مریخ نورد ۲٫۷ میلیارد دلاری پرسیویرنس از پردازنده قدیمی Intel Atom استفاده می‌کند

سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ناسا در مریخ‌نورد ۲٫۷ میلیارد دلاری پرسیویرنس که تاکنون اتفاقات تاریخی متعددی رقم زده، از پردازنده‌‌ی اتم استفاده می‌کند. اتم جزو ضعیف‌ترین پردازنده‌ها روی زمین است؛ اما ظاهرا توانسته در مریخ برای خود احترامی دست‌و‌پا کند.
تبلیغات

پردازند‌ه‌ی مرکزی ضعیف اتم اینتل (Intel Atom) پس از مدت‌ها توانسته احترامی برای خود دست‌و‌پا کند؛ البته روی سیاره‌ای دیگر. این پردازنده‌ی قدیمی دوران سختی روی زمین سپری کرد و به‌‌دلیل قدرت پردازشی کم، با استقبال چندانی مواجه نشد. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد کم‌مصرف‌بودن اتم باعث شده است این پردازنده برای تأمین قدرت چند ماژول پردازشی کافی باشد که ناسا در مریخ‌نورد ۲٫۷ میلیارد دلاری پرسیویرنس (Perseverance) قرار داده است.

به‌گزارش PC World، اینتل روز گذشته اعلام کرد حداقل دو سیستم-روی-چیپ اتم در داخل پرسیویرنس تعبیه شده‌اند. اتم پردازنده‌ی اصلی ماژول پردازشی COMEX-IE38 محسوب می‌شود که شرکت CompuLab آن را توسعه داده است. ماژول COMEX-IE38 از تراشه‌ی ۲۲ نانومتری Atom E3800 استفاده می‌کند و حداکثر ۸ گیگابایت حافظه‌ی DDR3 و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیر‌ه‌سازی درکنار درگاه اترنت گیگابیتی، PCIe ،SATA ،USB و پروتکل ارتباط سریال UART دارد. 

ماژول پردازشی COMEX-IE38 در مریخ نورد استقامت ناسا

کارت COMEX-IE38 که در مریخ‌نورد پرسیویرنس ناسا حضور دارد تصاویر را ذخیره و ارسال و روی پردازنده‌ی اتم اینتل اجرا می‌کند

این گفته که مأموریت‌های آپولو به ماه از قدرت پردازشی کمتری از ماشین‌حساب TI استفاده کردند، مدت‌ها دست‌مایه‌ی طنز مردم بود؛ اما هر کسی که نِت‌بوک‌های مجهز به اتم را به‌خاطر داشته باشد، ممکن است فکر کند که این پردازنده حتی کم‌سرعت‌تر ظاهر می‌شود. اتم بین علاقه‌مندان به سخت‌افزار مثل شوخی به‌نظر می‌رسد؛ ولی نکته‌ی جالب این است که این پردازنده‌ تقریبا ۱۲ برابر سریع‌تر از PowerPC 750 است. PowerPC 750 که به دوران ۱۹۹۸ تعلق دارد، تراشه‌ای است که پردازش‌های اصلی مریخ‌نورد پرسیویرنس ناسا را انجام می‌دهد. 

PowerPC 750 تراشه‌ای تک‌هسته‌ای است که احتمالا سرعت کلاکش به ۲۳۳ مگاهرتز می‌رسد. PowerPC 750 در نسل اول آی‌مک استفاده شد تا اینکه اپل در سال ۲۰۰۶ تصمیم گرفت استفاده از پردازنده‌های PowerPC را کنار بگذارد و به معماری x86 اینتل مهاجرت کند. آنچه در پرسیویرنس حضور دارد، پردازنده‌ی RAD750 ساخت BAE است که به ۲۶۶ میپس دست می‌یابد. جالب است بدانید پردازنده‌ی Atom E3800 می‌تواند به ۳۳۰۰ میپس برسد. 

با اینکه اتم جزو تراشه‌های کم‌قدرت محسوب می‌شود، در بین یکی از پرقدرت‌ترین پردازنده‌های پرسیویرنس قرار می‌گیرد. COMEX-IE38 قدرت دو واحد ذخیره‌سازی داده را تأمین می‌کند که داده‌های خام تمام ۲۳ دوربین مریخ‌نورد را ذخیره‌ می‌کنند. واحدهای ذخیره‌سازی تصاویر را فشرده می‌کنند و سپس به درایوهای ۴۸۰ گیگابایتی SSD و درنهایت ناسا می‌فرستند. 

احتمالا با خود فکر می‌کنید «چرا مریخ‌نوردی ۲٫۷ میلیارد دلاری باید از پردازنده‌ای قدیمی استفاده کند؟» PC World می‌گوید احتمالا ماجرا به مقاومت دربرابر تشعشعاتی برمی‌گردد که در مسیر سفر به مریخ به پردازنده وارد می‌شود. همچنین، پردازنده‌ها باید بتوانند در وضعیت‌های نامساعد هم فعالیت کنند. شاید باور نکنید؛ ولی قیمت RAD750 در پرسیویرنس به حدودا ۲۸۰ هزار دلار می‌رسد. اینتل می‌گوید COMEX-IE38 مبتنی‌بر اتم را با قیمت تقریبا ۱۵۰ دلار می‌توان تهیه کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات