AMD جزئیات بیشتری از پردازنده‌های Zen 4 را در رویداد CES 2022 اعلام می‌کند

شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
مطالعه 3 دقیقه
AMD قرار است جزییات بیشتری از نسل بعدی پردازنده‌های رایزن مبتنی بر معماری Zen 4 را در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ اعلام کند.
تبلیغات

با وجود اینکه بسیاری از شرکت‌های بزرگ از حضور فیزیکی در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ به‌علت شیوع گونه‌ی امیکرون خودداری کرده‌اند، AMD هنوز از این تصمیم منصرف نشده است. مارک پاپرمستر مدیر ارشد فناوری AMD، ضمن تأیید حضور شرکت در رویداد پیش‌رو، گفت که برخی از محصولات آینده‌ی AMD در CES پرده‌برداری خواهند شد؛ اما جزئیات برخی از آن‌ها در طول سال آینده‌ی میلادی اعلام خواهد شد. او در مصاحبه‌ای با فوربز گفت:

ما هیجان‌زده‌ایم که جزئیات بیشتری را در مورد محصول جدیدمان که تجربیات خارق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند، اعلام کنیم و همان‌طور که گفته‌ایم، در اواخر امسال جزییات بیشتری از Zen 4 با اشاراتی که به‌آن در CES ۲۰۲۲ و اطلاعیه‌هایی که در مورد محصولات آن در طول سال منتشر خواهیم کرد، مشخص خواهد شد.

AMD قبلا تأیید کرده بود که نسل بعدی تراشه‌های Zen 4 با لیتوگرافی ۵ نانومتری ساخته می‌شوند. این شرکت به‌احتمال زیاد برای تولید تراشه‌ها Zen 4 به شریک فعلی خود، TSMC متکی خواهد بود. در مورد انتظاراتی که می‌توانیم از پردازنده‌های رایزن مبتنی بر Zen 4 داشته باشیم، با تغییر به لیتوگرافی ۵ نانومتری و با توجه به اینکه پردازنده‌های آلدرلیک اینتل برپایه لیتوگرافی ۱۰ نانومتری ساخته شده‌اند، AMD می‌تواند جایگاه خود را نسبت به اینتل تا آنجا که اندازه‌ی Die پیش می‌رود، مستحکم‌تر کند؛ البته مشخص نیست که آیا بهره‌گیری از لیتوگرافی ۵ نانومتری یک مزیت عملکردی به‌حساب می‌آید؛ باید درنظر داشت که معماری هیبریدی جدید اینتل در آلدرلیک منجر به افزایش عملکرد قابل‌توجهی در پردازنده‌های دسکتاپ شد.

گزارش‌های مربوط به اوایل سال جاری حاکی از آن است که پردازنده‌های Zen 4 می‌توانند با همان سرعت کلاک هسته در‌مقایسه‌با Zen 3 تا ۲۹ درصد سریع‌تر ظاهر شوند. یکی دیگر از ارتقاهای احتمالی Zen 4 می‌تواند در بخش گرافیک باشد به‌طوری که AMD از هسته‌های RDNA 2 برای پردازنده‌ی گرافیکی تراشه‌های مبتنی بر این معماری استفاده خواهد کرد.

طبق گزارش‌ها، AMD در حال تغییر به سوکت LGA برای تراشه‌های خود است. انتظار می‌رود تراشه‌های Zen 4 از پلتفرم AM5 مبتنی‌بر طراحی LGA (پین‌ها روی مادربرد و نقاط تماسی روی تراشه واقع شده‌اند) به‌جای PGA پشتیبانی کنند؛ بنابراین مادربردهای سری ۶۰۰۰ AMD که از رم‌های DDR5 و PCIe 5.0 نیز پشتیبانی می‌کند، در راه هستند؛ چراکه به‌علت تغییریافتن نوع سوکت، بدون ارتقای مادربرد نمی‌توان از تراشه‌های جدید استفاده کرد.

AMD در چهارم ژانویه ۲۰۲۲ (۱۴ دی) ساعت ۶:۳۰ به وقت ایران، ارائه‌ی خود را آغاز خواهد کرد و انتظار می‌رود لیزا سو، مدیرعامل این شرکت در مورد پردازنده‌های سری Ryzen 6000، پردازنده‌های گرافیکی Radeon، فناوری‌های Ryzen 3D V-Cache صحبت کند. همان‌طور که گفته‌شد این شرکت جزییات کلیدی سری Zen 4 را نیز اعلام خواهد کرد؛ اما براساس شایعات ممکن است تا نیمه‌ی دوم سال آینده از عرضه‌ی محصولات آن خبری نشود. در هر صورت باید منتظر اعلامیه‌های رسمی AMD باشیم که برای رویداد زنده‌ی استقبال از CES برنامه‌ریزی شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات