تراشه A15 اپل در آزمون‌های هوش مصنوعی تقریبا ۷۰ درصد سریع از تراشه تنسور گوگل است

چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
نتایج بنچمارک‌های گیک‌بنچ در بخش هوش مصنوعی نشان می‌دهد که تراشه‌ی A15 اپل در برخی سناریوها تا سه برابر سریع‌تر از تراشه‌ی تنسور گوگل است.
تبلیغات

گوگل اخیرا گوشی‌های هوشمند خانواده‌ی پیکسل ۶ را با زبان طراحی جدید رونمایی و روانه‌ی بازار کرده است. مهم‌ترین وجه تمایز این گوشی‌ها با نسل گذشته به استفاده از تراشه‌ی تنسور بازمی‌گردد که در‌حقیقت، نخستین SoC شخصی‌سازی‌شده گوگل برای گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود.

برخلاف تراشه‌های اسنپدراگون که در مدل‌های قبلی پیکسل استفاده می‌شد، گوگل مدعی است که SoC یادشده را طوری طراحی کرده است که بهترین عملکرد را در عکاسی محاسباتی و پردازش‌های هوش مصنوعی ارائه بدهد. به‌طورکلی، به‌نظر نمی‌رسد که تراشه‌ی جدید اهالی مانتین‌ویو بهترین پردازنده‌ی مرکزی (CPU) و بهترین پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) را داشته باشد؛ اما گوگل معتقد است که بخش هوش مصنوعی این تراشه در‌مقایسه‌‌با نسل قبل به‌شدت پیشرفت کرده است و توانایی رقابت با سایر پردازنده‌ها را دارد.

این در حالی است که تقریبا در یک دهه‌ی اخیر، تراشه‌های اپل با فاصله‌ی بسیار زیاد هرساله به‌عنوان قوی‌ترین تراشه‌های گوشی‌های هوشمند انتخاب می‌شوند و درواقع، گوگل برای اثبات گفته‌هایش درباره‌ی تراشه‌ی تنسور باید با غولی به نام A15 Bionic رقابت کند. اکنون بنچمارک‌های جدید در گیک‌بنچ ظاهر شده‌اند که می‌توانند دید خوبی را از بهترین تراشه دنیای گوشی‌های هوشمند در بخش هوش مصنوعی ارائه دهد. بنچمارک مذکور نشان می‌دهد که تنسور در پردازش‌های هوش مصنوعی به‌شدت ضعیف‌تر از A15 است.

توسعه‌دهنده‌ی تست معیار هوش مصنوعی گیک‌بنچ می‌گوید که این آزمایشی به‌اصطلاح کراس‌پلتفرم است؛ بنابراین، می‌توان نتایج دستگاه‌های iOS و اندروید را با یکدیگر مقایسه کرد و با استناد به آن، قدرت هوش مصنوعی تراشه‌ها را سنجید. در آزمون هوش مصنوعی پردازنده‌ی مرکزی، تراشه‌ی اپل امتیاز ۹۳۹ و تراشه‌ی گوگل امتیاز ۳۰۷ را کسب کرده است!

البته در بخش هوش مصنوعی پردازنده‌ی گرافیکی تنسور با کسب امتیاز ۱،۷۲۰ کمی فاصله را کاهش می‌دهد؛ اما همچنان تراشه‌ی کوپرتینویی‌ها با امتیاز ۲،۷۲۷ فاصله‌ی درخورتوجهی را ایجاد می‌کند. درمجموع، A15 Bionic در تست Geekbench ML امتیاز ۵،۹۳۴ و تراشه‌ی تنسور امتیاز ۳،۴۵۵ را به‌دست آورده است.

نتایج حاکی از آن است که تراشه‌ی A15 به‌طورکلی ۷۱ درصد سریع‌تر از نخستین SoC گوگل در گوشی‌های هوشمند است؛ بنابراین، تراشه‌ی گوگل حداقل روی کاغذ نمی‌تواند رقیبی برای اپل محسوب شود. بااین‌حال، نباید از این موضوع غافل شد که حضور گوگل در جمع طراحان تراشه می‌تواند رقابت را افزایش دهد و در سال‌های آینده، شاهد تراشه‌های بهتر و قدرتمندتر از غول جست‌وجو جهان باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات