خبر بسیار خوب برای کاربران رایزن؛ افزایش چشمگیر عملکرد پردازنده در لینوکس 5.16

دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
براساس تست‌های Phoronix، لینوکس 5.16 در مقایسه با کرنل 5.15 برای کاربران لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده رایزن AMD و گرافیک رادئون افزایش عملکرد چشمگیری به همراه دارد.
تبلیغات

در تست مقایسه‌ای که Phoronix به‌تازگی انجام داده، مشخص شد پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی (APU) رایزن در نسخه لینوکس 5.16 به افزایش عملکرد ۲۸ درصدی نسبت به کرنل 5.15 دست پیدا کردند. این افزایش ۲۸ درصدی در بازی Xonotic با رزولوشن 4K و با تنظیمات پایین به دست آمد که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. سایر بازی‌ها و بنچمارک‌ها نیز بهبودی‌های قابل‌توجه ۱۰ تا ۲۰ درصدی را در لینوکس 5.16 نشان دادند.

مقایسه افزایش عملکرد پردازنده رایزن در لینوکس 5.16

سری اول تست‌ها روی لپ‌تاپ نسل دوم ThinkPad T14s لنوو مجهز به پردازنده‌ی رایزن 7 پرو 5850U انجام شد. 5850U پردازنده‌ای هشت هسته‌ای مبتنی بر Zen 3 با ۱۶ ترد است که به خانواده‌ی AMD Cezanne APU تعلق دارد.

برای مشاهده اینکه آیا افزایش عملکرد در سایر معماری‌های Zen نیز اتفاق می‌افتد یا خیر، Phoronix این بار تست بنچمارک را روی Ryzen 5 5500U انجام داد و افزایش عملکرد قابل‌توجهی را در این پردازنده ثبت کرد.

بنچمارک ryzen 5500u در لینوکس 5.16 در مقایسه با 5.15

هرچند 5500U از نوع APU موبایل سری 5000 مانند رایزن 7 پرو 5850U است، اما از هسته‌های Zen 2 بهره می‌برد و به خانواده دیگری به نام «Lucienne» تعلق دارد.

به گفته Phoronix، یکی از دلایل اصلی بهبود عملکرد در لینوکس 5.16 احتمالا به خاطر بهینه‌سازی‌های صورت گرفته در بخش CPU است. این وب‌سایت در توضیح گفت:

افزایش عملکرد در لینوکس 5.16 بسیار هیجان‌انگیز و غیرمنتظره بود. لینوکس 5.16 با ویژگی‌های جدید بسیاری از جمله بهبود درایور کرنل AMDGPU همراه است، اما بهبود گرافیکی Radeon Vega غافلگیرکننده بود، چرا که در این خصوص چیزی اعلام نشده بود و پشتیبانی از کارت گرافیک وگا هم در حال حاضر به بلوغ رسیده است. البته شاید بهبود عملکرد در لینوکس 5.16 به خاطر مجموعه‌ای از بهبودی‌های مربوط به CPU باشد.

بهبود عملکرد پردازنده‌های AMD بی‌شک برای کاربران لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده رایزن AMD و گرافیک رادئون خبر بسیار مسرت‌بخشی است. حالا باید دید چنین نتایج درخشانی در مورد APUهای Rembrandt که در راه هستند، صدق می‌کند یا خیر.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات