پردازنده ۳۲ هسته‌ای اپیک میلان AMD از پرچمدار زئون اینتل قوی‌تر است

چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده‌ی ۳۲ هسته‌ای EYPC Milan در دمویی که AMD به ‌نمایش گذاشت، توانست پرچم‌دار خانواده‌ی زئون اینتل را شکست دهد.
تبلیغات

روز گذشته در جریان مراسم AMD در CES 2021 دکتر لیسا سو، مدیرعامل شرکت، دمویی از قابلیت‌های نسل سوم پردازنده‌های اپیک با نام EPYC Milan به ‌نمایش گذاشت. در جریان این دمو، یکی از پردازنده‌های ۳۲ هسته‌ای این خانواده توانست پردازنده‌ی ۲۸ هسته‌ای Xeon Scalable اینتل را در عملکرد پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا (WRF) با اختلاف ۶۸ درصد شکست بدهد. 

بنا به اعلام Tom'sHardware پردازنده‌های AMD EPYC Milan مانند پردازنده‌های EPYC Rome با فرایند ساخت ۷ نانومتری تولید و مدل پرچم‌دار به ۶۴ هسته مجهز خواهد شد. مهم‌ترین تفاوت اپیک میلان با اپیک روم، استفاده از ریزمعماری Zen3 است که به ‌لطف تغییراتی مانند کش L3 یکپارچه و بهبود مدیریت گرما، به بهبود ۱۹ درصدی IPC منجر می‌شود. 

در دمویی که AMD به ‌نمایش گذاشت، پردازنده‌ی ۳۲ هسته‌ای اپیک میلان در مقابل پردازنده‌ی ۲۸ هسته‌ای Xeon 6258R قرار می‌گرفت. در ظاهر با توجه به تعداد هسته، شاید چنین مقایسه‌ای چندان منصفانه به‌ نظر نرسد؛ اما با توجه به سیاست قیمت‌گذاری AMD، این دو پردازنده احتمالا در یک کلاس قیمتی خواهد بود و در نتیجه مقایسه‌ی عملکرد آن‌ها با یکدیگر چندان دور از انتظار نیست.

پردازنده های سرور اپیک AMD در کنار دکتر لیسا سو

بار کاری خاصی که در این دمو آزمایش شد، پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا در ۶ ساعت آینده بود. ازآنجایی که این بار کاری خاص که به WRF مشهور است، از دیتاست‌های بسیار بزرگ استفاده می‌کند و عملکرد تزریق داده (data ingest performance) در آن بسیار تأثیر دارد، می‌توان نتیجه گرفت پردازنده‌های میلان در این زمینه از رقیب اینتلی خود عملکرد بسیار بهتری دارند. البته این موضوع با توجه به استفاده از ۱۲۸ لاین PCIe 4.0 و پشتیبانی از ۸ کانال DDR4 در نسل قبل، چندان جای تعجب ندارد.

باتوجه به مقایسه‌ی AMD، می‌توان نتیجه گرفت پردازنده‌ی مذکور قیمتی مشابه یا کمتر از پردازنده‌ی ۴ هزار دلاری Xeon 6285R اینتل داشته باشد.

بهبود عملکرد ۶۸ درصدی پردازنده های سرور AMD نسبت به اینتل

نباید فراموش کرد که پردازنده‌ی ۳۲ هسته‌ای مذکور، بالارده‌ترین پردازنده‌ی سرور AMD نیست و پردازنده‌های اپیک میلان ۶۴ هسته‌ای در راه هستند؛ این درحالی است که پردازنده‌ی ۲۸ هسته‌ای Xeon 6285R بالارده‌ترین پردازنده‌ی سرور اینتل به ‌شمار می‌رود. البته هنوز مشخص نیست برتری عملکرد به‌ازای هر هسته، با اینتل است یا AMD. «عملکرد به‌ازای هر هسته» نیز در نوع خود معیار مهمی در پردازنده‌های سرور به‌حساب می‌آید؛ چرا که بسیاری از استفاده‌کنندگان از خدمات ابری از لایسنس‌ «به‌ازای هر هسته» استفاده می‌کنند.

پردازنده‌های اپیک میلان در سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی به‌صورت رسمی روانه‌ی بازار می‌شوند؛ البته AMD ارسال آزمایشی این پردازنده‌ها برای شرکای سخت‌افزاری خود را از اواخر سال گذشته آغاز کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات