عرضه کارت گرافیک Iris Xe Max اینتل به شرکت‌های تولیدی آغاز شده است

یک‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیرعامل اینتل در گزارش مالی جدید شرکت گفت فرایند عرضه کارت گرافیک DG1 به شرکت‌های تولیدی آغاز شده است. او همچنین برای نخستین بار به کارت گیمینگ DG2 اشاره کرد.
تبلیغات

باب سوان، مدیرعامل اینتل، در جدیدترین گزارش مالی این شرکت اعلام کرد فرایند تولید پردازند‌ه‌های گرافیکی جدید مبتنی ‌بر معماری Xe به‌خوبی پیش می‌رود. نسخه‌ی کم‌‌قدرت و کم‌مصرف و ارزان‌قیمت پردازنده‌های گرافیکی Xe که Iris Xe Max نام دارد و با کدنام DG1 شناخته می‌شود، از مدتی پیش به تولیدکنندگان تحویل داده شده است و دستگاه‌های مجهز به آن تا فصل تعطیلات از راه می‌رسند. طبق گفته‌ی باب سوان، تراشه‌های گرافیکی گیمینگ قدرتمند اینتل فعلا در مراحل اولیه‌ی آزمایش هستند؛ بااین‌حال فرایند تولید به‌طور کلی خوب پیش می‌رود.

پس از وقفه‌ای ۲۰ ساله، اینتل سرانجام قصد دارد به‌زودی به بازار پردازنده‌های گرافیکی مجزا بازگردد. اینتل اعلام کرد بازگشت به دنیای پردازنده‌های گرافیکی مجزا ازطریق پردازنده‌های متکی ‌بر معماری Xe اتفاق می‌افتد. برای کسب جزئیات بیشتر درباره‌ی ویژگی‌های معماری Xe اینتل می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید. این نوع پردازنده‌ها در چهار دسته جای می‌گیرند: کم‌مصرف (LP)، گیمینگ قدرتمند (HPG)، قدرتمند (HP) و رایانش قدرتمند (HPC). درحال‌حاضر DG1 نسخه‌ی LP پردازنده‌های گرافیکی سری Xe محسوب می‌شود.

همان‌طور که اشاره کردیم، DG1 کدنام تراشه است و ازآن با نام‌های مختلف یاد می‌شود؛ توسعه‌دهندگان این تراشه را DG1 SDV می‌نامند و این تراشه در لپ ‌تاپ ها Iris Xe Max یا Iris Xe Graphics نامیده می‌شود. بر اساس اطلاعات رسمی، پردازنده‌ی گرافیکی موردبحث ۹۶ واحد اجرایی (EU) یا ۷۶۸ هسته‌ی سایه‌زن (Shader Core) دارد و بر پایه‌ی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری سوپرفین SuperFin تولید شده است.

بر اساس اطلاعات فاش‌شده در بنچمارک‌ها، اینتل DG1 از سرعت کلاک پایه‌ی ۱٫۵ گیگاهرتز به‌ همراه سه گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی استفاده می‌کند. بنچمارکی که به‌تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد Iris Xe Max قدرت خیلی زیادی ندارد و صرفا با اختلافی جزئی تراشه‌ی Nvidia GeForce MX330 را شکست می‌دهد و از M350 با اختلافی محسوس شکست می‌خورد.

البته این موضوع قابل ‌انتظار بود؛ زیرا به‌ احتمال زیاد اینتل در تلاش است از Iris Xe Max به‌عنوان مکمل پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع تراشه‌های نسل یازدهمی سری تایگر لیک استفاده کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ازلحاظ تئوری امکان تشکیل چنین سیستمی وجود دارد. خبری که چند هفته‌ی پیش منتشر شد به سیستمی متشکل از دو پردازنده‌ی گرافیکی اشاره می‌کرد؛ این دو پردازنده‌ی گرافیکی اینتل از ۱۹۲ واحد اجرایی یا ۱۵۳۶ هسته‌ی سایه‌زن بهره می‌گرفتند. 

معماری پردازنده‌ی گرافیکی (DG1 (LP در سمت چپ تصویر و معماری پردازنده‌ی گرافیکی (DG2 (HPG در سمت راست تصویر دیده می‌شود. هر مربع آبی‌رنگ در تصویر بالا معادل یک واحد اجرایی است

باب سوان در بین سخنان خود اعلام کرد پردازنده‌ی گرافیکی DG1 قرار است در سیستم‌هایی که توسط چند شرکت مختلف تولید می‌شوند، در سه‌ماهه‌ی چهارم سال جاری میلادی حضور پیدا کند. یکی از این سیستم‌ها، لپ‌ تاپ سوئیفت 3X ایسر است که در ماه دسامبر ۲۰۲۰ (آذر و دی ۱۳۹۹) از راه می‌رسد. گفته‌های باب سوان نشان می‌دهد کارت گرافیک DG1 قرار است صرفا در لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های دسکتاپِ اسمبل‌شده حضور پیدا کند و به‌صورت مستقل دردسترس قرار نمی‌گیرد.

باب سوان همچنین برای نخستین بار به پردازنده‌ی گرافیکی جدیدی با نام DG2 اشاره کرد. بر اساس گفته‌ی سوان، DG2 در دسته‌ی پردازنده‌های گرافیکی HPG (یعنی گیمینگ قدرتمند) جای می‌گیرد و در تلاش است قدرت پردازشی زیادی برای کاربران به‌ همراه بیاورد. بر اساس برخی اطلاعاتی که به‌تازگی و به‌صورت تصادفی توسط اینتل فاش شده‌اند، نسخه‌های مختلف DG2 ممکن است بین ۱۲۸ تا ۵۱۲ واحد اجرایی داشته باشند؛ بااین‌حال ممکن است اینتل تا زمان عرضه‌ی کارت گرافیک، تعداد واحدهای اجرایی آن را تغییر دهد.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات