پردازنده ۶۴ دلاری Pentium Gold G7400T آلدر لیک اینتل به ۵٫۸ گیگاهرتز اورکلاک شد

چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده‌ی Pentium Gold G7400T یکی از پردازنده‌های ارزان آلدر لیک اینتل است که با اورکلاک‌شدن به ۵٫۸ گیگاهرتز، حالا سریع‌ترین پردازنده‌ی دوهسته‌ای موجود شناخته می‌شود.
تبلیغات

پردازنده‌های پنتیوم اینتل برای کامپیوترهای شخصی ارزان‌قیمت طراحی شده‌ است و قرار بر این بود که امکان اورکلاک‌شدن نداشته باشند. البته این امر تا حدودی طعنه‌آمیز است؛ چراکه پردازنده‌های گران‌قیمت به‌صورت پیش‌فرض عملکردی سریع دارند و این کامپیوترهای اقتصادی هستند که بیشترین بهره را از اورکلاک‌شدن پردازنده‌ها می‌برند.

اینتل آخرین‌بار در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) پردازنده‌ی پنتیومی ۷۲ دلاری را با قابلیت اورکلاک‌شدن عرضه کرد؛ اما با ظهور مجدد امکان اورکلاک فرکانس پردازشی پایه‌ی (BCLK) در پردازنده‌های آلدر لیک اینتل، هر پردازنده‌ای از این خانواده قابلیت اورکلاک‌شدن داشت. این امکان فرصت‌های زیادی برای افزایش عملکرد پردازنده‌های مقرون‌به‌صرفه ایجاد کرد.

پردازنده‌ی Pentium Gold G7400T اینتل یکی از پردازنده‌های ارزان آلدر لیک سری S (قوی‌ترین پردازنده‌های سری آلدر لیک) است که گزینه‌ای عالی برای آزمون اورکلاک‌شدن محسوب می‌شود.

به‌گزارش Tomshardware، اورکلاکری حرفه‌ای به نام Hicookie در ۲۵ ژانویه‌ی ۲۰۲۲ (۵ بهمن ۱۴۰۰) موفق شد فرکانس پردازشی پایه‌ی (BCLK) پردازنده‌ی ۶۴ دلاری سری S آلدر لیک را از ۳٫۱ به ۵٫۸ گیگاهرتز افزایش دهد.

پردازنده‌ی Pentium Gold G7400T اینتل پردازنده‌ی دو‌هسته‌ای ساده با فرکانس پایه ۳٫۱ گیگاهرتز و ۲٫۵ مگابایت کش L2 و ۶ مگابایت کش L3 است. حرف T در این پردازنده نشان می‌دهد که توان طراحی حرارتی (TDP) آن فقط ۳۵ وات است؛ بنابراین، Pentium Gold G7400T حتی در کامپیوترهای شخصی با خنک‌کننده‌ای غیرفعال و بدون فن نیز کاربرد دارد. باوجوداین، پردازنده‌ی یادشده برای اورکلاک‌شدن به سیستم خنک‌کننده‌ی پیچیده‌تری نیاز دارد؛ چراکه حین این فرایند داغ می‌شود.

فرکانس پردازشی پایه‌ی ۵٫۸ گیگاهرتزی بیشترین نرخ کلاکی است که تاکنون برای پردازنده‌ای دوهسته‌ای به‌دست آمده است؛ اما رکورد محسوب نمی‌شود. علاوه‌بر‌این، طراحی ریزمعماری پردازنده‌ی Pentium Gold G7400T اینتل درمقایسه‌با پردازنده‌های دوهسته‌ای نسل قبلی خود، باعث می‌شود تا فرکانس ۵٫۸ گیگاهرتزی عملکرد بهتری از پردازنده‌های دو‌هسته‌ای دیگر ارائه کند.

براساس نتایجی که این اورکلاکر معروف به‌دست آورده، پردازنده‌ی Pentium Gold G7400T اینتل سریع‌ترین پردازنده‌‌ی دوهسته‌ای در گیک‌بنچ ۳٫۴٫۴، بنچمارک (HWbot X265 (4K ,1080p و Y-Cruncher-Pi-1B شناخته می‌شود.

Hicookie برای اورکلاک پردازنده‌ی Pentium Gold G7400T خود به ۵٫۸ گیگاهرتز، فرکانس پردازشی پایه‌ی آن را ۸۷ درصد افزایش داد و ولتاژ را به ۱٫۶۵۶ ولت (رقمی نسبتاً شدید برای پردازنده‌ای ۱۰ نانومتری) رساند و از خنک‌کننده‌ی نیتروژن مایع استفاده کرد.

این کاربر برای اورکلاک پردازنده‌ی ۶۴ دلاری دو‌هسته‌ای از مادربرد گران‌قیمت گیگابایت Aorus Z690 Tachyon استفاده کرد. نمی‌توان با قطعیت گفت که پردازنده‌ی Pentium Gold G7400T با خنک‌کننده‌ای معمولی نیز قابلیت اورکلاک‌شدن دارد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات