شرکت روسی MCST با دریافت بودجه از دولت روسیه تراشه ۳۲ هسته‌ای می‌سازد

جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
مطالعه 3 دقیقه
یکی از شرکت‌های دولتی روسیه در پی دریافت بودجه‌ی ۹۸ میلیون دلاری برای تولید تراشه‌ی ۳۲ هسته‌ای اختصاصی است. این تراشه در سرور و HPC استفاده خواهد شد.
تبلیغات

وزارت صنعت و تجارت روسیه اعلام کرده که در تلاش است پردازنده‌های ۳۲ هسته‌ای برپایه‌ی معماری Elbrus خلق کند. پردازنده‌های خلق‌شده توسط وزارت صنعت و تجارت روسیه قرار است برای اهداف متنوع مورداستفاده قرار بگیرند؛ از جمله سرور و سیستم‌های ذخیره‌سازی و رایانش با قدرت بسیار زیاد (HPC).

شنیده‌ها نشان از این دارد که تراشه‌ی ۳۲ هسته‌ای موردبحث تا پایان سال ۲۰۲۵ به‌طور کامل طراحی می‌شود و قرار است فرایند تولید آن ازطریق لیتوگرافی هفت نانومتری یا یک لیتوگرافی پیشرفته‌تر به‌انجام برسد. در سال‌های اخیر دولت آمریکا تلاش کرد محدودیت‌های بیشتری را متوجه رایانش HPC چین کند و همین موضوع باعث شد فرایند تولید CPUهای پرقدرت سرور در داخل چین و اروپا و روسیه با سرعت بالاتری پیگیری شود.

آن‌طور که به‌نظر می‌رسد چین تصمیم گرفته است استراتژی چندجانبه برای تولید تراشه در پیش بگیرد و تراشه‌های خود را برپایه‌ی معماری‌های آرم و MIPS و RISC-V و x86 و حتی معماری‌های اختصاصی تولید کند. شرکت‌های اروپایی بیشتر سراغ تراشه‌های آرم می‌روند؛ البته این شرکت‌ها به معماری‌های MIPS و RISC-V هم دسترسی دارند.

در کشور روسیه شرکت‌های زیادی برای تولید تراشه پیدا نمی‌شوند. یکی از سرشناس‌ترین تراشه‌سازان روسی با نام Baikal Electronics شناخته می‌شود که مشغول استفاده از معماری آرم و MIPS برای تراشه‌های خود است. شرکت دیگر KM211 نام دارد و در زمینه‌ی تولید پردازنده‌های تک‌منظوره برای اهدافی خاص، کنترلر و مدارمجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر (FPGA) فعالیت می‌کند.

یکی دیگر از شرکت‌های معروف روسی MCST (مخفف Moscow Center of SPARC Technologies) است که پردازنده‌های مرکزی خود را با استفاده از معماری اختصاصی Elbrus که به معماری VLIW شباهت دارد تولید می‌کند. پردازنده‌های ساخت شرکت MCST در حوزه‌ی HPC و وظایف کاری Mission Critical کاربرد دارند.

از آن‌جایی که MCST اساسا شرکتی دولتی محسوب می‌شود، بودجه‌ی خود را از دولت روسیه دریافت می‌کند. به‌علاوه به‌دلیل دولتی بودن MCST، وزارت صنعت و تجارت روسیه باید به‌منظور اختصاص بودجه به MSCT برای انجام تحقیق و توسعه (R&D)، درخواست رسمی به دولت بدهد. این دقیقا همان اتفاقی است که چند روز پیش رخ داد؛ درواقع چند روز پیش بود که وزارت صنعت و تجارت درخواست اختصاص بودجه به‌منظور تولید تراشه‌ی ۳۲ هسته‌ای Elbrus-32C ثبت کرد. وزارت صنعت و تجارت روسیه می‌گوید برای انجام این کار به ۹۸٫۷ میلیون دلار بودجه نیاز است. MCST حتما باید تا تاریخ ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰ (۲۰ آذر ۱۳۹۹) درخواست رسمی دریافت بودجه را به اطلاع دولت روسیه برساند. 

درحال‌حاضر MCST مشغول تولید تراشه‌های ۱۲ و ۱۶ هسته‌ای Elbrus است و قصد دارد آن‌ها را در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه کند؛ البته درصورتی‌که همه‌چیز طبق برنامه پیش برود. MCST اعلام کرده است که قصد دارد فرایند توسعه‌ی تراشه‌ی ۳۲ هسته‌ای Elbrus را تا اواخر ۲۰۲۵ تکمیل کند.

بر اساس اطلاعات اولیه‌ای که به‌تازگی منتشر شده‌اند، تراشه‌ی ۳۲ هسته‌ای Elbrus شرکت MCST قرار است دارای مجموعا ۶۴ مگابایت حافظه‌ی کش (Cache)، کنترلر حافظه‌ی دو کاناله‌ی DDR5 با پشتیبانی از حداقل دو ترابایت حافظه، پشتیبانی از پهنای باند حداقل ۱۷۰ گیگابایت‌برثانیه و حداقل ۶۴ لاین PCIe 5.0 و چندین قطعه‌ی سخت‌افزاری شتاب‌دهنده‌ی هوش مصنوعی باشد. تراشه‌ی ۳۲ هسته‌ای Elbrus توسط دانشمندان و آژانس‌های هوافضا و شرکت‌های حوزه‌ی انرژی مورداستفاده قرار خواهد گرفت. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی پیشرفت‌های روسیه در صنعت تراشه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات