مدیاتک قصد دارد اولین تراشه میان‌رده ۶ نانومتری خود را تا سه‌ماهه‌ سوم ۲۰۲۲ بسازد

شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
یکی از سازندگان اصلی تراشه‌های موبایل، یعنی مدیاتک، قصد دارد اولین تراشه‌ی میان‌رده‌ی ۶ نانومتری خود را در سال ۲۰۲۲ بسازد.
تبلیغات

جی‌اس‌ام آرنا در گزارشی اختصاصی از منابع موثق نقل می‌کند که شرکت تایوانی MediaTek قصد دارد تا سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۲ تراشه‌ی جدیدی از سری G خود را جایگزین تراشه‌ی محبوب Helio G96 کند. گفتنی است که تراشه‌ی اخیر و کنونی مدیاتک هلیو G96 از لیتوگرافی ۱۲ نانومتری بهره می‌برد و ظاهراً سازنده‌ی تایوانی این ارتقا را کمی به‌تأخیر انداخته است.

ازآن‌‌جاکه تراشه‌ی جدید مدیاتک هنوز نام تجاری مشخصی ندارد، «Next-G» نامیده می‌شود که از همان ساختار هسته‌های معروف سری G مدیاتک بهره می‌برد؛ یعنی ساختاری دوخوشه‌ای که شامل دو هسته‌ی Cortex-A76 با فرکانس کاری بیش از ۲ گیگاهرتز و ۶ هسته‌ی Cortex-A55 با بیشینه‌ی فرکانس نزدیک به ۲ گیگاهرتز می‌شود. پردازنده‌ی گرافیکی به‌کارگرفته‌شده در این تراشه نیز همان Mali G57 MC2 باقی خواهد ماند.

پردازنده‌ی سیگنال تصویر یا ISP موجود روی این SoC، قابلیت کار با دوربین‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی و ضبط ویدئو 2K با نرخ‌فریم ۳۰ را دارد؛ درحالی‌که GPU به‌کاررفته در آن می‌تواند از نمایشگر FHD+ با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی کند. به‌عبارت‌دیگر، احتمالاً همان مواردی که در G96 به‌کاررفته بودند، در این تراشه نیز تکرار خواهند شد. نکته‌ی منفی و مهم تراشه‌ی ۶ نانومتری جدید مدیاتک، محدودبودن آن به اتصال 4G است که شاید چندان به‌مذاق کاربران خوش نیاید.

گفته می‌شود که تراشه‌ی «Next-G» مدیاتک احتمالاً پیش از پایان نیمه‌ی سال میلادی حاضر معرفی شود و شرکت چینی Doogee نیز اولین گوشی مجهز به این تراشه را روانه‌ی بازار خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات