اینتل قصد دارد پردازنده 10 واتی Ivy Bridge را برای افزایش طول عمر باتری و ساخت کامپیوترهای باریک‌تر ارائه کند

سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۸
مطالعه 3 دقیقه
یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سر راه اینتل برای رقابت با پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM در ابزارهای پرتابل، مربوط به طول عمر باتری و ضخامت است. پردازنده‌های Core i3, i5 یا i7 اینتل قدرت بسیار بالاتری نسبت به تراشه‌های ARM دارند اما به همان میزان نیز ابعاد بزرگ‌تر و مصرف باتری بیشتری دارند. البته اینتل با ارائه نسل جدید پردازنده‌های اتم - Clover Trail - توانست طول عمر باتری را تا نزدیک به 10 ساعت افزایش دهد، اما این پردازنده‌ها به اندازه کافی قدرت ندارند. حال خبر رسیده که اینتل در تلاش است تا معماری نسل سوم پردازنده‌های خود را تغییر داده و مصرف انرژی را در آن‌ها کاهش دهد.
تبلیغات

اگر این گزارش درست باشد، اینتل در نیمه اول سال آینده نسخه کم مصرف 10 واتی پردازنده‌های Ivy Bridge را وارد بازار خواهد کرد.

در حال حاضر نسخه کم مصرف پردازنده‌های Ivy Bridge که در مک بوک ایر و اولترابوک‌ها استفاده می‌شود، 17 وات مصرف می‌کند، البته اینتل نرم‌افزاری را ارائه کرده که مصرف این پردازنده‌های سری U را تا 13 وات نیز کاهش می‌دهد. پیش از این اطلاعاتی در مورد نسل آینده پردازنده‌های اینتل با نام رمز Haswell بدست آمده بود که نشان می‌داد این پردازنده‌ها نیز تنها 10 وات مصرف خواهند کرد. اما اینتل در کنفرانس IDF خود که در ماه سپتامبر برگزار شد رسما اعلام کرد که قادر است مصرف پردازنده‌های Ivy Bridge را تا 10 وات کاهش دهد.

اینتل به‌تازگی به وب سایت ورج اعلام کرده:

به لطف تکنولوژی 22 نانومتری پردازنده‌های نسل سوم، ما قادریم تا خط جدید پردازنده‌های کم مصرف 10 واتی را راه اندازی کنیم. اینتل قصد دارد تا تعداد محدودی از پردازنده‌های 10 واتی نسل سوم (Ivy Bridge) را در نیمه اول سال 2013 وارد بازار کند. اما تولید انبوه پردازنده‌های 10 واتی در زمان معرفی نسل چهارم و در نیمه دوم سال 2013 آغاز خواهند شد. اینتل در واقع تراشه‌های 10 واتی نسل سوم را برای پر کردن فضای خالی فعلی و بصورت محدود تولید خواهد کرد تا نسل چهارم از راه برسد.

پردازنده‌های 10 واتی علاوه بر مصرف بسیار پایین‌تر انرژی که موجب افزایش طول عمر باتری خواهد شد، گرمای کمتری تولید می‌کنند و بدین‌ترتیب خنک کردن آن‌ها نیز آسان‌تر خواهد شد و سیستم خنک‌کننده فضای کمتری را اشغال خواهد کرد. همه این موارد باعث افزایش طول عمر باتری و باریک‌تر و سبک‌تر شدن PCهای آینده خواهند شد.

10w-core-3rd-gen

تبلت سرفیس Pro مایکروسافت که به‌زودی وارد بازار خواهد شد، مجهز به پردازنده نسل سوم اینتل است و به‌همین‌دلیل، حدود 4 میلی‌متر ضخیم‌تر و 250 گرم سنگین‌تر از سرفیس RT است. طول عمر باتری سرفیس Pro نیز نصف سرفیس RT اعلام شده است. با توجه به اطلاعاتی که اینتل ارائه کرده احتمال این وجود دارد که نسل بعدی تبلت سرفیس Pro با پردازنده‌های نسل چهارم اینتل ارائه شود تا بسیاری از مشکلات فعلی مانند طول عمر باتری کوتاه و وزن و ضخامت زیاد آن برطرف گردد.

البته هرچه توان مصرفی پردازنده پایین بیاد، قدرت و بازده آن نیز کاهش خواهد یافت. هنوز مشخص نیست که آیا نسل چهارم پردازنده‌های اینتل با وجود مصرف پایین‌تر همین توان و قدرت فعلی پردازنده‌های 17 واتی را خواهند داشت یا خیر؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات