هرآنچه از اسنپدراگون ۸۷۵ انتظار داریم

پنج‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
کوالکام به‌زودی تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۷۵ را رونمایی می‌کند که عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.
تبلیغات

در سال‌های گذشته، کوالکام تراشه‌های پرچم‌دارش را ماه دسامبر رونمایی کرده است. ازآنجاکه شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان تغییرات بزرگی ایجاد کرده است، امسال مراسم این شرکت مجازی برگزار می‌شود. البته این امر تغییری در برنامه‌ی اول دسامبر کوالکام برای معرفی پردازنده‌اش با نام احتمالی اسنپدراگون ۸۷۵ ایجاد نکرده است.

انتظار می‌رود تراشه‌ی جدید تقریبا در همه‌ی پرچم‌داران جذاب سال ۲۰۲۱ استفاده شود؛ ازجمله سامسونگ گلکسی S21 نسل آینده. درحال‌حاضر، اهمیت بهترین تراشه‌ی کوالکام باتوجه‌به قدرت سری ۷۰۰ اسنپدراگون کمتر به‌نظر می‌رسد که در گوگل پیکسل ۵ و گلکسی S20 FE و بسیاری از گوشی‌های هوشمند دیگر یافت می‌شود. بااین‌حال، نمی‌توان از این واقعیت چشم‌پوشی کرد که اگر قدرتمندترین گوشی اندرویدی سال ۲۰۲۱ را می‌خواهید، به‌احتمال زیاد تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۷۵ در آن به‌کار خواهد رفت.

تراشه کوالکام

هنوز اطلاعات چندانی از سیستم روی تراشه و SoC یا مشخصات دقیق این پردازنده در دست نداریم؛ اما در‌ادامه فهرستی از تمام انتظاراتمان از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۷۵ را آورده‌ایم:

این پردازنده با فرایند ۵ نانومتری ساخته می‌شود

به‌نظر می‌رسد اپل چند سالی است از سایر رقبای خود در طراحی تراشه یک گام جلوتر بوده و با تراشه‌ی A14، لقب اولین شرکت عرضه‌کننده‌ی تراشه‌ی ۵ ‌نانومتری آماده‌ی مصرف را یدک می‌کشد. اپل از این تراشه در سری آیفون ۱۲ استفاده کرده و حالا نوبت به کوالکام رسیده است که گوی رقابت را از اپل برباید.

اسنپدراگون ۸۷۵ به احتمالا بسیار زیاد با فرایند ۵ نانومتری ساخته خواهد شد؛ یعنی کوالکام می‌تواند ترانزیستورهای بیشتری روی تراشه‌ای به همان اندازه جا دهد. این نوع ساخت به‌طورمستقیم روی عملکرد پردازنده تأثیر مثبت می‌گذارد. همچنین، مصرف برق تراشه درمقایسه‌با عملکرد آن کمتر شده و این امر می‌تواند یکی از ویژگی‌های مهم اسنپدراگون ۸۷۵ باشد. ناگفته نماند تراشه‌ی A14 Bionic در بخش عملکرد پردازنده حدود ۲۰ درصد سریع‌تر از A13 Bionic است؛ بنابراین به‌احتمال زیاد، عملکردهای مشابه Snapdragon 875 را شاهد خواهیم بود.

اسنپدراگون کوالکام

عملکرد اسنپدراگون ۸۷۵ در بخش‌های مختلف بهبود می‌یابد

در چند سال گذشته، تولیدکنندگان پردازنده سعی کرده‌اند از پیشرفت ساده‌ی عملکرد خام (Raw Performance) تراشه‌های خود دور شوند و سراغ بهبود بخش‌های دیگری از این قطعه بروند که مطمئن هستند تأثیر زیادی بر نتیجه‌ی نهایی خواهد گذاشت. انتظار می‌رود کوالکام این روند را با اسنپدراگون ۸۷۵ ادامه دهد.

احتمالا کوالکام به ساخت پردازنده‌ی سیگنال تصویری ادامه می‌دهد

درضمن، باید به این نکته نیز اشاره کرد که به‌احتمال زیاد، شرکت مذکور به ساخت پردازنده‌ی سیگنال تصویری Spectra یا ISP ادامه خواهد داد؛ به‌ویژه حالا که سازندگان تلفن‌همراه در چند سال گذشته روی پردازش تصویر بسیار تأکید می‌کنند. این قابلیت می‌تواند به‌صورت توانایی در پردازش فیلم با وضوح بیشتر یا بهبود ویژگی‌هایی مانند تشخیص بهتر اشیاء و فرایند ثبت تصاویر HDR دیده شود.

تراشه اسنپدراگون

در این تراشه یک مودم 5G یکپارچه وجود دارد

اسنپدراگون ۸۶۵ با جدیدترین مودم 5G X55 همراه بود؛ اما درواقع این دو بخش به‌صورت یکپارچه طراحی نشده و از SoC اصلی جدا بودند. همین مسئله باعث شد قیمت این قطعه افزایش پیدا کند و انرژی سریع‌تر تخلیه شود. این امکان وجود دارد که با اسنپدراگون ۸۷۵ این مسئله تغییر کند؛ به‌ویژه باتوجه‌به این واقعیت که اسنپدراگون ۷۶۵ از مودم 5G یکپارچه بهره می‌برد. این نوع طراحی علاوه‌بر کاهش هزینه، می‌تواند در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی کند و ردپای کمتری از خود به‌جای بگذارد.

به‌گفته‌ی خبرگزاری Android Authority، تراشه‌ی جدید کوالکام چه مودم 5G جداگانه داشته باشد چه یکپارچه، به‌احتمال فراوان جدیدترین مودم Snapdragon X60 خواهد بود. این مودم می‌تواند از شبکه‌های Sub-6 و mmWave 5G پشتیبانی کند و حداکثر سرعت دانلود ۷٫۵ گیگابیت‌برثانیه را ارائه دهد.

تراشه 5G

ممکن است نسخه‌ی لایت اسنپدراگون ۸۷۵ نیز وجود داشته باشد

طبق برخی شایعات، احتمالا کوالکام نسخه‌ای سبک‌تر برای اسنپدراگون ۸۷۵ عرضه می‌کند که ازلحاظ قیمت ارزان‌تر است؛ اما عملکردی تقریبا مشابه با نسخه‌ی پرچم‌دار ارائه می‌دهد. همچنین، گفته می‌شود این تراشه‌ نیز مودم 5G خواهد داشت و از بیشتر قابلیت‌های نسخه‌ی اصلی بهره‌مند خواهد بود.

البته وقوع چنین اتفاقی می‌تواند تعجب‌آور باشد؛ زیرا نسخه‌های دیگری هستند که بتوانند عملکرد مناسبی برای گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه داشته باشند. برای مثال، تراشه‌های سری ۷۰۰ اسنپدراگون که تاکنون در چندین گوشی بسیار محبوب نیز به‌کار رفته‌اند، همیشه به‌دلیل عملکرد عالی و قیمت مقرون‌به‌صرفه ستایش شده‌اند. انتظار می‌رود به‌جای عرضه نسخه‌ی لایت برای اسنپدراگون ۸۷۵، نسل جدیدی از تراشه‌های سری ۷۰۰ معرفی شوند تا خلأ موجود برای تراشه‌های گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه را پر کنند.

به‌طور‌کلی، تراشه‌های جدید کوالکام همیشه بهترین عملکرد را ارائه می‌دهند. در سال‌های گذشته، این شرکت موفق شده است با معرفی نسل‌های جدید اسنپدراگون، عملکرد آن‌ها را نیز متناسب با پیشرفت فناوری بهبود بخشد. به‌همین‌دلیل، مطمئنیم که اسنپدراگون ۸۷۵ نیز یکی از تراشه‌های برتر خواهد بود.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی محصول جدید کوالکام چیست؟ چه انتظاری از جدیدترین نسل تراشه‌های اسنپدراگون دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات