کوالکام تراشهٔ اسنپدراگون SC7295 را برای لپ‌تاپ‌های آرم می‌سازد

جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
تراشهٔ جدید کوالکام که برای لپ‌تاپ‌هایی با معماری آرم ساخته می‌شود درواقع مدلی برگرفته از تراشهٔ اسنپدراگون ۷۷۵ خواهد بود.
تبلیغات

کوالکام اعلام کرده که مدل‌های جدیدی از تراشه‌های سری اسنپدراگون ۷۰۰ تولید خواهد شد. برای مدتی است که شرکت آمریکایی روی گسترش فعالیت‌های خود متمرکز شده تا حضور پر‌رنگ‌تری در بازاری فراتر از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها داشته باشد. بازار جدید کوالکام، لپ‌تاپ‌ها هستند؛ به‌خصوص مدل‌هایی که بر مبنای معماری آرم ساخته شده‌اند.

در همین راستا، رسانهٔ خبری GSMArena گزارشی منتشر کرده که اشاره‌ای به تراشهٔ جدید کوالکام دارد؛ تراشه‌ای که از نظر ساختار بسیار شبیه به اسنپدراگون ۷۷۵ است؛ اما به‌جای بازار گوشی‌های هوشمند و تبلت، برای لپ‌تاپ‌ها تولید می‌شود. درواقع تراشهٔ جدید که SC7295 نام دارد، جایگزین اسنپدراگون 7c خواهد شد که سال گذشته معرفی و در اختیار شرکت‌های تولیدکننده قرار گرفت.

تراشهٔ جدید کوالکام برای لپ‌تاپ‌های مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز و کروم قابل استفاده خواهد بود و همچنین مودم ۵ جی نیز دارد تا کاربران بتوانند از نسل نوین ارتباطات استفاده کنند. پردازندهٔ موجود در تراشهٔ SC7295 از هشت هسته تشکیل یافته است که متشکل هستند از یک هسته با فرکانس ۲/۷ گیگاهرتز، ۳ هسته با فرکانس ۲/۴ گیگاهرتز و ۴ هسته با فرکانس ۱/۸ گیگاهرتز.

از نظر مشخصات سخت‌افزاری و توان محاسباتی می‌توان تراشهٔ SC7295 را در سطح مدل‌های میان‌رده قرار داد؛ اما بسیاری از جزئیات آن هنوز آشکار نشده است؛ برای مثال می‌توان گفت با وجود اینکه از فرکانس و ترکیب چینش هسته‌های پردازنده اصلی مطلع هستیم؛ اما مشخص نیست که این مدل از چه هسته‌هایی استفاده می‌کند.

اطلاعاتی که از اسنپدراگون ۷۷۵ منتشر شده است، نشان می‌دهد که این تراشه از رم مدل LPDDR5 با فرکانس نهایت تا ۳،۲۰۰ مگاهرتز و همچنین مدل قدیمی‌تر LPDDR4X با فرکانس نهایت تا ۲،۴۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. از نظر حافظه نیز تراشهٔ جدید کوالکام سازگار با حافظه‌های دولاینهٔ UFS 3.1 Gear 4 خواهد بود. به دلیل اینکه تراشهٔ SC7295 از ساختار اسنپدراگون ۷۷۵ استفاده می‌کند، دور از ذهن نیست که چنین مشخصاتی را نیز برخوردار باشد.

متأسفانه در مورد پردازندهٔ گرافیکی نیز هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است. می‌توان حدس زد که SC7295 از لیتوگرافی ۵ نانومتری برخوردار باشد و همچنین از نظر مصرف انرژی به‌قدری انرژی کمی مصرف کند که لپ‌تاپ‌ها با هر بار شارژ کامل تا یک روز پاسخگوی نیاز کاربر باشند.

تراشه های کوالکام برای لپ تاپ های آرم

در حال حاضر کوالکام تراشه‌های توانمندی در بازار دارد که احتمالاً از نظر توان محاسباتی از نمونهٔ معرفی‌نشدهٔ SC7295 نیز قوی‌تر هستند؛ برای مثال می‌توان به اسنپدراگون 8cx نسل دوم اشاره کرد که اواخر سال ۲۰۲۰ معرفی شد و هم‌اکنون در محصولاتی ازجمله ایسر اسپین ۷ 5G استفاده می‌شود. جالب است بدانید این لپ‌تاپ از تراشهٔ نسل دهمی اینتل Core i5 نیز استفاده می‌کند و انتخاب تراشه به خریدار واگذار شده تا مدل دلخواه خود را انتخاب کند؛ اما آزمایش‌ها نشان می‌‌دهند مدل مجهز به تراشهٔ اسنپدراگون 8cx چه از لحاظ مصرف انرژی و چه از لحاظ توان محاسباتی عملکرد بهتری نسبت به مدل مجهز به تراشهٔ اینتل دارد.

اسنپدراگون 8cx از ساختاری مشابه با اسنپدراگون ۸۵۵ استفاده می‌کند و از لیتوگرافی ۷ نانومتری برخوردار است؛ بنابراین می‌توان حداقل از نظر تئوری گفت که تراشه‌ٔ SC7295 مصرف انرژی کمتری نسبت به اسنپدراگون 8cx خواهد داشت. در مورد جانشین تراشه‌های پرچم‌دار کوالکام برای لپ‌تاپ‌های مبتنی بر معماری آرم نیز شایعاتی در فضای مجازی وجود دارد. مدل مدنظر که SC8280XP شناخته می‌شود از پردازنده‌ای ۴ هسته‌ای برخوردار خواهد بود. هر چهار هسته‌های این پردازنده برخلاف مدل SC7295 از فرکانس ۲/۷ گیگاهرتز برخوردار هستند. از نظر پردازندهٔ گرافیکی نیز گفته می‌شود پرچم‌دار نسل بعدی کوالکام به آدرنو ۶۹۰ مجهز خواهد شد.

باید دید که کوالکام در نسل بعدی تراشه‌ها برای لپ‌تاپ‌های مبتنی بر معماری آرم چه می‌کند و آیا می‌تواند بار دیگر از اینتل عملکرد بهتری داشته باشد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات