اینتل گلوگاهی کلیدی را در رایانش کوانتومی برطرف کرد

پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اینتل در همکاری با کیوتک توانسته است از طریق پردازنده‌ی هورس ریج در شرایط سردخانه‌ای، سیستم دو کیوبیتی را با بازدهی عالی کنترل کند. این دستاورد چشمگیری در حوزه‌ی رایانش کوانتومی است.
تبلیغات

به گزارش انگجت، اینتل (Intel) به‌تازگی قدمی روبه‌جلو در حوزه‌ی رایانش کوانتومی برداشته است تا آن را کاربردی‌تر کند. اینتل و کیوتک (QuTech) نخستین نمونه‌ از سیستم کنترلیِ دو کیوبیتی با بازدهی عالی را از طریق پردازنده‌ی سردخانه‌ایِ Horse Ridge به نمایش گذاشته‌اند.

کامپیوترهای کوانتومی به‌طور معمول با گلوگاه ارتباطی مواجه می‌شوند‌؛ چون از قطعات الکترونیکی در دمای اتاق به‌منظور مدیریت تراشه‌ی کوانتومی سردشده استفاده می‌کنند. دموی اینتل نشان داد که Horse Ridge می‌تواند همچون دیگر قطعات الکترونیکی که دمای بالاتری دارند، به همان سطح از بازدهی (۹۹٫۹۷ درصد) دست پیدا کند. اینتل این اتفاق را دستاوردی در حوزه‌ی رایانش کوانتومی به‌حساب می‌آورد.

اینتل و کیوتک اعلام کرده‌اند که Horse Ridge می‌تواند روی یک خط فرکانس رادیویی، چندین کیوبیت را کنترل کند (این فرایند به مالتی‌پلکس فرکانس معروف است). پردازنده‌ی Horse Ridge اینتل برای دستیابی به این هدف سراغ استفاده از الگوریتم دویچ-جوزا می‌رود. این الگوریتم در کامپیوترهای کوانتومی بسیار پربازده‌تر از کامپیوترهای سنتی است.

دستاورد جدید اینتل و کیوتک ممکن است به تولید پردازنده‌هایی منتهی شود که از قطعات الکترونیکی عادی و تراشه‌ی کوانتومی، روی یک دای میزبانی می‌کنند. چنین پردازنده‌ای ساخت کامپیوتر کوانتومی بزرگ‌تر را به شیوه‌ی ساده‌تری ممکن می‌کند. هرچه کامپیوترهای کوانتومی قوی‌تر شوند، حل مسائلی که انجام دادنشان با کامپیوترهای سنتی به زمان زیادی نیاز دارد، سریع‌تر انجام می‌گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات