AMD احتمالا روی تراشه آرم برای رقابت با M1 اپل کار می‌کند

یک‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس شایعه‌ای جدید، ای ام دی در حال ساخت دو تراشه‌ی اختصاصی آرم است که یک از آن‌ها حافظه‌ی رم مجتمع دارد. این تراشه‌ها احتمالا در مراسم CES 2021 به‌عنوان رقیب تراشه‌ی M1 اپل معرفی می‌شوند.
تبلیغات

اپل در جریان برگزاری کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان (WWDC) اعلام کرد که پس از سال‌ها قصد دارد استفاده از تراشه‌های اینتل را در کامپیوتر‌های سری مک کنار بگذارد و سراغ تراشه‌هایی اختصاصی بر پایه‌ی معماری آرم (ARM) برود. اپل با معرفی نخستین تراشه‌ی سری اپل سیلیکون با نام ام وان (Apple M1) در همایش One More Thing، صنعت تراشه را به ‌لرزه درآورد.

هم‌زمان با تراشه‌ی M1، کامپیوتر‌های مک بوک ایر و مک بوک پرو و مک مینی جدید با این تراشه معرفی شدند و بررسی کارشناسان نشان می‌دهد این کامپیوتر‌ها ضمن داشتن قدرت پردازشی مناسب، انرژی کمی مصرف می‌کنند. تحلیلگران می‌گویند آرم، آینده‌ی صنعت تراشه را تشکیل می‌دهد و اگر شرکت‌هایی نظیر اینتل و ای ام دی (AMD) که امروزه به‌طور جدی روی معماری x86 کار می‌کنند، نتوانند رقیبی در خور برای اپل ام وان معرفی کنند، از قافله عقب می‌مانند.

از همان روزهای اولیه‌ی معرفی ام وان برخی رسانه‌ها اعلام کردند اینتل و ای ام دی برنامه‌های خاصی در سر می‌پرورانند. طبق شایعه‌ی جدیدی که به‌تازگی بحث‌های زیادی به ‌راه انداخته، ای ام دی تقریبا آماده است تا از تراشه‌ای اختصاصی بر پایه‌ی معماری آرم برای رقابت مستقیم با تراشه‌ی ام وان پرده‌برداری کند. این شایعه از سوی یکی از افشاگران صنعت سخت‌افزار با نام کاربری Mauri QHD منتشر شده است.

Mauri QHD می‌نویسد ای ام دی فرایند کار روی دو نسخه از تراشه‌ی مورد بحث را آغاز کرده است که یکی از آن‌ها حافظه‌ی رم یکپارچه دارد و در دیگری خبری از حافظه‌ی رم یکپارچه نیست. بر اساس آنچه Mauri QHD می‌نویسد، نمونه‌ی اولیه‌ی تراشه‌ی ای ام دی «تقریبا آماده» است. 

ای ام دی پیش‌تر تحقیقاتی در مورد معماری آرم انجام داده است و مدیران اجرایی این شرکت مدتی پیش گفتند که تیم قرمز همچنان به تحقیقات گسترده‌ی خود ادامه می‌دهد. در سال ۲۰۱۴ در برخی اخبار اعلام شد که ای ام دی فرایند تولید تراشه‌ی اختصاصی آرم را شروع کرده است. در آن زمان اعلام شد هسته‌ی مورد بحث، نوعی هسته‌ی ۶۴ بیتی سفارشی ARMv8 با کدنام K12 است. سپس در سال ۲۰۱۶، هسته‌ی K12 ای ام دی معرفی شد.

پروژه‌ی K12 قرار بود توسط معمار ارشد ای ام دی، جیم کلر رهبری شود؛ اما سیستم-روی-چیپ K12 در نهایت به فراموشی سپرده شد. در ماه می سال جاری میلادی (اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۹) یکی از افشاگران صنعت سخت‌افزار با نام کوماچی انساکا نقشه‌ی راه اختصاصی ای ام دی را فاش کرد که در آن عبارت K12 FFX دیده می‌شد. بر اساس نقشه‌ی راه ای ام دی، K12 FFX قرار است بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ عرضه شود. 

نکته‌ی جالب ‌توجه این است که دکتر لیزا سو، مدیرعامل ای ام دی، در تاریخ ۱۲ ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (۲۳ دی ۱۳۹۹) کنفرانس اختصاصی این شرکت را در مراسم CES 2021 به‌صورت آنلاین برگزار خواهد کرد. تحلیلگران می‌گویند ای ام دی در این کنفرانس مطبوعاتی مدل لپ تاپ تراشه‌های سری رایزن ۵۰۰۰ با کدنام لوسین (Lucienne) و سزان (Cezanne) برپایه‌ی معماری ذن ۲ و ذن ۳ را معرفی می‌کند.

همچنین احتمالا مدل جدید کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 6700 و پردازنده‌های گرافیکی سرور EPYC Milan در کنفرانس معرفی خواهند شد. برخی افراد پیش‌بینی می‌کنند مهم‌ترین اتفاق کنفرانس مطبوعاتی ای ام دی در CES 2021، معرفی تراشه‌ی K12 خواهد بود. 

در نظر داشته باشید تا زمانی‌که ای ام دی چیزی اعلام نکند، همه‌چیز در حد شایعه باقی می‌ماند. امابا در نظر گرفتن تاریخچه‌ی ای ام دی با هسته‌ی K12 و واکنش‌های بسیار مثبت به تراشه‌ی ام وان اپل، احتمالا ای ام دی واقعا تولید تراشه‌ی اختصاصی آرم را آغاز کرده است. ای ام دی مدت‌ها است به تصاحب سهم اینتل از بازار پردازنده ادامه می‌دهد و معرفی تراشه‌ی آرم می‌تواند روزهای بهتری برای تیم قرمز به ‌ارمغان بیاورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات