تأمین پردازنده سرور اینتل و AMD را دچار مشکل کرده است

یک‌شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
باتوجه‌به گزارش‌های منتشرشده، به‌نظر می‌رسد اینتل و AMD با مشکل تأمین پردازنده سرور دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
تبلیغات

امروزه بر هیچ‌کس پوشیده نیست که صنعت فناوری دچار مشکل کمبود تراشه است؛ مشکلی که باعث شده کارت‌های گرافیک نایاب و گران شوند و سونی و مایکروسافت نتوانند کنسول نسل جدیدشان را به‌ تعداد کافی به بازار عرضه کنند و حتی صنعت خودروسازی نیز به‌دلیل تأمین‌نشدن تراشه به دردسر بیفتد. دیجی‌تایمز به‌تازگی در گزارشی از وضعیت اسفناک تأمین تراشه‌ی سرور پرده برداشته است. به‌ادعای این رسانه، مشتریان پردازنده‌های سرور برای تحویل سفارش‌هایشان باید بیشتر از یک‌ سال صبر کنند. 

سرورهای پیشرفته امروزی از قطعات بیشتری درمقایسه‌با کامپیوترهای معمولی استفاده می‌کنند. با اینکه شرکت‌های تولید قطعات نیمه‌هادی تولیداتشان را اولویت‌بندی می‌کنند و معمولا مشتریان سازمانی را در اولویت قرار می‌دهند، تقاضای بسیار زیاد برای پردازنده‌ سرور کامپیوترهای دیتاسنتر باعث کمبود شدید این نوع پردازنده‌ها شده است. به‌گزارش دیجی تایمز، شرکت‌های مهم تایوانی فعال در حوزه تولید کامپیوتر سرور شامل اینونتک (Inventec) و میتاک کامپیوتینگ (Mitac Computing) و ویوین (Wiwynn) از کمبود پردازنده‌های سرور شاکی هستند.

برای مثال، اینونتک ادعا می‌کند اینتل و AMD به‌اندازه‌ کافی پردازنده‌ سرور تولید نمی‌کنند. جالب است بدانید ازآنجاکه پردازنده‌های سرور حاشیه‌ی سود بیشتری از پردازنده‌های معمولی دارند، شرکت‌های یادشده تولید این نوع پردازنده را همواره در اولویت قرار می‌دهند؛ اما باتوجه‌به تقاضای درخورتوجه بازار، تولید آن‌ها همچنان کافی نیست. ساخت تراشه‌ای پیچیده (مانند CPU) با استفاده از روش‌های پیشرفته، به بیش از سه ماه زمان نیاز دارد و آزمایش و بسته‌بندی پردازنده نیز فرایندی زمان‌بر است.

باتوجه‌به گزارش اخیر دیجی تایمز، اینونتک و میتاک کامپیوتینگ به‌دلیل کمبود قطعات نمی‌توانند سفارش‌هایشان را تحویل مشتری دهند؛ ازاین‌رو باوجود تقاضای فراوان برای محصولاتشان، نمی‌توانند درامد خود را افزایش دهند. برای مثال، میتاک به‌دلیل مشکل کمبود تراشه نمی‌تواند ۲۰ تا ۳۰ درصد از سفارش‌هایش را تحویل بدهد.

درادامه این گزارش آمده شرکت ویوین که بیشتر سرورهای رک (rack) تولید می‌کند و مشتریانی ازجمله فیسبوک دارد، از کمبود سوییچ بیشترین صدمه را دیده است؛ مشکلی که به‌گفته‌ دیجی تایمز تا انتهای سال حل نخواهد شد.

منابع صنعتی نشان می‌دهد مشکل کمبود قطعات سرور تا سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ یا سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ حل نخواهد شد. هرچند کارشناسانی که کمتر خوشبین هستند، عقیده دارند باتوجه‌به اینکه در صنعت تولید تراشه از زمان سفارش تا تحویل محصول ۷۰ هفته طول می‌کشد، این مشکل تا انتهای سال ۲۰۲۲ نیز حل نخواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات