گوگل احتمالا در حال ساخت پردازنده اختصاصی برای گوشی هوشمند و کروم‌ بوک است

یک‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس شایعات، گوگل در حال ساخت تراشه‌ی اختصاصی با هسته‌های مبتنی بر معماری آرم برای گوشی هوشمند و کروم بوک است.
تبلیغات

شرکت‌های سازنده موبایل و کامپیوتر شخصی همیشه در تلاش هستند تا تجربه بهتری به کاربران خود منتقل کنند. این تجربه می‌تواند شامل طراحی ارگونومی، نرم‌افزار و یک سری ویژگی‌های انحصاری باشد؛ اما برخی شرکت‌ها مانند اپل، هواوی و سامسونگ یک قدم بیشتر جلوتر رفته‌اند و تراشه‌های مخصوص خود ساخته‌اند. حالا گزارش‌های جدید به این موضوع اشاره می‌کنند که گوگل قرار است همین کار را انجام دهد و تراشه مخصوصی برای گوشی و کروم‌بوک تولید کند.

بر اساس شایعات، گوگل در حال ساخت تراشه‌ای با اسم رمز Whitechapel است و چندهفته‌ای می‌شود که روند توسعه و تولید این تراشه را شروع کرده است. گفته می‌شود این تراشه از هشت هسته ARM بهره می‌برد و در کنار آن‌ها، طراحی سیلیکون مخصوص گوگل به کار رفته است که باعث می‌شود سرعت یادگیری ماشین افزایش گوگل پیدا کند و روی عملکرد بهتر گوگل اسیستنت هم تأثیرگذار است. تراشه جدید گوگل بر اساس معماری ۵ نانومتری سامسونگ تولید خواهد شد.

ازآنجا ‌که ساخت و توسعه تراشه مدت‌زمان زیادی به خود اختصاص می‌دهد، احتمال دارد  تراشه گوگل روی گوشی‌های پیکسل که در سال ۲۰۲۱ راهی بازار می‌شوند، قرار بگیرد.

تلاش گوگل برای ساخت تراشه تنها به Whitechapel محدود نمی‌شود. این تراشه قرار است مدل دیگری هم داشته باشد که روی کروم‌بوک قرار خواهد گرفت. گوگل با اختصاص دادن هزینه زیاد، می‌تواند تراشه مخصوص کامپیوتر شخصی هم تولید کند؛ اما این شرکت علاقه ‌دارد که در حوزه ساخت تراشه موبایل فعال باشد.

در حال حاضر دو شرکت کوالکام و مدیاتک سهم زیادی از بازار تراشه‌های موبایل به خود اختصاص داده‌اند و توانسته‌اند تراشه‌های قدرتمند با توان گرافیکی بالا تولید کنند؛ تراشه‌هایی که می‌توانند کیفیت عکاسی گوشی‌ هوشمند را ارتقا دهند و باعث بهتر اجرا شدن نرم‌افزارها بشوند. از آنجا ‌که این تراشه‌ها به‌صورت عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از ویژگی‌های شخصی‌سازی خاصی بهره نمی‌برند و به همین دلیل دستگاه‌های مختلفی که با این تراشه‌های عرضه می‌شوند برتری خاصی ندارند.

حالا ساخت تراشه‌ی اختصاصی می‌تواند باعث بهبود عملکرد گوشی‌ها و به ‌وجود آمدن یک سری ویژگی‌های خاص و انحصاری شود؛ شبیه به کاری که اپل با تراشه‌های A14 Bionic و M1 انجام می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات