اینتل بار دیگر سهم عمده بازار CPU را از آن خود می‌کند

پنج‌شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
تحلیلگران اعلام کردند اینتل به‌زودی جایگاه خود را در بازار CPU رایانه‌های شخصی از AMD پس می‌گیرد.
تبلیغات

نتایج به دست آمده توسط تحلیلگران بازار CPU در ژاپن نشان می‌دهد فروش CPU دسکتاپ اینتل در اواسط سال ۲۰۲۱ افزایش یافته و از آن زمان تاکنون در حال بیشتر شدن است. این پیشرفت پس از نزدیک به ۲ سال تسلط پردازنده AMD Ryzen در بازار ژاپن رخ داده و شاهد اتفاقات جذابی هستیم. به نظر می‌رسد شرکت مذکور در هفته جاری رقیب قدیمی خود را پشت سر می‌گذارد.

تغییر آشکاری در محبوبیت CPUهای میان‌رده، سری Ryzen 5 و Core i5، به وجود آمده است. هنگامی که اینتل در اواخر سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ معماری هسته‌ی نسل یازدهم را با نام Rocket Lake عرضه کرد، مصرف‌کنندگان جهت‌گیری خود را تغییر دادند. از آن زمان، اینتل سری جدید نسل دوازدهم Alder Lake خود را با طیف گسترده‌ای از SKUها که اکنون شامل Core i5 نیز می‌شود، معرفی کرد.

چارت سهم اینتل در بازار CPU رایانه های شخصی

در همین حال، AMD برای مدت زیادی محصولی برای بخش میان‌رده ارائه نداده است. مطمئناً افرادی که به‌دنبال پردازنده‌ای جدید بودند متوجه چنین مسئله‌ای شده‌اند.

PassMark نیز منبع دیگری است که اطلاعات مشابهی را در‌ اختیار ما قرار می‌دهد. اطلاعات منتشرشده توسط آن، گزارش‌های تحلیلگران ژاپنی را تأیید می‌کند. در آمار به دست آمده مشاهده می‌کنید از سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۱ که هر دو شرکت ۵۰ درصد از سهم بازار را در‌ اختیار داشتند، اینتل دوباره در حال پیشرفت است.

چارت سهم اینتل در بازار CPU رایانه های شخصی براساس PassMark

دلایل از دست رفتن سهام AMD در بازار رایانه‌‎های شخصی متفاوت است، اما همان‌طورکه پیش‌تر اشاره شد، مشکل عمده عدم معرفی پردازنده میان‌رده برای مدت نسبتاً زیاد است. علاوه‌‎براین، با وجود ‌این که از اواسط سال ۲۰۲۱ تبلیغ سری رایزن با 3D V-Cache منتشر می‌شد، هنوز هیچ بخشی از آن عرضه نشده است. این شرکت باید برای مشتریان خود واضح توضیح دهد که درحال‌حاضر گزینه‌های پیش‌ روی آن‌ها چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات