TSMC از مشتریان خود ۴ میلیارد دلار برای رزرو ظرفیت تولید تراشه‌ دریافت کرد

یک‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه جهان، اعلام کرد که در سال جاری، مبلغ بی‌سابقه‌ای را به‌صورت پیش‌پرداخت از مشتریان خود برای تولید تراشه در آینده دریافت کرده است.
تبلیغات

شرکت تایوانی TSMC در جدیدترین گزارش مالی خود اعلام کرد در سال جاری، مبلغ بی‌سابقه‌ای معادل ۳٫۸ میلیارد دلار را به صورت «رسیدهای موقتی» از مشتریان خود دریافت کرده تا ظرفیت تولید تراشه در آینده را برای آن‌ها رزرو کند. این شرکت در گذشته از طریق «سپرده‌های تضمینی» ظرفیت تولید تراشه را برای مشتریانش رزرو می‌کرد که نوعی پرداخت یک‌نوبته بود که زمانی که مشتری سفارشش را نهایی می‌کرد، تسویه می‌شد.

البته TSMC همچنان سپرده تضمینی قبول می‌کند و حدود دو‌سوم ۲۳ میلیون دلار سپرده تضمینی که در اختیار داشت، در نُه ماه گذشته تسویه شد. اما امسال، این شرکت تمرکزش را بر رسیدهای موقتی برای رزرو ظرفیت تولید معطوف کرده که در واقع چیزی شبیه پیش‌پرداخت هستند.

به گزارش Techspot، این مبالغ پیش‌پرداخت شده زمانی در اختیار TSMC قرار می‌گیرند که «شرایط و ضوابط مندرج در قراردادها» رعایت شود و از این رو، در مورد نحوه خرج کردن این ۴ میلیارد دلار، قوانینی در نظر گرفته شده است. اما ایده کلی این رسیدهای موقتی این است که TSMC از مبالغ دریافتی برای ایجاد ظرفیت بیشتر تولید تراشه برای خرید مشتریان در آینده استفاده کند.

TSMC جزئیات این قراردادها را فاش نکرد و اسمی از این مشتریان نبرد؛ اما می‌توان حدس زد یکی از آن‌ها باید اپل باشد که تولید تمام تراشه‌های آیفون و مک را به این شرکت تایوانی سپرده است. بعد از اپل هم احتمالا شرکت AMD قرار دارد که ماه میلادی گذشته اعلام کرد در سال جاری، ۳۵۵ میلیون دلار به تولیدکنندگان تراشه پیش‌پرداخت کرده است. کوالکام هم احتمالا سهمی از این ۴ میلیارد دلار پرداختی به TSMC دارد.

درحال‌حاضر نه اینتل و نه انویدیا وابستگی چندانی به TSMC برای تولید تراشه ندارند؛ اگرچه گزارش شده هر دو شرکت برای تولید کارت‌های گرافیکی نسل بعدی خود با این فاندری در حال مذاکره بوده‌اند. در‌ آینده این احتمال وجود دارد که TSMC تنها تأمین‌کننده تراشه‌های پردازنده‌های گرافیکی در دنیا باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات