پردازنده‌های آینده آلدرلیک اینتل احتمالاً با توربو بوست پیشرفته عرضه می‌شوند

سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
طبق آخرین تصاویر BIOS مادربردهای ASRock، پردازنده‌ی Core i9-12900KS آینده‌ی اینتل از فناوری افزایش سرعت حرارتی پیشرفته‌ای برای رسیدن به ۵٫۵ گیگاهرتز استفاده می‌کند.
تبلیغات

مادربردهای پیشرفته ASRock سری Z690 Aqua در نمایشگاه CES‌ ۲۰۲۲ با پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل رونمایی شدند و این شرکت نیز در وب‌سایت خود تصاویری از BIOS مادربردهای خود منتشر کرد که حاکی از پشتیبانی این پردازنده‌ها از فناوری افزایش سرعت حرارتی پیشرفته‌ای برای رسیدن به سرعت ۵٫۵ گیگاهرتز بودند؛‌ ASRock کمی بعد این تصاویر را از وب‌سایت خود حذف کرد.

asrock-i9-12900ks

توربو بوست قابلیتی در پردازنده‌های اینتل است که به صورت پویا سرعت پردازنده را تغییر می‌دهد؛ این افزایش سرعت در مواقع نیاز و به درخواست سیستم‌عامل رخ می‌دهد تا پردازنده بتواند در هنگام بی‌کاری و انجام کارهای سبک‌تر انرژی کم‌تری مصرف کند.

اگر حجم کاری سیستم‌عامل به این افزایش سرعت حرارتی نیاز داشته باشد و دما نیز کمتر از سطحی مشخص باشد، توربو بوست اینتل به‌طور خودکار امکان استفاده از فرکانسی بالاتر را فراهم کرده و عملکرد پردازنده را افزایش می‌دهد.

قابلیت توربو بوست اینتل در پردازنده‌های نسل یازدهم و دوازدهم اینتل وجود دارد و می‌توان آن را در برخی از مادربردها فعال کرد. این قابلیت برای نسل قبلی پردازنده‌های اینتل به نام راکت لیک عرضه شده بود؛ بعد از معرفی آلدر لیک اینتل، قابلیت توربو بوست در مشخصات رسمی این پردازنده وجود نداشت، اما حالا به نظر می‌رسد که پردازنده‌های آلدر لیک در برخی از مادربردها می‌توانند از این فناوری استفاده کنند.

به گزارش Digitaltrends، اینتل در خبرهای مربوط به پردازنده‌های نسل دوازدهم خود، به قابلیت توربو بوست آنچنان اشاره‌ای نمی‌کند، اما ASRock چندی پیش تصاویری در وب‌سایت خود منتشر کرد که به افزایش سرعت حرارتی پیشرفته‌ی پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل اشاره داشت؛ آخرین وصله‌های مادربردهای سری ASRock Intel 600 به قابلیتی مجهز هستند که توربو بوست پیشرفته‌ای را به‌طور خاص در پردازنده Core i9-12900KS اینتل فعال می‌کند.

هنوز مشخص نیست که در پردازنده‌هایی مانند Core i9-12900K چه تفاوتی بین نسخه‌ی پیشرفته و نسخه‌ی معمولی توربو بوست وجود دارد و تصاویر BIOS مادربردهای ASRock نیز فقط به پردازنده Core i9-12900KS آتی اشاره داشتند. با اینکه پردازنده Core i9-12900KS هنوز به صورت رسمی معرفی نشده است، اما به نظر می‌رسد که در مادربردهای ASRock رونمایی شده در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ از پردازنده استفاده شده باشد.

اینتل نیز در CES ۲۰۲۲ اعلام کرد که در‌ حال برنامه‌ریزی برای عرضه‌ی پردازنده نسل دوازدهم جدیدی از سری KS با حداکثر توربو بوست ۵٫۵ گیگاهرتز است؛ این شرکت نام پردازنده‌ی وعده داده شده را فاش نکرد، اما با توجه به تصاویر بایوس مادربرد‌های پیشرفته ASRock و ادعاهای اینتل به احتمال زیاد این پردازنده همان Core i9-12900KS است.

هنوز خبری مبنی بر زمان و نحوه‌ی عرضه‌‌ی پردازنده جدید اینتل به بازار منتشر نشده است، اما این احتمال وجود دارد که پردازنده‌ی گفته‌شده به جای عرضه‌ی عمومی، به صورت آماده در تراشه‌‌های پیش‌ساخته قرار داده شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات