AMD با معرفی رایزن 9 5900HX، امکان اورکلاک را به پردازنده‌های موبایل خواهد آورد

سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
ای‌ام‌دی در کنار افزایش سهم خود از بازار پردازنده‌های دسکتاپ و سرور، با استفاده از مزایای معماری ذن ۳، بازار پردازنده‌های موبایل را هدف گرفته است.
تبلیغات

اخیرا اطلاعات یک پردازنده هیجان‌انگیز ای‌ام‌دی رایزن موبایل پیش از معرفی به بازار افشا شده است. مشابه پردازنده‌های سری HK شرکت اینتل که برای اورکلاک آنلاک شده‌اند، پردازنده رایزن ۹ با کد 5900HX می‌تواند بخشی از خانواده چیپ‌های موبایل با معماری ذن ۳ باشد که از قابلیت اورکلاکینگ پشتیبانی می‌کنند.

پردازنده رایزن ۹ 5900HX با ۸ هسته و ۱۶ ترد همراه‌ با ۱۶ مگابایت حافظه کش L3 تجهیز و اخیرا در یک لپ‌تاپ ایسوس با نام ROG Zephyrus GX551QS مشاهده شده است. سری پردازنده‌های رایزن ۴۰۰۰ (که با کد رنوار شناخته می‌شوند) حداکثر از ۸ مگابایت حافظه کش L3 پشتیبانی می‌کنند؛ اما با توجه به ۱۶ مگابایت حافظه کش به کار گرفته‌شده در رایزن سری ۹ با کد 5900HX، احتمالا پردازنده جدید مربوط به نسل بعدی APU-های شرکت ای‌ام‌دی با نام سزان است. همچنین پردازنده جدید از مدل ۲۵ با شناسه ۸۰ و مشابه معماری سزان است.

در صورتی‌که سزان آخرین ریزمعماری ذن ۳ ای‌ام‌دی را به کار گرفته باشد (البته این موضوع هنوز تأیید نشده است) و با توجه به بهبودهای این ریزمعماری، جهش قابل توجهی در IPC (دستورالعمل اجراشده در هر سیکل کلاک پردازنده) نسبت به معماری قدیمی ذن ۲ را ارائه خواهد کرد. ‌اکنون به واسطه ارائه‌ی پردازنده رایزن ۷ مدل 5800U به بازار، تجربه اجمالی آنچه ریزمعماری ذن ۳ می‌تواند به دستگاه‌های فوق باریک ارائه دهد قابل بررسی است؛ بنابراین دیدن این موضوع که ریزمعماری جدید در یک محیط با توان حرارتی محدود چگونه عمل خواهد کرد، هیجان‌انگیز است.

مشخصات فنی پردازنده رایزن ۹ مدل 5900HX

Processor

Cores / Threads

Base / Boost Clocks (GHz)

L3 Cache (MB)

TDP (W)

Ryzen 9 5900HX*

8 / 16

3.3 / 4.6

16

?

Ryzen 9 4900H

8 / 16

3.3 / 4.4

8

45

Ryzen 9 4900HS

8 / 16

3.0 / 4.4

8

35

مشخصات جدول فوق تأییدنشده هستند.

نکته بسیار حائز اهمیت در رابطه با پردازنده رایزن ۹ مدل 5900HX، پسوند HX در نام این آن است؛ ای‌ام‌دی تا امروز از این نوع نام‌گذاری استفاده نکرده است. حرف H در این نام‌گذاری اشاره به چیپ‌های سری H شرکت ای‌ام‌دی دارد که قطعات با عملکرد بالا و توان ۴۵ وات را شامل می‌شود. اکنون سری HS نیز در مجموعه پردازنده‌های ای‌ام‌دی وجود دارد؛ در اینجا حرف S اشاره به مناسب بودن پردازنده برای دستگاه‌های باریک دارد. پردازنده‌های سری HS به توان حرارتی ۳۵ وات محدود شده‌اند و با سرعت کلاک کمی پایین‌تر ارائه می‌شوند. اما پسوند X یک علامت سؤال واقعی و فریبنده است که می‌توان به دو سناریوی احتمالی برای آن اشاره کرد. این نام‌گذاری می‌تواند اشاره به نسخه با سرعت کلاک بالاتر و محدودیت دمای کمتر از سری H داشته باشد؛ یا ای‌ام‌دی با این روش اشاره به آزادی عمل در تنظیم واحد ضرب کننده فرکانس جهت اورکلاک پردازنده دارد.

نتایج بنچمارک رایزن 9 5900HX

سایر مشخصات پردازنده 5900HX چندان شگفت‌انگیز نیستند. سرعت کلاک پایه این پردازنده ۳٫۳ گیگاهرتز و حداکثر کلاک آن ۴٫۵۹ گیگاهرتز خواهد بود. به نظر میرسد رایزن ۹ 5900HX دارای همان سرعت کلاک پایه نسخه 4900H باشد. بااین‌حال سری معرفی‌نشده سزان، سرعت کلاک تقویت‌شده ۲۰۰ مگاهرتز بالاتر همراه ‌با حجم حافظه کش L3 دوبرابر ارائه می‌کند.

میانگین نمرات تک و چند هسته‌ای پردازنده رایزن ۹ 4900HS در گیک بنچ، ۱۰۹۲ و ۷۰۷۲ است. برای به دست آوردن تصویر دقیق‌تری از تفاوت عملکرد مدل 5900HX با مدل 4900HS نیاز به داده‌های بیشتری از مدل 5900HX خواهیم داشت. اگر داده‌های در دسترس را به‌عنوان مرجع تصمیم‌گیری در نظر بگیریم، عملکرد تک‌هسته‌ای رایزن 5900HX به مقدار ۳۰٫۳  درصد بهبود داشته است. این بهبود تقریبا معادل بهبود ارائه‌شده توسط رایزن ۷ مدل 5800U نسبت به رایزن ۷ مدل 4800U است.

در مورد این بنچمارک، پردازنده رایزن ۹ مدل 4900HS در تست چندهسته‌ای با اختلاف ۲٫۳ درصد، عملکرد بهتری ثبت کرده است که احتمال اشتباه بودن تست انجام‌شده را نشان می‌دهد. با توجه به فاصله زیاد عملکرد تک‌هسته‌ای، غیر ممکن به نظر می‌رسد که رایزن ۹ مدل 5900HX در تست چندهسته‌ای نتیجه را به رایزن ۹ مدل 4900HS واگذار کرده باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات