بنچمارک Core i5-11400 و Core i9-11900K از خانواده راکت لیک اینتل منتشر شد

سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
انتشار بنچمارک‌های Core i5-11400 و Core i9-11900K به‌صورت غیر مستقیم نشان می‌دهد فاصله‌ی زیادی تا رونمایی تراشه‌های خانواده‌ی راکت لیک نداریم.
تبلیغات

پردازنده‌های جدید کلاس دسکتاپ اینتل که با نام راکت لیک (Intel Rocket Lake) شناخته می‌شوند، قرار است در آینده‌ای نه‌چندان دور از راه برسند. تاکنون اخباری درباره‌ی شماری از مدل‌های این خانواده شنیده‌ایم و در همین راستا به‌تازگی جزئیات اولیه‌ی منتسب به پردازنده‌های Core i5-11400 و Core i9-11900K که متعلق به خانواده‌ی راکت لیک هستند فاش شده است و شاهد انتشار چند بنچمارک نیز بودیم.

حساب کاربری APISAK برای نخستین بار دو بنچمارک مربوط به پردازنده‌های جدید اینتل را منتشر کرد که یکی از آن‌ها روی سیستمی با Core i9-11900K و کارت گرافیک RTX 2080 Ti هنگام اجرای بازی Ashes of the Singularity اجرا شده است و دیگری از دیتابیس بنچمارک SiSoftware برداشته شده و عملکرد Core i5-11400 را نشان می‌دهد.

در بنچمارک بازی Ashes of the Singularity، پردازنده‌ی Intel Core i9-11900K با سرعت کلاک پایه‌ی ۳٫۵ گیگاهرتز موفق به کسب امتیاز ۶۴۰۰ و ثبت میانگین نرخ فریم ۶۴ فریم‌بر‌ثانیه شده است. این امتیاز برای پرچم‌دار نسل بعد اینتل بسیار کم به نظر می‌رسد. برای اینکه بفهمید عملکرد تا چه حد ضعیف است، بهتر است بدانید پردازنده‌ی Core i7-9700K (نسل نهمی) توانسته است با کارت گرافیک RTX 2080 Ti و تتظیمات گرافیکی مشابه در بازی Ashes of the Singularity به نرخ فریم تقریبا دوبرابر دست پیدا کند.

احتمالا کسب امتیاز ۶۴۰۰ بدین معنی است که پردازنده‌ی 11900K در بنچمارک، نسخه‌ی اولیه‌ی آن است و فعلا نمی‌تواند به سرعت کلاک فراتر از سرعت کلاک پایه‌ی خود دست پیدا کند. البته می‌توانیم نیمه‌ی پر لیوان را هم نگاه کنیم؛ حداقل می‌دانیم نمونه‌های اولیه‌ی 11900K وارد مرحله‌ی آزمایش شده‌اند و این یعنی احتمالا پردازنده‌های سری راکت لیک به تاریخ معرفی رسمی‌ نزدیک می‌شوند. 

طبق اطلاعات پیشین، پردازنده‌ی Core i5-11400 دارای ۶ هسته‌ی پردازشی با ۱۲ ترد است و کارهای مختلف را با سرعت کلاک پایه‌ی ۲٫۶ گیگاهرتز و سرعت کلاک بوست ۴٫۴ گیگاهرتز پردازش می‌کند. این مشخصه‌ها برای پردازنده‌ای که احتمالا قرار است ضعیف‌ترین مدل از سری Core i5 نسل یازدهمی باشد، بد به نظر نمی‌رسد. بنچمارک منتسب به این تراشه از بخش Multi-Media وب‌سایت SiSoftware استفاده کرد و Core i5-11400 موفق شد امتیاز ۶۴۶٫۰۷ مگاپیکسل ‌بر ثانیه (MPix/s) را از خود برجای بگذارد. 

پردازنده‌های سری راکت لیک اینتل قرار است بر پایه‌ی معماری مورد انتظار Cypress Cove ساخته شوند. بر اساس طلاعات منتشرشده، Cypress Cove همان معماری ۱۰ نانومتری Sunny Cove است که از لیتوگرافی ۱۴ نانومتری استفاده می‌کند. امیدواریم این آخرین باری باشد که اینتل در پردازنده‌های خود سراغ لیتوگرافی ۱۴ نانومتری می‌رود.

به نظر می‌رسد اینتل در خانواده‌ی جدید پردازنده‌های خود توجه بسیار ویژه‌ای به بهبود IPC (دستورالعمل بر سیکل کلاک) نشان داده است و همین موضوع باعث می‌شود از شنیدن بهره‌مندی Core i9-11900K از هشت هسته و ۱۶ ترد متعجب نشویم؛ حتی با درنظرگرفتن این حقیقت که پردازنده‌ی Core i9-10900K (نسل دهمی) از ۱۰ هسته و ۲۰ ترد استفاده می‌کند. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی عملکرد دو تراشه‌ی Core i5-11400 و Core i9-11900K چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات