احتمال همراه شدن پردازنده شتاب‌یافته ونگوگ AMD با تکنولوژی صدای جدید

شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده شتاب‌یافته جدید AMD با نام ونگوگ، احتمالا با قابلیت ACP 5.x برای لینوکس عرضه خواهد شد که در این صورت، اولین پلتفرم AMD برای لینوکس خواهد بود که از تکنولوژی صدای مذکور پشتیبانی می‌کند.
تبلیغات

پردازنده شتاب‌یافته AMD به نام «ونگوگ» با وعده بهبودهایی نسبت به نسل‌های قبلی در حال توسعه است که می‌توان از پردازنده‌ی گرافیکی بر پایه RDNA 2 و پشتیبانی از DDR5/LPDDR5، به‌عنوان مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرد. گفته می‌شود که این APU با فرایند ساخت ۷ نانومتری TSMC تولید خواهد شد و از SoC (سیستم روی چیپ) مشابه کنسول‌های ایکس‌باکس سری اس و ایکس مایکروسافت و پلی‌استیشن ۵ سونی استفاده خواهد کرد؛ اما به خاطر نبود اطلاعات دقیق در مورد این محصول نمی‌توان با قطعیت نظر داد که آیا ونگوگ، جامعه گیمرها را هدف قرار داده یا خیر.

بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از Phoronix، به نظر می‌رسد این پردازنده شتاب‌یافته، به ماژول پردازش صدای جدیدی برای لینوکس مجهز شده باشد.

AMD اخیرا ۱۲ پچ جدید برای درایور معماری پیشرفته صدای لینوکس (ALSA) منتشر کرده است که باعث فعال شدن APU ونگوگ می‌شوند. بر همین اساس، به نظر می‌رسد احتمالا AMD ونگوگ را با پردازنده صدای مشترک جدید خود با نام ACP 5.x عرضه می‌کند که مجهز به دو رابط/کنترلر I2S است. از آنجایی که تا پیش از این اشاره‌ای به تکنولوژی صدای مذکور نشده بود، به نظر می‌رسد پردازنده شتاب‌یافته ونگوگ اولین پلتفرم AMD (حداقل روی لینوکس) باشد که قابلیت پشتیبانی از این تکنولوژی صدا دارد.

در حال حاضر اطلاعات بسیار اندکی از ACP-های AMD در اینترنت موجود است. تنها نکته قابل ذکر این است که APU مدل Raven Ridge در سال ۲۰۱۷ با ACP3x همراه شده بود. بنابراین شاید بتوان گفت APU-های حال حاضر AMD از ACP4x پشتیبانی می‌کنند. با این اوصاف، مشخص نیست تکنولوژی ACP 5.x دقیقا چه تغییرات و مزایایی با خود به همراه دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات