مودم 5G اسنپدراگون X65 با سرعت دانلود ۱۰ گیگابیت‌برثانیه معرفی شد

سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اسنپدراگون X65 جدیدترین مودم کوالکام برای جایگزینی با X60 است که به حداکثر سرعت دانلود ۱۰ گیگابیت‌برثانیه روی شبکه‌های مستقل و غیرمستقل 5G دست پیدا می‌کند.
تبلیغات

کوالکام جدیدترین مودم 5G خود را معرفی کرد که با نام اسنپدراگون ایکس 65 (Qualcomm Snapdragon X65) شناخته می‌‌شود. اسنپدراگون X65 مدل ارتقایافته‌ی مودم اسنپدراگون X60 است که سال گذشته معرفی شده بود و به‌تازگی با پردازنده‌ی پرچم‌دار اسنپدراگون 888 درون گوشی‌ها ظاهر شده است. براساس گزارش خبرگزاری ورج، کوالکام می‌گوید مودم جدیدش درمقایسه‌با نسل قبل بسیار سریع‌تر است و از حداکثر سرعت ۱۰ گیگابیت‌برثانیه در هر دو شبکه‌ی 5G مستقل و غیرمستقل پشتیبانی می‌کند؛ البته با فرض اینکه اپراتور مخابراتی شما از آن پشتیبانی کند.

احتمالا فعلا تا زمان حضور اسنپدراگون X65 در گوشی‌های هوشمند زمان زیادی باقی مانده است. اگر کوالکام بخواهد به سنت‌ها پایبند بماند، مودم X65 به‌همراه مدل سال آینده‌ی تراشه‌های پرچم‌دار سری اسنپدراگون در گوشی‌ها به‌کار می‌رود. پردازنده‌ی پرچم‌دار سال آینده‌ی کوالکام دسامبر سال جاری (آذر و دی ۱۴۰۰) معرفی خواهد شد. 

حداکثر سرعت دانلود ۱۰ گیگابیت‌برثانیه اصلی‌ترین مشخصه‌ی مربوط به اسنپدراگون X65 است؛ حتی با درنظرگرفتن این حقیقت که مشخصه‌ی یادشده تا حد زیادی بدون کاربرد است؛ زیرا درحال‌حاضر عملا هیچ شبکه‌ی 5G پیدا نمی‌شود که چنین سرعتی ارائه دهد. هرچند در آینده امکان پیاده‌سازی چنین شبکه‌ای وجود دارد؛ به‌همین‌دلیل مودم X65 کوالکام احتمالا تا سال‌ها به‌خوبی فعالیت می‌کند. مدل پیشین این مودم 5G به حداکثر سرعت دانلود ۷٫۵ گیگابیت‌برثانیه دست پیدا می‌کرد.

یکی دیگر از مشخصه‌های مودم جدید کوالکام، پشتیبانی از مشخصه‌ی 3GPP Release 16 است و کوالکام ادعا می‌کند ایکس 65 نخستین مودم دنیا با این مشخصه محسوب می‌شود. مشخصه‌ی یادشده بخش مهمی از پروژه‌ای با عنوان فاز دو فایوجی (5G Phase 2) است که تلاش می‌کند اتصال عظیم MIMO، مصرف انرژی و... را بهبود بخشد. 3GPP Release 16 به‌لطف پشتیبانی از طیف‌های لایسنس‌نشده و شبکه‌های غیرعمومی به شبکه‌های 5G کمک می‌کند از حالت عادی به حالت تجاری‌تر گسترش پیدا کنند.

کوالکام می‌گوید به‌منظور دستیابی به این هدف معماری مودم X65 را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که امکان ارتقای آن وجود داشته باشد. بدین‌ترتیب، کوالکام می‌تواند به‌مرورزمان قابلیت‌های جدیدی به مودم X65 بیاورد. این قابلیت به‌ویژه از این نظر اهمیت دارد که 3GPP Release 16 همچنان به انتشار در سطح جهان ادامه می‌دهد. 

 آنتن موج میلی متری QTM7547 کوالکام

درکنار مودم X65، کوالکام آنتن موج‌میلی‌متری (mmWave) جدیدی با عنوان کوالکام 545 (Qualcomm 545) هم رونمایی کرده است که چهارمین نسل از آنتن‌های موج‌میلی‌متری این شرکت محسوب می‌شود. ابعاد آنتن جدید کوالکام معادل نسل سوم است؛ اما قدرت انتقالش بیشتر است و از گستره‌ی کامل فرکانس‌های جهانی موج میلی‌متری پشتیبانی می‌‌کند. 

کوالکام در انتها فناوری جدیدی معرفی کرد که آن را «فناوری بهبود آنتن برپایه‌ی هوش مصنوعی» خطاب می‌کند. کوالکام ادعا می‌کند این فناوری جدید می‌تواند به‌لطف هوش مصنوعی عملکرد آنتن را بهبود محسوس بخشد. براساس ادعای کوالکام، فناوری جدید حداکثر ۳۰ درصد در زمینه‌ی تشخیص نحوه‌ی دردست‌گرفتن گوشی دقیق‌تر است و با درنظرگرفتن همین داده‌ها می‌تواند اتصالات را بهبود بخشد و سرعت انتقال داده را افزایش دهد و سراغ بهینه‌ترین شبکه برود تا درنهایت عمر باتری دستگاه بهبود یابد. 

انتظار می‌رود مودم اسنپدراگون X65 کوالکام در محصولاتی استفاده شود که در اواخر سال ۲۰۲۱ از راه می‌رسند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات