یادگیری ماشین قوی‌تر می‌تواند مزیت ایکس باکس سری ایکس باشد

پنج‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌نظر می‌رسد یادگیری ماشینی یکی از قابلیت‌های مهم نسل نهم باشد که می‌تواند در آینده‌ی بازی‌ها تأثیر بسیاری بگذارد.
تبلیغات

طبق اعلام مایکروسافت، کنسول ایکس‌باکس سری ایکس با قیمت ۴۹۹ دلار و ایکس‌باکس سری اس با قیمت ۲۹۹ دلار بیستم آبان در بازار جهانی عرضه می‌شود. حال باتوجه‌به اینکه ایکس‌باکس سری ایکس (Xbox Series X) و پلی‌استیشن ۵ (PlayStation 5) تنها یک هفته تا زمان عرضه فاصله دارند، بحث درباره‌ی کنسول‌های نسل بعدی مایکروسافت و سونی بیش از هر زمان دیگری داغ شده است.

هر دو کنسول با وجود شباهت‌های اساسی که یکی از آن‌ها بهره‌مندی از فناوری AMD است، تفاوت‌های زیادی نیز با یکدیگر دارند. از یک سو، مایکروسافت برای جبران شکست در نسل پیش (نسل ۸) با تمام قدرت و خرید استودیوهای بزرگ‌و‌کوچک درکنار کنسولی بسیار قوی وارد رقابت شده است و از سوی دیگر، سامورایی‌ها تلاش می‌کنند با خلاقیت و بازی‌های نابشان از جایگاه خود دفاع کنند.

دیوید کیج، مدیرعامل و بنیان‌گذار کوانتیک دریم (Quantic Dream)، سازنده‌های سری بازی‌های معرف دیتروید (Detroit)‌، هسته‌های سایه‌زن ایکس‌باکس سری ایکس را برای کارهای یادگیری ماشین محصولی بهتر خطاب می‌کند که می‌تواند به کنسول امکان انجام روش بازسازی تصویر مانند عملکرد DLSS را بدهد. دیوید کیج می‌گوید:

مقایسه‌ی سخت‌افزار همیشه دشوار است؛ زیرا همیشه مزایا و معایبی دارند. این فقط CPU یا فرکانس نیست و بیشتر درباره‌ی سازگاری اجزا و امکانات ویژگی‌های پیشرفته است. پردازنده مرکزی دو کنسول از معماری یکسانی بهره می‌برد؛ اما در ایکس‌باکس کمی سریع‌تر است. هنچنین، پردازنده‌ی گرافیکی ایکس‌باکس قدرتمندتر به‌نظر می‌رسد؛ زیرا ۱۶ درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی گرافیکی پلی‌استیشن ۵ و پهنای باند آن نیز ۲۵ درصد سریع‌تر است. بااین‌حال، سرعت انتقال از SSD در PS5 دوبرابر بیشتر ایکس‌باکس نسل‌نهمی است. هسته‌های سایه‌زن ایکس‌باکس نیز برای یادگیری ماشین (Machine Learning) می‌توانند مناسب‌تر باشند. اگر مایکروسافت موفق شود معادل Nvidia’s DLSS (راه‌حل پیشرفته شبکه‌ی عصبی برای هوش مصنوعی) را اجرا کند، می‌تواند مزیت به‌حساب آید. به‌طور‌کلی، فکر می‌کنم تجزیه‌و‌تحلیل خالص سخت‌افزار مزیتی برای مایکروسافت است؛ اما تجربه به ما می‌گوید که سخت‌افزار، تنها بخشی از معادله است. سونی در گذشته نشان داد که کنسول‌هایش می‌تواند بهترین بازی‌ها را ارائه دهد؛ زیرا آن‌ها در معماری و نرم‌افزار بسیار سازگار و کارآمد بودند.

باتوجه‌به صحبت‌های دیوید کیج و مهندسان مایکروسافت، به‌نظر می‌رسد این همان چیزی است که مایکروسافت درحال‌حاضر روی آن تمرکز کرده است. اوایل هفته‌ی گذشته، مشخص شد ایکس‌باکس سری اس و ایکس، تنها کنسول‌های نسل بعدی هستند که از معماری کامل AMD RDNA 2 استفاده می‌کنند.

مهندسان مایکروسافت می‌گویند:

حتی بیشتر از حد ممکن نوآوری‌های نسل بعدی مانند قابلیت‌های یادگیری ماشین، سخت‌افزاری تسریع‌شده برای هوش بهتر NPC، انیمیشن واقعی‌تر و کیفیت بصری بهبودیافته ازطریق تکنیک‌هایی مانند «وضوح فوق‌العاده» مجهز به ML را معرفی کرده‌ایم.

در تکمیل صحبت‌های مایکروسافت باید گفت AMD نیز مشغول کار روی جایگزیی کراس پلتفرم برای DLSS انویدیا است که می‌تواند در سخت‌افزارهای PC و Xbox نیز استفاده شود. به‌هر‌حال، جدا از هرگونه رقابت و مقایسه‌ی سخت‌افزاری، هر دو کنسول نسل‌نهمی ایکس‌باکس و پلی‌استیشن به‌ترتیب ۲۰ و ۲۲ آبان دراختیار دوستداران صنعت گیم قرار خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات