سهم AMD از بازار سرور با جهشی محسوس به ۸٫۹ درصد رسید

یک‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
آمار نشان می‌دهد سهم AMD از بازار پردازنده‌های سرور با جهشی درخورتوجه به ۸٫۹ درصد رسیده است. از سال ۲۰۰۶ تاکنون، این نخستین‌بار است که سهم AMD در بازار سرور چنین جهشی تجربه می‌کند.
تبلیغات

در فصل اول سال جاری میلادی، سهم پردازنده‌های سری EPYC شرکت AMD از بازار سرور بیشترین جهش خود را تجربه کرد. داده‌های Mercury Research نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۶ تاکنون، این نخستین‌بار است که سهم پردازنده‌های سرور ای ام دی از بازار پردازنده‌های سرور تا این حد جهش می‌کند.

به‌نوشته‌ی Wccftech،‌ در فصل اول سال ۲۰۲۱ سهم پردازنده‌های AMD EPYC به ۸٫۹ درصد رسیده است؛ یعنی بیشتر از سهم ۵٫۱ درصدی در فصل اول سال ۲۰۲۰. افزایش سهم بازار به‌وضوح نشان می‌دهد تقاضا برای پردازنده‌های اپیک بسیار زیاد است. دین مک‌کارون، مدیر مؤسسه‌ی Mercury Research، می‌گوید سال ۲۰۰۶ ای ام دی با پردازنده‌های Opteron محصولاتی رقابتی در بازار داشت و باعث شده بود مشکلات متعددی برای اینتل ایجاد شود. در آن دوران، محصولات سرور AMD رشد چشمگیری تجربه کردند.

سال گذشته‌ی میلادی، AMD مدعی شد که سهمش از بازار سرور با رشد دو‌رقمی مواجه شده است؛ البته این میزان رشد فقط به سرورهای تک‌‌سوکتی و دو‌سوکتی ارتباط داشت و سرورهای مربوط به شبکه و حافظه‌ی ذخیره‌سازی را شامل نمی‌شد. تیم قرمز تمرکز اصلی‌اش را به سرورهای تک‌سوکتی و دو‌سوکتی معطوف کرده است. دین مک‌کارون می‌گوید AMD پانزده سال پیش تعداد بسیار بیشتری پردازنده‌ی سرور عرضه کرده بود؛ اما قیمت پردازنده‌های سرور امروزی بیشتر است؛ به‌همین‌دلیل، تیم قرمز توانسته درآمد درخورتوجهی کسب کند. 

AMD پردازنده‌های نسل جدید سری EPYC Milan را اخیرا عرضه کرده است و پردازنده‌های سری EPYC Rome هم‌اکنون در دیتاسنترها و اَبَرکامپیوترهای متعددی مشغول فعالیت هستند. بررسی کلی نشان می‌دهد وضعیت امروز AMD در بازار سرور بسیار بهتر از دورانی است که این شرکت پردازنده‌های Opteron را برای سرور عرضه می‌کرد. گرچه میزان بهبود روندی ثابت طی کرده و کمتر از آن است که قبلا انتظارش را داشتیم، این موضوع چیزی از ارزشمند‌بودن پیشرفت‌های AMD کم نمی‌کند.

پردازنده‌های EPYC نسل‌به‌نسل بهتر می‌شوند و می‌توانند سهم AMD را افزایش دهند. یکی از تحلیلگران می‌گوید مدیریت دکتر لیزا سو بسیار هوشمندانه است؛ به‌همین‌دلیل، احتمالا قرار نیست بعدا افت سهم AMD در بازار پردازنده‌های سرور را شاهد باشیم. سال ۲۰۱۲، AMD در تصمیمی اشتباه SeaMicro را ازآنِ خود کرد؛ اما محصولات این شرکت سال ۲۰۱۵ به پایان راه رسیدند. الکسی استویلار، تحلیلگر نام‌آشنا، می‌گوید AMD چنین اشتباهی را تکرار نمی‌کند.

استویلار می‌گوید قطعا اینتل با پردازنده‌هایی باکیفیت سراغ رقابت با AMD می‌رود و مردم دو خانواده از پردازنده‌های قدرتمند را در‌دسترس دارند و می‌توانند پردازنده‌ی مدنظرشان را انتخاب کنند. این تحلیلگر می‌گوید سؤال مهم‌تر این است: افزایش سهم معماری آرم از دیتاسنترها برای اینتل و AMD چه معنایی دارد؟ شرکت‌های آمازون، انویدیا، مایکروسافت و... در حال تولید تراشه‌های سرور بر‌پایه‌ی معماری آرم هستند.

انویدیا اخیرا پردازنده‌های کلاس سرور Grace را بر‌پایه‌ی آرم معرفی کرده است. پردازنده‌های سری Grace قطعا به‌مرور‌زمان به رقیب قدرتمندتری برای اینتل و AMD تبدیل می‌شوند. به‌گفته‌ مدیرعامل اینتل، تیم آبی تمام توانش را به کار می‌بندد تا با پردازنده‌های آرم رقابت کند. 

انتظار می‌رود AMD سال آینده‌ی میلادی پردازنده‌های نسل‌چهارمی سری EPYC Genoa را با معماری جدید ذن 4 معرفی کند. این پردازنده‌ها رقیب پردازنده‌های Sapphire Rapids و Granite Rapids اینتل خواهند بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات