پردازنده A15 اپل با ۱۵ میلیارد ترانزیستور و ۵۰ درصد بازده بهتر معرفی شد

سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰
مطالعه 1 دقیقه
اپل در رویداد معرفی آیفون‌های جدید، تراشه A15 را نیز معرفی کرد که در آن شاهد افزایش ۵۰ درصدی بازده بخش CPU و ۳۰ درصدی بازده بخش GPU هستیم.
تبلیغات

همان‌طور که انتظار می‌رفت اپل به همراه نسل جدید آیفون‌های خود از پردازنده‌ی جدید سری A با نام A15 رونمایی کرد. بخش CPU این پردازنده ۶ هسته دارد که ۴ هسته‌ی آن کم‌مصرف و ۲ هسته‌ی آن پر مصرف هستند. پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) نیز از ۴ هسته بهره می‌برد. در مجموع در این تراشه ۱۵ میلیارد ترانزیستور استفاده شده است که قدرت پردازشی ۱۵.۶ تریلیون عملیات در ثانیه را میسر می‌کند.

اپل ادعا می‌کند که قدرت بخش CPU در A15 نسبت به نسل قبل ۵۰ درصد سریع‌تر شده و ۳۰ درصد نیز قدرت پردازش بخش پردازنده‌ی گرافیکی بهبود یافته است. همچنین ۲ برابر حافظه‌ی کش برای این سیستم‌-روی-یک-چیپ (SOC) در نظر گرفته شده است.

جالب است بدانید که اپل نسخه‌ی ویژه‌ای از A15 را برای آیفون ۱۳ پرو در نظر گرفته است که در آن به جای ۴ هسته گرافیکی ۵ هسته گرافیکی بکار گرفته شده است.

اپل اطلاعات بیشتری در رابطه با این پردازنده ارائه نکرد و تنها اعلام کرد که موتورهای پردازش تصویر جدیدی برای این پردازنده در نظر گرفته است تا تجربه‌ی استفاده از نمایشگر ۱۲۰ هرتز جدید آیفون ۱۳ و همچنین تصاویر خروجی دوربین را ارتقاء دهند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات