پردازنده‌های کامت لیک رفرش اینتل آزمایش شدند

دوشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
یک بلاگر چین به دو پردازنده‌ی سری کامت لیک رفرش دسترسی پیدا کرده است. بررسی اولیه نشان می‌دهد تفاوت زیادی بین کامت لیک رفرش و کامت لیک دیده نمی‌شود.
تبلیغات

اینتل در روزهای پیش رو پردازنده‌های نسل یازدهمی راکت لیک را به بازار عرضه می‌کند تا جدیدترین ریزمعماری‌اش در پلتفرم دسکتاپ در دسترس قرار بگیرد. راکت لیک صرفا پردازنده‌های رده‌بالا و مین‌استریم سری Core i9،اCore i7 و Core i5 را شامل می‌شود. برای سری Core i3 جدید، اینتل سراغ معرفی مدل جدید پردازنده‌های خانواده‌ی کامت لیک (Intel Comet Lake Refresh) خواهد رفت. 

به ‌گزارش تامز هاردور، سری کامت لیک رفرش خانواده‌ی چندان بزرگی محسوب نمی‌شود. این خانواده شامل ۶ پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Core i3 برای دسکتاپ و یک پردازنده‌ی دو هسته‌ای Core i3 برای نوت‌بوک‌های بسیار ‌باریک است. مدل‌های کلیدی خانواده‌ی کامت لیک رفرش شامل Core i3-10105،اCore i3-10305 و Core i3-10325 می‌شوند. در این خانواده پردازنده‌های Core i3-10305T،اCore i3-10105F و Core i3-10105T نیز به ‌چشم می‌خورند. 

تفاوت اصلی پردازنده‌های Core i3 کامت لیک رفرش با پردازنده‌های Core i3 کامت لیک، این است که سرعت کلاک پایه و بوست پردازنده‌های جدید ۱۰۰ مگاهرتز بیشتر خواهد بود. برای مثال Core i3-10325 به سرعت کلاک ۳٫۹۰ تا ۴٫۷۰ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند؛ یعنی دقیقا ۱۰۰ مگاهرتز بیشتر از سرعت کلاک اعلام‌شده برای Core i3-10320. از آن‌جایی که اینتل حدودا یک سال است پردازنده‌ی چهار هسته‌ای کامت لیک می‌سازد، بهبودهای فناوری‌های تولیدی به این شرکت امکان می‌دهد بدون اثرگذاری روی بازده محصول، سرعت کلاک را افزایش بدهد. 

در دومین ماه سال ۲۰۲۱ پردازنده‌ی Core i3-10105F وارد یک خرده‌فروشی مالزیایی شد. پردازنده‌های جدید ‌اکنون در وب‌سایت اینتل فهرست شده‌اند؛ اما فعلا در دسترس مشتریان قرار ندارند. بلاگری چینی موفق شده است نمونه‌های محرمانه‌ی Core i3-10105 و Core i3-10325 را تهیه و بررسی کند.

با پردازنده‌هایی طرف هستیم که صرفا ۱۰۰ مگاهرتز سریع‌تر از مدل‌های پیشین خود هستند و به ‌همین دلیل منطقی است که تفاوت پردازنده‌های کامت لیک رفرش با کامت لیک در بنچمارک‌ها چندان زیاد نباشد. برای نمونه، پردازنده‌ی Core i3-10325 در Cinebench R23 تقریبا ۱٫۴ درصد تا ۲٫۵ درصد سریع‌تر از مدل پیشین خود است و این تفاوت عملکرد در بنچمارک 3DMark Time Spy Extreme به ۱٫۳ درصد می‌رسد. در دیگر آزمایش‌ها، بهبود پردازنده‌ی Core i3-10325 نسبت‌ به مدل پیشین کمتر از این است. 

بلاگری که به پردازنده‌های اینتل دسترسی پیدا کرده است، نشان می‌دهد تیم آبی نمونه‌های اولیه‌ی پردازنده‌های کامت لیک رفرش را در اختیار شرکای تجاری قرار داده است تا این پردازنده‌ها را برای فهمیدن سازگاری با پلتفرم‌هایشان بررسی کنند. هنوز نمی‌دانیم پردازنده‌های کامت لیک رفرش در چه تاریخی عرضه می‌شوند؛ این اتفاق احتمالا در هفته‌ها یا شاید ماه‌های آینده رخ بدهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات