استفاده از گرافیک یکپارچه در نسل بعدی پردازنده‌های AMD Ryzen

چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اسناد فاش شده از AMD تأیید می‌کند که نسل جدید پردازنده‌های سری Ryzen مبتنی بر معماری Zen4 از گرافیک یکپارچه روی تراشه بهره‌مند خواهند شد.
تبلیغات

براساس جدیدترین اخبار فناوری و سخت‌افزار، در طراحی نسل جدید پردازنده‌های مرکزی AMD Ryzen، مبتنی بر معماری Zen4، از GPU یکپارچه استفاده خواهد شد. البته این به‌معنی آن نیست که همه‌ی پردازنده‌های این نسل به iGPU فعال مجهز خواهند شد، اما حداقل تأیید می‌کند که برخی تراشه‌های نسل Zen4 برای اولین‌بار با گرافیک یکپارچه همراه خواهند شد. بنابراین، استفاده از GPU روی تراشه دیگر منحصر به APUهای سری Ryzen G نخواهد بود.

این اطلاعات بار دیگر ازطریق اسنادی که از حمله‌ی هکری به وب‌سایت Gigabyte به سرقت رفت، استخراج شده است. در این اسناد، یک جدول حاوی اطلاعات مربوط به پردازنده‌هایی که با سوکت AM5 سازگار خواهند بود فاش شده که توسط وب‌سایت  Chips and Cheese در معرض عموم مخاطبان قرار گرفته است. در این فهرست، سه نوع پردازنده سازگار با پلتفرم AM5 دیده می‌شود که براساس معماری Family 19h یا همان Zen4 تولید خواهند شد. در این جدول به وضوح نوشته شده که این تراشه‌ها به گرافیک یکپارچه آن-بورد مجهز خواهند بود.

پشتیبانی پردازنده های AMD Zen4 از iGPU

ظاهراً در این اسناد نوشته شده که برخی از OPNها از GFX پشتیبانی نمی‌کنند؛ یعنی AMD این پردازنده‌ها را با GPU غیرفعال نیز به فروش خواهد رساند که علت آن می‌تواند مشکلات فنی برخی تراشه‌ها یا عرضه‌ی آن‌ها بسته به نیاز خاصی باشد؛ اما درنهایت این پردازنده‌ها با سری Intel F به رقابت خواهند پرداخت که به GPU جداگانه نیاز دارند. درست مثل همه‌ی پردازنده‌های Ryzen سری Zen 1 تا Zen 3 (مدل‌های غیر از G).

گرافیک‌های یکپارچه‌ی AMD Navi2

رود مپ AMD

اسنادی که قبلاً از برنامه‌های پیش روی AMD در آینده منتشر شده، به معماری Navi2 یا RDNA2 در گرافیک یکپارچه‌ی تراشه‌های Raphael اشاره داشتند. این نام رمز برای نسل جدید پردازنده‌های AMD به کار می‌رود که قرار است با پسوند تجاری Ryzen 7000 در سال آینده‌ی میلادی به بازار عرضه شوند. AMD همچنین به‌طور هم‌زمان به به‌روزرسانی APUهای Zen3 خود با گرافیک‌های Navi2 خواهد پرداخت. این پردازنده‌ها برپایه‌ی سوکت‌های FP7 و برای بازار دستگاه‌های قابل حمل (موبایل) عرضه خواهند شد؛ اما ممکن است درنهایت به‌عنوان APU دسکتاپ نیز عرضه شوند که می‌توانند مبتنی بر پلتفرم‌های AM4 یا AM5 باشند. البته جدول بالا به وضوح به سری Family 19H اشاره می‌کند که منظور همان تراشه‌های AMD با معماری Zen4 است. یعنی در اینجا با سری Rembrandt سروکار نداریم و بلکه منظور سری Raphael یا نسل بعدی پردازنده‌های Rembrandt هستند که با اسم رمز Phoenix شناخته می‌شوند.

عدم پشتیبانی همه‌ی پردازنده‌ها از DisplayPort 2.0

نقشه C&C پلتفرم AM5

درنهایت، Chips and Cheese یک نمودار شماتیک از اسناد داخلی AMD را منتشر کرده که پلتفرم AMD AM5 را به تصویر می‌کشد. در این نمودار، به‌طور کلی تمامی مسیرهای ارتباطی و رابط‌هایی که بین CPU و تراشه وجود دارد، نمایش داده شده است. این تصویر تأیید می‌کند که همان‌طور که پیش از این هم گفته شده بود، پردازنده‌های مبتنی بر سوکت AMD AM5 چهار مسیر PCIe Gen4 بیشتر خواهند داشت که پهنای باند مورد نیاز جهت استفاده از یک درایور NVMe یا یک دستگاه متصل به USB پرسرعت را تأمین می‌کند.

اما نکته‌ی جالب توجه این است که نموارد C&C جدیدی که منتشر شده، با مورد قبلی تفاوت کوچکی دارد که به پورت DisplayPort 2.0 مربوط می‌شود. در نمودار قبلی به وضوح عبارت DP2.0 دیده می‌شد که نشان می‌داد پردازنده‌های نسل جدید سری Ryzen علاوه‌بر گرافیک داخلی از استانداردهای نسل بعد اتصال نمایشگر از جمله HDMI 2.1 و DisplayPort 2.0 پشتیانی می‌کنند. حالا نموداری که توسط Chips and Cheese منتشر شده عبارت DP 2.0 را نشان نمی‌دهد که ممکن است به معنای عدم پشتیابنی برخی پردازنده‌های AMD Zen4 (احتمالاً آن‌هایی که iGPU غیرفعال دارند) از DisplayPort 2.0 باشد.

به‌طور کلی می‌توان گفت که به جز پشتیبانی از DDR5 و USB4 تغییر خاص دیگری در ساختار ورودی/خروجی AM5 نسبت به نسل قبل دیده نمی‌شود. باید دید که AMD چه زمانی تصمیم به ورود به فناوری PCI-E 5.0 خواهد گرفت؛ چیزی که بعید است حداقل تا عرضه پردازنده‌های سری Ryzen 8000 و 9000 به آن نیاز داشته باشد. بنابراین باید مادربردهای سری 700 یا 800 را برای این منظور در نظر داشته باشیم. پیش از این هم اطلاعاتی ازطریق یک منبع غیررسمی در رابطه با نسل جدید پلتفرم‌های دسکتاپ AMD فاش شده بود که تغییر سوکت PGA به LGA و همچنین پشتیبانی از حافظه‌های دو کاناله DDR5 محوریت اصلی آن را تشکیل می‌داد.

نظر شما در مورد تغییرات نسل بعدی پردازنده‌های Ryzen شرکت AMD چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات