فاکسکان: کمبود تراشه ممکن است تا سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد یافت

سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
بسیاری از شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند برای جبران خسارت ناشی از کمبود تراشه روی حوزه‌های دیگر، ازجمله تولید لوازم جانبی کامپیوتر و پنل‌های OLED متمرکز شده‌اند.
تبلیغات

اگر اخبار و گزارش‌های حوزه فناوری را دنبال کرده باشید، حتما می‌دانید شرکت‌های تولیدکننده گجت‌های هوشمند با مشکلاتی نظیر کمبود تراشه دچار شده‌اند. درواقع، وضعیت به‌قدری بغرنج است که گمان می‌رود با کمبود برخی از محصولات در بازار مواجه شویم.

کمبود تراشه فقط به بازار تبلت و گوشی‌های هوشمند ضربه نمی‌زند؛ بلکه باعث گران‌تر‌شدن تلویزیون‌های هوشمند و نایاب‌شدن کنسول‌های خانگی مانند پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس و سری اس در برخی از بازارهای دنیا شده است. در چنین اوضاع‌واحوالی، وب‌سایت Ubergizmo گزارش می‌دهد که فاکسکان، یکی از شرکت‌های سازنده آیفون‌ و دیگر محصولات اپل، تخمین زده است که کمبود تراشه‌ها شاید تا سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ ادامه یابد.

یانگ لیو، مدیرعامل شرکت فاکسکان، مدعی شده است وضعیت کمبود قطعات در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ درمقایسه‌با سه‌ماهه اول در وضعیت بحرانی‌تری قرار خواهد گرفت و ممکن است برخی از قطعات فاکسکان تا پایان سال ۲۰۲۲ با کاهش شدید تولید روبه‌رو شود. این ادعا یعنی در سال ۲۰۲۲ امکان دارد محصولاتی که قصد دارید بخرید، یا در بازار یافت نشوند یا بسیار نایاب باشند. 

دلیل چنین مشکلی کمبود شدید قطعات اولیه برای تولید گجت‌ها و دستگاه‌های مختلف خواهد بود. بیشترین میزان کمبود در دو بخش قطعات نیمه‌‌رسانا و پنل‌های صفحه‌نمایش احساس خواهد شد؛ زیرا هر دو بخش با تقاضای بسیار زیادی روبه‌رو هستند. امروزه، از لوازم‌خانگی تا خودروها و پوشیدنی‌های هوشمند به صفحه‌نمایش و حافظه و پردازنده مجهز شده‌اند و درنتیجه، ضعف در تأمین قطعات موردنیاز هر‌یک از محصولات اشاره‌شده به‌معنی کمبود این محصولات در بازار و طبیعتا افزایش قیمتشان خواهد بود.

همان‌طورکه اشاره شد، فاکسکان یکی از شرکای مهم‌ اپل در ساخت محصولات کوپرتینویی‌ها است که انتظار می‌رود تولید سری آیفون ۱۳ نیز به آن سپرده شود. بااین‌حال، با وجود مشکلات پیش‌آمده مشخص نیست سری آیفون ۱۳ نیز با مشکلاتی مانند تأخیر در عرضه و کمبود در بازار مواجه خواهد شد یا خیر. لیو، مدیرعامل فاکسکان، به آینده گوشی‌های هوشمند جدید اپل اشاره‌ای نکرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات