کوالکام اسنپدراگون 480 را با پشتیبانی از 5G برای گوشی های اقتصادی معرفی کرد

دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اسنپدراگون 480 نخستین تراشه‌ی سری 400 کوالکام با پشتیبانی از 5G محسوب می‌شود که پیشرفت‌های چشمگیری درمقایسه‌با اسنپدراگون 460 تجربه کرده است.
تبلیغات

کوالکام رسما پردازنده‌ی اسنپدراگون 480 فایوجی (Qualcomm Snapdragon 480 5G) را معرفی کرد. اسنپدراگون 480 جدیدترین تراشه‌ی 5G کوالکام محسوب می‌شود و نخستین تراشه‌ی سری 400 این شرکت است که درون گوشی‌های اندرویدی ارزان‌قیمتی قرار می‌گیرد که به‌دنبال دستیابی به فناوری 5G هستند و از اکثر دستگاه‌های امروزی مجهز به پردازنده‌های 5G کوالکام قیمت ارزان‌تری دارند.

نخستین‌بار در مراسم IFA 2020، کوالکام اعلام کرد روی تراشه‌‌ای از سری اسنپدراگون 400 با توانایی اتصال به شبکه‌ی 5G کار می‌کند؛ اما تا امروز جزئیاتی درباره‌ی این پردازنده نمی‌دانستیم. اسنپدراگون 480 کوالکام به مودم مجتمع اسنپدراگون X51 مجهز است و از هر دو شبکه‌ی 5G، یعنی شبکه‌ی مبتنی‌بر موج میلی‌متری (mmWave) و شبکه‌ی مبتنی‌بر امواج دارای فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز (Sub-6Ghz) پشتیبانی می‌کند. 

اضافه‌شدن استاندارد 5G به تراشه‌ای از سری اسنپدراگون 400 کوالکام یکی از اقدامات مهمی است که در چند وقت اخیر، برای همه‌گیرتر‌کردن این فناوری انجام شده است. در‌حال‌حاضر، اکثر گوشی‌های 5G گران‌تر از ۵۰۰ دلار دارند و هر کسی امکان تهیه‌ی آن‌ها را ندارد و عملا 5G به دستگاه‌های میان‌رده‌ و پرچم‌دار منحصر است.

بااین‌حال، کوالکام ازطریق اضافه‌کردن 5G به تراشه‌ای از سری اسنپدراگون 400 به تولیدکنندگان امکان می‌دهد به‌سادگی این فناوری را به گوشی‌هایی اضافه کنند که قیمتشان بین ۱۲۵ تا ۲۵۰ دلار است. این یعنی در سال ۲۰۲۱، قرار است میزان استفاده از فناوری 5G افزایش محسوسی پیدا کند. 

گوشی مجهزبه اسنپدراگون 480 (Snapdragon 480) در دست راست پس زمینه درخت و چمن

اسنپدراگون 480 کوالکام به‌غیر از فناوری 5G، مشخصه‌های جالب دیگری نیز دارد و به‌طورکلی، تراشه‌ای پراهمیت محسوب می‌شود. براساس ادعای کوالکام و به‌نوشته‌ی خبرگزاری ورج، اسنپدراگون 480 ازلحاظ قدرت پردازشی پیشرفت درخورتوجهی درمقایسه‌با مدل پیشین خود، یعنی اسنپدراگون ۴۶۰، تجربه کرده است.

کوالکام می‌گوید پردازنده‌ی مرکزی (CPU) و پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) تراشه‌ی اسنپدراگون 480 تا دو برابر قدرت پردازشی بیشتر از CPU و GPU تراشه‌ی اسنپدراگون ۴۶۰ ارائه می‌دهند. به‌علاوه، درمقایسه‌با مدل پیشین وظایف مبتنی‌بر هوش مصنوعی را ۷۰ درصد سریع‌تر پردازش می‌کند. کوالکام می‌گوید این دستاوردها به‌لطف استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۶۱۹ و پردازنده‌ی مرکزی کرایو ۴۶۰ و واحد پردازشی هگزگان ۶۸۶ ارائه می‌شوند. 

کوالکام قابلیت‌های خاصی درون اسنپدراگون 480 قرار داده است که نمونه‌ی آن‌ها را پیش‌تر صرفا در تراشه‌های پرچم‌دار دیده بودیم. اسنپدراگون 480 نخستین تراشه‌ی سری 400 است که از لیتوگرافی هشت‌نانومتری بهره می‌برد و از استاندارد Quick Charge 4 Plus و پنل‌های فول HD پلاس ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. افزون‌براین، این تراشه نخستین تراشه‌ی سری اسنپدراگون 400 با توانایی ارائه‌ی تصاویر ساکن ۶۴ مگاپیکسلی و پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP) سه‌گانه برای دوربین‌های سه‌گانه محسوب می‌شودکه می‌تواند حداکثر سه عکس را در آنِ واحد بگیرد. تأکید می‌کنیم هیچ‌یک از این‌ها قابلیت‌هایی جدید نیستند؛ اما قطعا می‌توانند توانایی‌های گوشی‌های اقتصادی را به‌طورمحسوس بهبود بخشند. 

نخستین گوشی‌های هوشمند مجهز به اسنپدراگون 480 قرار است در سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی از راه برسند. ویوو، اوپو، شیائومی، موتورولا و نوکیا جزو نخستین شرکت‌های بزرگی هستند که در ماه‌های پیش رو، گوشی‌هایی را با تراشه‌ی جدید کوالکام به بازار عرضه خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات