هواوی احتمالا نخستین پردازنده سه‌نانومتری را برای گوشی‌ها تولید می‌کند

چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
گفته می‌شود هواوی در پی تولید نخستین پردازنده‌ی سه‌نانومتری دنیا است تا از آن در گوشی‌‌های سری میت ۵۰ استفاده کند.
تبلیغات

تولیدکنندگان گوشی‌های تلفن‌همراه مدت‌ها است در صنعت تولید تراشه نیز ورود کرده‌اند و با گذشت هر نسل، به فناوری‌های جدیدتری دست پیدا‌ می‌کنند تا قدرت پردازشی تراشه‌هایشان را افزایش دهند. هواوی، غول بزرگ چینی، ازطریق خانواده‌ی کرین همواره در بازار تراشه‌های موبایلی پررنگ حضور یافته است و گزارش‌های جدید نشان می‌دهد این شرکت با وجود تحریم‌های سخت ایالات متحده‌ی آمریکا، همچنان روبه‌جلو حرکت می‌کند. 

پردازنده‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی پنج‌نانومتری سال ۲۰۲۰ به‌ مرحله‌ی تولید رسیدند و اکنون چند پردازنده‌ی دنیای موبایل را با این لیتوگرافی داریم. هواوی نیز پردازنده‌ای پنج‌نانومتری کرین ۹۰۰۰ را تولید و از آن در ساخت گوشی میت ۴۰ کرده است؛ اما گزارش‌های جدید می‌گویند شرکت چینی در پی تولید نخستین پردازنده‌ی سه‌نانومتری دنیا است و قصد دارد از آن در گوشی‌های هوشمند خود بهره بگیرد. 

ظاهرا پردازنده‌ی سه‌نانومتری هواوی قرار است کرین 9010 (Huawei Kirin 9010) نام بگیرد و نخستین‌بار در گوشی‌های سری میت ۵۰ حضور یابد. وظیفه‌ی ساعت پردازنده‌ی کرین 9010 برعهده‌ی های سیلیون، زیرشاخه‌ی هواوی در صنعت تراشه است. طبق پیش‌بینی‌های اولیه، پردازنده‌های سه‌نانومتری قرار است سال ۲۰۲۲ تولید انبوه شوند. 

پردازنده‌های مرکزی به قطعاتی نیمه‌هادی از جنس سیلیکون مجهز هستند و به‌ هر میزان که تعداد این قطعات نیمه‌هادی افزایش پیدا کند، تراشه قدرتمندتر خواهد بود. همچنین، هرچه ابعاد قطعات نیمه‌هادی کوچک‌تر شود، می‌توان تعداد بیشتری از آن‌ها را روی پردازنده قرار داد.

گوشی‌های هوشمند دستگاه‌هایی پیچیده هستند و انواع قطعات نظیر پردازنده‌، باتری، تجهیزات ارتباطی، ماژول دوربین و نمایشگر را در‌بر دارند. فرم‌فاکتور کلی گوشی‌ها به‌گونه‌ای است که نمی‌توان از پردازنده‌های بزرگ‌تری در درون آن‌ها استفاده کرد؛ به‌همین‌دلیل، شرکت‌های تولیدکننده‌ی پردازنده سراغ لیتوگرافی‌های پیشرفته‌تر می‌روند تا تعداد قطعات نیمه‌هادی روی پردازنده را افزایش دهند. استفاده از لیتوگرافی‌های پیشرفته‌ای نظیر پنج‌نانومتری و سه‌نانومتری علاوه‌بر افزایش قدرت پردازشی، مصرف انرژی را نیز کاهش می‌دهد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات