AMD روی تراشه های لپ تاپ Ryzen 5000 با معماری ذن 2 و ذن 3 کار می‌کند

یک‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
AMD کار روی نسل بعدی پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ برای لپ‌تاپ را آغاز کرده است؛ اما تمامی این پردازنده‌ها قرار نیست متکی ‌بر معماری ذن ۳ باشند.
تبلیغات

AMD با عرضه‌ی پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی (APU) سری رایزن ۴۰۰۰ (AMD Ryzen 4000) ملقب‌به خانواده‌ی رنوار (Renoir) سال بسیار خوبی آغاز کرد و آن‌طور که به ‌نظر می‌رسد، تیم قرمز روی مدل بعدی این تراشه‌ها کار می‌کند. شایعه‌ی زیادی درباره‌ی نسل بعدی پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی AMD نشنیده بودیم؛ تا اینکه رسانه‌ی نوت‌بوک‌چک در گزارشی مدعی شد این شرکت قصد دارد رویکردی خاص برای تراشه‌هایش در پیش بگیرد.

از قرار معلوم تراشه‌های جدید سری رایزن موبایل قرار است برپایه‌ی دو معماری ذن ۲ (Zen 2) و ذن ۳ (Zen 3) ساخته شوند؛ درواقع این سری از تراشه‌ها در قالب دو خانواده به بازار می‌آیند که یک خانواده مجهز به معماری ذن ۲ و خانواده‌ی دیگر مجهز به معماری ذن ۳ خواهد بود.

نسل جدید پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی AMD با کدنام لوسین (Lucienne)‌ شناخته می‌شوند. نوت‌بوک‌چک می‌نویسد این تراشه‌ها با نام رایزن ۵۰۰۰ عرضه می‌شوند و از این حیث به جدیدترین تراشه‌های دسکتاپ AMD شبیه هستند. برخلاف پردازنده‌های دسکتاپ AMD که همگی متکی‌ بر معماری ذن ۳ هستند، تراشه‌های لوسین از معماری ذن ۲ استفاده می‌کنند و همچنان از پردازنده‌های گرافیکی مجتمع وگا (Vega) بهره می‌گیرند.

گفته می‌شود تراشه‌های لوسین قرار است به لپ‌تاپ‌های اقتصادی و مین‌استریم راه پیدا کنند، این درحالی است که تیم قرمز روی مدل ارتقاءیافته‌ی آن‌ها با کدنام سزان (Cezanne) نیز کار می‌کند. تراشه‌های رایزن ۵۰۰۰ سری سزان به هسته‌های ذن ۳ مجهز می‌شوند تا قدرت پردازشی بیشتری ارائه دهند؛ به‌خصوص در پردازش‌های تک تردی (Single-Thread). همین موضوع باعث می‌شود تراشه‌های خانواده‌ی سزان قیمتی بالاتر از تراشه‌های خانواده‌ی لوسین داشته باشند. 

مشخصات فنی تأیید‌نشده‌ی پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی خانواده‌ی لوسین و سزان AMD

نام پردازنده

معماری

تعداد هسته / تعداد ترد

سرعت کلاک پایه / سرعت کلاک بوست

حافظه‌ی کش L3

تعداد هسته‌های پردازنده‌ی گرافیکی

سرعت کلاک پردازنده‌ی گرافیکی

Ryzen 3 5300U

ذن ۲ (لوسین)

۴ / ۸

۲٫۶ گیگاهرتز / ۳٫۸۵ گیگاهرتز

۴ مگابایت

۶

۱٫۵ گیگاهرتز

Ryzen 3 5400U

ذن ۳ (سزان)

۴ / ۸

۲٫۶ گیگاهرتز / ۴٫۰ گیگاهرتز

۸ مگابایت

۶

۱٫۶ گیگاهرتز

Ryzen 5 5500U

ذن ۲ (لوسین)

۶ / ۱۲

۲٫۱ گیگاهرتز / ۴٫۰ گیگاهرتز

۸ مگابایت

۷

۱٫۸ گیگاهرتز

Ryzen 5 5600U

ذن ۳ (سزان)

۶ / ۱۲

۲٫۲ گیگاهرتز / ۴٫۲ گیگاهرتز

۱۲ مگابایت

۷

۱٫۸ گیگاهرتز

Ryzen 7 5700U

ذن ۲ (لوسین)

۸ / ۱۶

۱٫۸ گیگاهرتز / ۴٫۳ گیگاهرتز

۸ مگابایت

۸

۱٫۹ گیگاهرتز

Ryzen 7 5800U

ذن ۳ (سزان)

۸ / ۱۶

۲٫۰ گیگاهرتز / ۴٫۴ گیگاهرتز

۱۶ مگابایت

۸

۲٫۰ گیگاهرتز

پردازنده‌ی Ryzen 7 5700U هفته‌ی گذشته چندین بار در دیتابیس گیک‌بنچ ۵ رؤیت شد تا با نحوه‌ی عملکرد پردازشی پردازنده‌ی مرکزی (CPU) و پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) آن آشنا شویم. بر اساس مشخصات فاش‌شده به‌ لطف گیک‌بنچ ۵، پردازنده‌ی مرکزی Ryzen 7 5700U هشت هسته‌ی پردازشی دارد و از ۱۶ ترد بهره می‌گیرد و سرعت کلاک پایه و بوست (تقویت‌شده) آن به ‌ترتیب برابر با ۱٫۸ و ۴٫۳۳ گیگاهرتز است.

درمقایسه‌ای کوتاه، تراشه‌ی 4800U نیز هشت هسته و ۱۶ ترد و سرعت کلاک پایه‌ی ۱٫۸ گیگاهرتز دارد و از سرعت کلاک بوست ۴٫۲ گیگاهرتز استفاده می‌کند. بررسی گیک‌بنچ ۵ نشان می‌دهد که 5700U توانسته است کم‌و‌بیش همان عملکرد پردازشی 4800U را ارائه دهد. این نکته را فراموش نکنید که امتیاز تراشه‌های مخصوص لپ تاپ به ‌شکلی محسوس متغیر است. 

پردازنده‌ی گرافیکی به‌کاررفته در تراشه‌ی Ryzen 7 5700U از هشت واحد رایانشی استفاده می‌کند و از این حیث به پردازنده‌ی گرافیکی تراشه‌ی 4800U شبیه است. به‌علاوه این پردازنده‌ی گرافیکی با سرعت کلاک ۱٫۹ گیگاهرتز وظایف مختلف را پردازش می‌کند: این عدد ۱۵۰ مگاهرتز بیشتر از سرعت کلاک پردازنده‌ی گرافیکی تراشه‌ی 4800U است. تفاوت ۱۵۰ مگاهرتزی باعث نمی‌شود امتیاز پردازنده‌ی گرافیکی 5700U تفاوت چشم‌گیری با 4800U داشته باشد.

چند روز پیش بود که شاهد رؤیت شدن Ryzen 5 5500U در دیتابیس گیک‌بنچ ۵ بودیم. این پردازنده، ۶ هسته‌ی پردازشی و ۱۲ ترد دارد و با سرعت کلاک پایه‌ی ۲٫۱ گیگاهرتز فعالیت می‌کند. به‌علاوه سرعت کلاک بوست آن ۴٫۰۴ گیگاهرتز اعلام شده است. اگر با پردازنده‌های AMD آشنایی داشته باشید، مشابه این مشخصات قبلا به گوش‌تان خورده است. تراشه‌ی 4500U از سرعت کلاک پایه‌ی ۲٫۳ گیگاهرتز و سرعت کلاک بوست ۴٫۰ گیگاهرتز و ۶ هسته و ۱۲ ترد بهره می‌گیرد. دو تراشه‌ی 4500U و 5500U نیز موفق ‌به کسب امتیاز مشابه شده‌اند. 

به‌طور خلاصه، پردازنده‌های جدید AMD نسخه‌ی بهبودیافته‌ی پردازنده‌های رنوار محسوب می‌شوند و نام رایزن ۵۰۰۰ را یدک می‌کشند. این بهبود بدین معنی است که تراشه‌های لوسین قرار است اندکی بهتر از رنوار باشند؛ بااین‌حال این تفاوت احتمالا به‌ حدی نخواهد بود که بخواهیم به دارندگان تراشه‌های رنوار پیشنهاد کنیم سراغ تراشه‌های لوسین بروند. ازطرفی دیگر تراشه‌های سزان را داریم که قدرت بیشتری دارند و ممکن است گزینه‌ی مناسب‌تری باشند. احتمالا تا دو ماه دیگر شاهد عرضه‌ی این پردازنده‌ها خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات