6E یکپارچه اینتل برای بهبود عملکرد بی‌سیم و پاسخ‌گویی و قابلیت اطمینان
  • پشتیباتی از تاندربولت ۴ برای انتقال سریع داده‌ها ازطریق کابل و اتصال به نمایشگرها و لوازم جانبی
  • مجهز به Intel IPU 6.0 برای ارائه‌ی کیفیت درخورتوجه در تصویر در کنفرانس‌های ویدئویی

لپ‌تاپ‌هایی که از نسخه‌ی سوم Intel Evo بهره می‌برند، قدرت پردازشی بسیار زیادی برای بارهای کاری سنگین ارائه می‌دهند. زمان رفتن به حالت آماده‌ به‌ کار این لپ‌تاپ‌ها بسیار سریع و عمر باتری‌شان نیز بسیار طولانی است و از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند. لپ‌تاپ‌های Intel Evo با نسل دوازدهم تراشه‌های Core اینتل برای کارهای چندوظیفه‌ای بهینه‌سازی شده‌اند. این محصولات در تماس‌های ویدئویی نیز کیفیت اتصال و تصویر و صدای فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهند.

انتظار می‌رود در سال جاری بیش از ۱۰۰ دستگاه جدید Intel Evo را شاهد باشیم. اینتل امسال ازطریق برنامه‌ی Engineered for Intel Evo (مهندسی‌شده برای Intel Evo) مهندسی مشترک و آزمایش این فناوری را در دنیای واقعی گسترش می‌دهد. شما می‌توانید منتظر مانیتورهای تاندربولت، داک‌ها، حافظه‌های ذخیره‌سازی و هدست‌های بلوتوث جدیدی باشید تا به مجموعه‌ی قدرتمند لوازم جانبی شرکت‌هایی مثل اچ‌پی، دل، کینگ‌استون، انکر، سامسونگ، بلکین، Sabrent اضافه شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات